Emil Popescu, Zarea: Anul acesta se simte o stabilizare a pieţei de vinuri spumante

Autor: Mădălina Dediu Panaete 12.12.2012

Piaţa de vinuri spumante va avea o creştere în valoare de până în 10% în următorul an, în principal datorită majorării pre­ţurilor materiilor prime şi nu unor volume co­mer­cia­lizate mai mari, este de părere Emil Popescu, preşe­dintele Zarea, una dintre cele mai mari companii producătoare de vinuri spumante de pe piaţa locală.

"Eu văd în anii următori o creştere a pieţei, cel puţin din punct de vedere valoric, între 5% şi 10% în fiecare an", a declarat Emil Popescu, prezent în emisiunea ZF LIVE.

El spune că anul acesta nu a sesizat scăderi semnificative ale vânzărilor comparativ cu anii precedenţi, ci din contră, a remarcat o stabilizare a pieţei de vinuri spumante.

"De la începutul crizei până astăzi rapoartele Nielsen (compania de cercetare de piaţă n - red.) arată o scădere a pieţei de 35-40 %, ceea ce înseamnă destul de mult, dar majoritatea scăderilor au fost în anii 2009-2011, anul acesta fiind primul în care se simte o stabilitate", a menţionat repre­zen­tantul Zarea. Cu toate acestea, el spune că în această perioa­dă de criză vânzările Zarea nu au scăzut, ci au înre­gistrat un avans de 15%.

"Eu zic că stabilitatea este un semn bun, în mod normal după stabilitate ar trebui să urmeze creştere în anii următori", este de părere Popescu.

Producătorul de spumante a terminat anul trecut cu o cifră de afaceri de 47 mil. lei (11,2 mil. euro) şi este deţinut de grupul german Schloss Wachenheim.

Vânzări duble de revelion

Piaţa totală de vinuri spumante ajunge undeva la 8-10 milioane de sticle pe an, iar românii consumă doar de revelion cam patru milioane, mai spune Popescu, adăugând că aşa-numita "şampanie pentru copii" ajunge şi ea la 1-1,5 milioane de sticle vândute.

Zarea vinde în această perioadă sticle de vin spumant în valoare de cinci milioane de euro, potrivit informaţiilor furnizate anterior de companie.

"Eu cred că iniţial consumatorii au intrat puţin în panică. Toată această criză care a venit peste noi ne-a făcut pe toţi să fim mai precauţi în ceea ce priveşte cheltuielile. Dar economiseşti în primul an, în al doilea, dar nu poţi să economiseşti o viaţă", a explicat Popescu.

Zarea are în portofoliu şi vinuri spumante pentru copiii, fără alcool, iar preşedintele companiei spune că marca Robby Bubble, lansată pe piaţa românească în 1996, este lider pe acest segment.

Cât despre preţurile vinurilor spumante, Popescu e de părere că majoritatea consumatorilor sunt dispuşi să plătească tot mai puţin pentru o sticlă de vin spumant.

"N-aş putea vorbi neapărat despre o polarizare. O polarizare se face, dar în mod indirect pentru că consumatorii care nu mai au aceleaşi posibilităţi financiare ca înainte coboară cu o treaptă nivelul pretenţiilor proprii şi atunci are loc o migrare. De la preţul de 30 de lei se duc la 20 de lei, de la 20 de lei la 10 de lei", e de părere preşedintele Zarea. Pe această piaţă unele categorii de produse au avut de suferit, însă vinurile spumante premium nu, cel puţin din punctul de vedere al produselor Zarea, cele cu un preţ de 30-40 de lei la raft au avut chiar o creştere uşoară, potrivit lui Popescu.

Vinurile spumante produse de Zarea sunt vândute atât în comerţul modern, cât şi în cel tradiţional printr-o reţea de 56 de distribuitori la nivel naţional.

Doar producători autohtoni

Pe piaţa locală de spumante regulile sunt făcute de doi mari jucători Zarea şi Angelli, iar potrivit preşedintelui Zarea, pe piaţa locală 90% din produse sunt fabricate de producători locali. El estimează valoarea acestei pieţe undeva la 30-40 mil. euro, însă tendinţa este de scădere în ultimii ani.

"Probabil că vinurile româneşti sunt în continuare unele dintre puţinele produse de care românii sunt în continuare mândri şi este bine că este aşa pentru că nu sunt multe industrii cu care să ne mândrim", a mai spus Popescu.