Tomas Spurny, şeful BCR: Ambiţia mea este să readucem banca pe profit anul viitor, dar nu pot garanta

Autor: Razvan Voican 17.12.2012

BCR va fi nevoită să trăiască o vreme cu portofoliul de credite neperformante, iar 550 de oameni se vor ocupa special de restructurări.

Revenirea BCR pe profit anul viitor este ambiţia mea şi voi căuta să respec­tăm acest angajament îm­preună cu echipa de management şi cu oamenii din bancă, însă este evident că nu pot garanta atingerea obiectivului, afirmă Tomas Spurny, cehul instalat în aprilie în funcţia de CEO cu misiunea de a restructura şi de a reface profitabilitatea celei mai mari bănci de pe piaţă. El a explicat ieri pentru prima dată public ce vrea să facă la BCR.

După nouă luni din acest an banca înregistra o pierdere netă de peste 172 mil. euro sub presiunea costurilor cu provizioanele pentru credite neperformante.

Andreas Treichl, şeful Erste Group, a fost primul care a anunţat oficial obiectivul de revenire a rezultatului BCR în teritoriul pozitiv în 2013 şi a declarat la sfârşitul lunii octombrie că negociază cu echipa lui Spurny acordarea unui bonus special de performanţă legat de ţinte de profit net şi de raportul cost/venit. Tomas Spurny spune însă că nu este foarte interesat de acest subiect. "Nu pentru că aş fi sceptic în privinţa obiectivului de revenire pe profit, dar cine crede că o fac pentru bani se înşală. O fac pentru glorie."

Da, am venit să restructurez banca

Bancherul a venit la BCR cu faima unui expert în restructurare cu mult sânge rece angajat să taie costurile şi să cureţe bilanţul băncii. El spune că aproximativ 1.600 de oameni vor părăsi BCR, urmând să fie păstrate 7.500 de joburi din cele 9.100 actuale. Reţeaua se va restrânge cu încă 64 de unităţi nerentabile şi lipsite de potenţial până la sfârşitul trimestrului I din 2013 după ce de la începutul acestui an au fost închise 47.

"Nu sunt fericit să concediez şi să le fac greutăţi unor oameni care nu au nicio vină. Într-adevăr am venit să restructurez banca şi toată lumea trebuie să contribuie cumva, inclusiv eu. Este dificil într-o bancă mare, dar dacă obţii 75-80% din ceea ce pot da oamenii este un succes; dacă obţii 70% din ceea ce îţi propui ca manager este un succes extraordinar. Va fi greu pentru mulţi, dar trebuie să facem ca banca să se schimbe în modul în care interacţionează cu piaţa." Oricum, Spurny nu este genul de manager sensibil vizavi de percepţiile şi sentimentele pe care le generează în rândul colaboratorilor, comentariile legate de stilul său şi de planul pe care îl implementează la BCR fiindu-i complet indiferente.

Reducerea de personal anunţată ar urma să aibă loc într-un interval de 12-18 luni pentru îmbunătăţirea eficienţei şi stabilizarea operaţiunilor.

Negocierile cu sindicatele din BCR vor începe miercuri şi rămâne de văzut dacă se va ajunge la formula unei concedieri colective mai rapide cu costurile de rigoare legate de acordarea de salarii compensatorii. "Nu avem încă un acord, dar cred că îl vom obţine. Cine priveşte lucrurile realist se va gândi că este mai important să fie salvate cele 7.500 de joburi pentru viitor. Sectorul bancar trebuie să se schimbe şi în România, şi oriunde în Europa, şi vedem pieţe unde personalul bancar este redus cu 10-20%. În contextul schimbării regulamentelor şi al mediului dificil nu mai poţi susţine aceeaşi bază de costuri. Este o realitate şi cu cât amâni mai mult recunoaşterea acestei realităţi, cu atât va fi mai greu", spune CEO-ul BCR.

Încă de când au preluat grupul BCR în urmă cu 7 ani, austriecii de la Erste au urmărit un calendar de reducere a personalului, în 2006 schema cuprinzând circa 13.500 de posturi, din care 11.000 în bancă.

Cum a ajuns cea mai mare bancă să aplice soluţii dure de tăiere a costurilor pentru a rămâne pe linia de plutire? "Nu este vorba că n-ar exista alte soluţii în afară de tăieri. La nivel teoretic întotdeauna există mai multe opţiuni, dar important este să te uiţi la aspectele concrete. Dacă ai în grădină un copac de 10 ani şi te uiţi la el şi vezi că unele crengi au crescut în aşa fel încât împiedică creşterea armonioasă a copacului, trebuie să le tai. Nu aş spune că tăierile sunt singura opţiune pentru BCR, însă să nu uităm că lucrăm într-o industrie aflată într-un proces de contracţie şi nu doar în România, ci şi în Italia, de exemplu. Nu vom găsi vreo piaţă în care personalul bancar creşte, iar BCR trebuie să meargă în pas cu piaţa", explică Spurny. El spune că managementul băncii se uită la toate categoriile de costuri.

Pentru o bancă mare ca BCR raportul cost/venit ar trebui să se situeze în jurul a 40 - 50%, în funcţie de condiţiile de piaţă. "Temporar poţi coborî sub 40%, însă nu poţi rămâne acolo mult timp." În trimestrul al treilea BCR a înregistrat un raport cost/venit de 37,9%, faţă de 39,5% în T2, situându-se la unul dintre cele mai scăzute niveluri de pe piaţă în efortul de a balansa costul riscului.

Miza tăierilor de posturi şi de unităţi

Planul de transformare a BCR vizează reducerea bazei de costuri cu circa 250 mil. lei în următorii doi ani, beneficiile acestor ajustări fiind aşteptate să se vadă din al treilea an.

Spurny a precizat că pe lângă închiderea sucursalelor care nu-şi acoperă cos­turile directe, BCR are în plan deschiderea a până la 20 de unităţi în amplasamente noi într-un orizont de timp care merge până în primul trimestru din 2014. "Nu doar închidem, ci vom şi înlocui unele locaţii cu altele foarte atent alese."

Care este până la urmă miza re­structurării dure prin care urmează să treacă BCR? "Sperăm ca banca să înceapă să crească din nou din trimestrul patru al anului 2014. Vrem să revenim la creşteri ale creditului de retail de 3,5 - 4 - 6%, iar la corporate de 7 - 9% începând din 2014. Aceasta se poate întâmpla însă numai dacă PIB rămâne în teritoriul pozitiv şi depindem şi de factori pe care nu-i putem controla - să existe stabilitate politică, o claritate a politicilor publice, o stabilitate şi o redresare a mediului economic din Europa de Vest, unde se află principalii parteneri comerciali ai României."

Orizontul anului 2014 apare în acest moment încă îndepărtat, iar până acolo sunt de parcurs mai mulţi paşi în procesul de restructurare şi de creştere a capacităţii băncii de a genera venituri.

Spurny a evitat să răspundă dacă va ră­mâ­ne la conducerea BCR suficient de mult încât să vadă şi roadele soluţiilor sale de management, adică cel puţin pâ­nă în 2014, în condiţiile în care la începu­tul toamnei grupul italian Intesa anun­ţase cooptarea sa în echipa CEO-ului Enrico Cucchiani. Spurny a lucrat pentru italieni la filiala din Ungaria înainte de a fi recrutat de Erste la începutul lui 2012 pentru mandatul de restructurare a BCR. Surse de pe piaţă afirmă că, în principiu, bancherul ar fi agreat iniţial un mandat de doi ani - mai scurt decât în mod obişnuit.

El are mână liberă de la austrieci să facă ceva pentru a readuce BCR pe profit, iar până revine creşterea pârghia costurilor este cea mai la îndemână pentru reducerea presiunii sub care se află banca. De asemenea, Spurny pune mare preţ pe sustenabilitate. "Aceasta este cheia: în orice faci trebuie să te gândeşti la sustenabilitate, să obţii ceva care să dureze, să aibă rezistenţă. Atunci se cheamă că ai succes."

Vom trăi cu neperformantele

Mai mult de un sfert din creditele acordate de BCR erau neperformante la sfârşitul lunii septembrie, situaţie reflectată în pierderile acumulate de bancă, iar noul management nu poate face foarte multe la acest capitol.

Una dintre soluţiile gândite este crearea unui colectiv de 550 de angajaţi dedicaţi zonei de administrare şi restructurare a neperformantelor, aceasta fiind şi o posibilitate de a păstra în bancă un anumit număr de oameni. "Nu accelerăm executările silite, ci mergem pe circuitul legal firesc şi ne menţinem interesul de a sprijini clienţii cu dificultăţi. Vom trăi pentru o vreme cu portofoliul de credite neperformante."

Totuşi, oficialii Erste au vorbit recent despre creşterea vitezei de vânzare la licitaţie a activelor recuperate de la rău-platnici, precum şi despre vânzarea unor pachete de credite către firme specializate de recuperare a creanţelor.

Spurny nu se aştepta ca 2012 să fie un an mai bun din punctul de vedere al acumulării de neperformante şi crede că 2013 va fi cel mai dur pentru că economia rămâne la limita recesiunii şi fiecare trimestru care trece mai macină din rezistenţa unei părţi a economiei, companiile înregistrează scăderi ale lichidităţii, iar bancabilitatea lor se deteriorează.

"Nu vedem nivelul neperformantelor scăzând atât timp cât economia nu ajunge la creşteri de 1,5- 2%. Fără creştere economică nu se îmbunătăţeşte calitatea activelor."

Alte ingrediente ale planului de transformare

Planul lui Spurny nu include numai "tăieri", ci şi optimizări ale portofoliului de produse - lansarea unui nou cont curent care încurajează tranzacţiile cu cardul, maximizarea beneficiilor de pe urma reţelei de circa 20.000 de bancomate şi 18.000 de POS-uri, simplificarea şi creşterea gradului de transparenţă al produselor de creditare, cu accent pe mutarea creditării dinspre euro spre lei şi în acest context reconstruirea portofoliului de credite pentru IMM-uri, dezvoltarea de know-how pentru deservirea specializată a anumitor industrii precum agricultura şi procesarea de alimente.

De asemenea, BCR intenţionează să-şi dezvolte relaţiile cu instituţiile financiare internaţionale în vederea susţinerii dezvoltării unor industrii, să extindă distribuţia produselor de asigurare prin reţeaua sa şi să crească businessul fondurilor de investiţii.