Cardul de sănătate îşi croieşte drum spre asiguraţii români după trei ani de discuţii şi tatonări

Autor: Ioana David 20.12.2012

Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate (CEAS) va fi obligatoriu din ianuarie şi va reprezenta documentul de identificare al fiecărui pacient în sistemul de sănătate.

Fiecare persoană de peste 18 ani va primi acest card ce va fi distribuit în prima parte a anului viitor de către medicii de familie. Documentele vor fi trimise la medici de către Casa de Asigurări de Sănătate, iar costurile sunt suportate de Ministerul Sănătăţii.

Proiectul cardului de sănătate a fost gestionat de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), la trei ani de la primele discuţii şi după ce proiectul a ajuns la această instituţie de la Ministerul Sănătăţii.

"Sistemul este construit pe platforma Sistemului Informatic Unic Integrat (platforma care cuprinde baza de date cu toate raportările în sistemul de sănătate - n.red.) şi completează Reţeta Electronică, sistem deja utilizat şi care va deveni obligatoriu de asemenea tot de la 1 ianuarie 2013", a spus Doru Bădescu, preşedintele CNAS.

Ce date va conţine cardul

Cardul va conţine datele de identificare ale posesorului (numele şi codul unic de asigurat, diferit de CNP) şi informaţii medicale despre deţinător. Medicii de familie vor cere acordul pacientului pentru ca informaţiile stocate pe card să conţină şi date medicale precum persoane de contact în caz de urgenţă, grupa sanguină, dacă doreşte să doneze organe şi dacă suferă de boli cronice.

Potrivit Mediafax, pentru a putea citi car­durile, medicii va trebui să-şi achi­ziţioneze ter­minale, care vor fi co­nectate la calculatoare prin intermediul cărora vor avea acces la baza naţională de date. Cu toate că CNAS anunţă că acest card este obligatoriu de anul viitor, Marius Filip, medicul şef al CNAS, spune citat de Mediafax că documentul va putea să fie folosit abia din 2014.

"Probabil că din 2014 vor avea toţi cititoare de carduri. (…) Suntem singura ţară din lume care a implementat acest sistem la scară naţională", a spus Filip, citat de Mediafax.

Cardul va conţine datele de identificare ale posesorului (numele şi codul unic de asigurat, diferit de CNP) şi informaţii medicale despre deţinător

Implementarea cardului are loc după ce Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a testat sistemul care permite introducerea cardului de sănătate, în timp ce la Arad a fost implementat un program-pilot.

Potrivit Mediafax, la Arad, în ultimele luni sistemul a fost testat cu ajutorul al 16 medici de familie şi al 320 de pacienţi, care primiseră carduri neactivate, folosite doar pentru calibrarea reţelei informative. Car­dul este produs de către Imprimeria Naţio­nală. Oferta câştigătoare pentru infra­structura IT&C a cardului de sănătate a fost cea depusă de Hewlett Packard (România) în asociere cu Novensys Corporation, la o valoare de 87,6 mil. lei (20 mil. euro).

Prescripţia electronică, valabilă tot din ianuarie 2013

Tot din ianuarie 2013 va deveni obligatorie şi reţeta electronică care din iulie anul acesta a circulat în paralel cu cea clasică.

Prescrierea electronică înseamnă că medicii de familie completează reţetele pe calculator, alegând dintr-o listă predefinită medicamentele şi dozajul corespunzător, apoi tipăresc reţeta pe care o înmânează pacientului.

Cu aceasta pacientul merge la farmacie, unde i se scanează codul de bare de pe document şi i se eliberează medicamentul.

Peste 5,5 milioane de reţete au fost prescrise electronic din 1 iulie până în 14 decembrie, arată datele CNAS citate de Mediafax.

Atât cardul de sănătate, cât şi reţeta electronică şi sistemul informatic unic integrat (SIUI) fac parte dintr-un proces de informatizare început în urmă cu zece ani şi care a costat peste 100 mil. euro.

Ultima etapă a acestui proces ar trebui să fie cea de implementare a dosarului electronic al pacientului, ce va curpinde istoricul pacientului.