Cum să faci un milion de euro din rochii de ocazie la 27 de ani

Autor: Cristina Roşca 24.12.2012

Compania Cristallini, producător şi importator de rochii de ocazie, estimează că va reuşi anul viitor să ajungă la afaceri de un milion de euro, în creştere cu circa 50% comparativ cu 2012.

Alina Orzan (27 de ani) şi Cristian Cîrstea au pus bazele companiei la finalul lui 2009, iar în în primăvara anului viitor au deschis showroomul. Cristian Cîrstea avea în momentul în care a pornit la drum în această afacere şase ani de experienţă în domeniul online. Partenera sa, absolventă a Facultăţii de Informatică, fusese stilist TV şi avusese anterior un salon spa în zona Dorobanţi.

"Încă de la început ştiam că vreau să am o companie care să vândă rochii de ocazie. Am avut nevoie de câteva luni să punem bazele site-ului şi să încheiem acordurile cu furnizorii, însă apoi i-am dat drumul", spune Alina Orzan. Astăzi compania are furnizori din Statele Unite şi din Marea Britanie, cu unii parteneriatele fiind semnate de la început. Printre brandurile pe care compania Cristallini le oferă se numără Terani Couture sau Blush Prom.

"Am presimţit cererea pentru aceste produse în România. În Statele Unite spre exemplu există o cerere foarte mare pentru rochiile de ocazie, pentru rochiile de prom (bal - n.red.)".

Cei doi parteneri au investit în acest business 30.000 de euro, bani proprii, în site, showroom şi modele.

În prezent în showroom există circa 200 de modele iar pe site sunt 500. Nu fiecare model de rochie este disponibil pentru toate numerele. "Facem însă comenzi noi săptămânal. Mai mult, la noi în atelier clientele îşi pot face retuşuri la produsele cumpărate".

În acest an compania şi-a lansat şi colecţia proprie, care a ajuns să reprezinte deja 60% din totalul vânzărilor, deşi numărul de modele reprezintă doar 40% din oferta companiei. Produsele sunt realizate în atelierul companiei. "În 2013 credem că ponderea în vânzări ar putea urca la 75%. Mai mult, pe termen lung vrem să vindem doar producţia internă. Acest lucru se poate face însă doar treptat". Recent, compania a realizat în parteneriat şi o colecţie de pantofi de ocazie.

Planurile de viitor ale Cristallini nu vizează însă şi deschiderea de magazine fizice, pentru că, spune Alina Orzan, acest tip de business se pretează pentru online. Mai mult, o parte dintre cliente - în special cele din Bucureşti - vin la showroom după ce au văzut pe net, şi aici probează şi decid. "La showroom se vine cu programare prealabilă, nu se stă la coadă la cabina de probă ca la magazin". Din totalul clienţilor 35% cumpără direct online, în timp ce restul trec pe la showroom.

Preţurile rochiilor variază de la 699 de lei la 6.500 de lei, şi potrivit fondatoarei există cerere pentru ambele modele. Cel mai vândut model însă costă 1.599 de lei. "Am observat în rândul clientelor noastre că nu contează preţul, ci modelul. CLienta noastră are între 25 şi 60 de ani, are venituri peste medie şi activează fie în mediul de afaceri, fie în poltică, fie în showbiz".

Compania are în medie 150-200 de clienţi pe lună. Numărul lor a crescut an de an cu 30-40%, într-un ritm similar avansând şi cifra de afaceri. Astfel, anul trecut compania a obţinut venituri de 400.000 de euro, iar estimarea pentru 2012 este de 680.000 de euro. Potrivit site-ului Ministerului de Finanţe compania Cristallini Boutique a obţinut anul trecut afaceri de aproape 750.000 de lei (175.000 de euro).

"Am început în criză acest business şi după trei ani pot spune că suntem activi într-o nişă unde nu se simte criza. Anul viitor vrem să ajungem la un milion de euro".