Cine sunt cele cinci românce care au cucerit Vestul

Autor: Cristina Roşca 28.12.2012
Companiile străine au reuşit în ultimii ani să inunde piaţa locală cu branduri mai cunoscute sau mai puţin cunoscute. Dacă în România sunt mii de branduri străine care se luptă să intre în graţiile consumatorilor, numărul brandurilor locale care au cucerit pieţele externe este mai mic. Totuşi, cinci românce au reuşit să pună pe picioare branduri precum Ivatherm, Musette sau I.D. Sarrieri care astăzi cuceresc capitalele lumii. Cine sunt ele şi care sunt poveştile lor?
 
Rucsandra Hurezeanu a creat în urmă cu şapte ani Ivatherm, singurul jucător român de pe piaţa dermato-cosmeticelor, care se bate astăzi cu giganţi mondiali precum L’Oreal. Anterior, timp de un deceniu românca a lucrat în domeniul farma unde s-a angajat imediat după ce a absolvit Facultatea de Medicină. A decis să îşi creeze propriul business după ce a crescut în domeniul farma până când, după cum spune chiar ea, a simţit că nu mai are unde urca.
În momentul în care a decis să devină antreprenor, Rucsandra Hurezeanu a urmat modelul mamei sale care la începutul anilor ’90 a deschis propria farmacie privată. Ulterior, businessul s-a extins atât în distribuţie cât şi în producţie.
Tot mama sa a fost cea care a sprijinit-o financiar să pornească la drum cu businessul Ivatherm care astăzi creează produse dermato-cosmetice “made in  Franţa” cu apă de la Herculane.
A început prin a studia proprietăţile apei termale de la Herculane, cea mai veche staţiune balneară din Europa. Apoi, a mers în Franţa, unde a contractat o echipă de cercetători care să studieze apa de la Herculane. După ce au fost descoperite proprietăţile anti-inflamatorii ale apei, produsele Ivatherm şi-au făcut treptat loc pe rafturile farmaciilor. Acum există în peste 1.000 de farmacii din România şi deja există planuri mari pentru export. Produsele Ivatherm au ajuns deja în Ucraina, Egipt şi Taiwan.
 
Cristina Bâtlan sau “doamna Musette” este unul dintre puţinii antreprenori români din domeniul încălţămintei care a reuşit să ducă pantofi făcuţi la Huşi la New York sau Paris. Românca a fondat businessul cu pantofi şi genţi Musetteîn urmă cu circa două decenii, când avea doar 18 ani şi era studentă la Facultatea de Drept. Odată cu dezvoltarea businessului ea a hotărât să abandoneze studiile universitare pentru a-şi concentra atenţia asupra companiei care astăzi este prezentă în capitalele modei şi are venituri de aproape 8 milioane de euro.
Cristina Bâtlan a început iniţial un business cu ţesături, pe care l-a dezvoltat sub brandul Musette timp de aproape un deceniu. În 2000 familia Bâtlan decide să deschidă o fabrică de pielărie şi să treacă la o nouă etapă. Acum Musette deţine două fabrici pe piaţa locală, unde produce peste 60.000 de pantofi şi genţi per colecţie, în condiţiile în care există douăcolecţii de bază şi două colecţii pronto-moda (cu un număr redus de produse) pe an, precum şi colecţii pentru evenimente speciale. Produsele realizate în România sunt vândute atât pe piaţa locală, câşîn străinătate, în SUA, Franţa, Ungaria, Luxemburg, Israel, Liban, Mongolia şi Bulgaria. Doar în acest an businessul s-a extins în Mongolia, Liban şi Franţa şi planurile “doamnei Musette” nu se opresc aici.
 
 
Iulia Dobrin, creatoarea brandului I.D.Sarrieri, a impus o marcă românească în rafturile celor mai renumiţi retaileri din lume. Mai mult produsele de lenjerie intimă create de româncă au ajuns pe coperţile şi în paginile revistelor de modă precum Vogue sau W, alături de branduri străine de renume precum La Perla sau Agent Provocateur.
Ea este de asemenea unul dintre primii români care au descoperit soluţia multibrandurilor up-market, deschizând magazinul The Place Concept Store pe Calea Dorobanţi din Bucureşti.
Iulia Dobrin a reuşit astfel să aducă în România branduri precum Oscar de la Renta, Jil Sander, Marchesa şi Alexander Wang, dar şi să ducă brandul românesc de lenjerie intimă I.D. Sarrieri în multibranduri din Europa, America de Nord, Australia sau Asia. Lenjeria produsă în România se vinde în Australia, Arabia Saudită, Franţa, Germania, Italia, Olanda şi Statele Unite.
Compania fostei absolvente a Academiei de Studii Economice din Bucureşti are fabrici în Bucureşti unde realizează produsele pe care apoi le vinde în toate colţurile lumii. Produsele pot fi de asemenea achiziţionate online, brandul I.D. Sarrieri având propriul său magazin virtual.
Preţurile produselor încep de la mai mai puţin de 10 euro şi urcă la câteva sute de euro.
 
Irina Schrotter, de profesie medic, şi-a început afacerea în domeniul modei în anul 1990, imediat după adoptarea legii privatizării. Ulterior a început să dezvolte acest business atât pe plan local cât şi pe plan internaţional. Prima ieşire pe pieţele externe a avut loc în 1999, când a început să tatoneze piaţa americană. Ulterior s-a extins în 40 de ţări de pe patru continente.
Cel mai recent proiect al creatoarei de modă în străinătate este deschiderea unui magazin propriu în Lugano, Elveţia. Acesta este primul magazin propriu din afara graniţelor pentru Irina Schrotter, ale cărei creaţii se vindeau în magazine multibrand şi pe site-uri internaţionale de profil.
Ea şi-a păstrat însă şi legătura cu piaţa locală, unde deţine magazine în Bucureşti, Iaşi, Timişoara şi Constanţa. Irina Schrotter deţine pe piaţa locală şi mai multe unităţi de producţie la Iaşi.
Numele creatoarei de modă se leagă şi de Festivalul Internaţional de Modă de la Iaşi, eveniment pe care a început să îl organizeze în 1999 pentru tinerii care debutează în domeniu.
 
 
Cea mai recentă prezenţă pe pieţele externe este creatoarea de modă Maria Lucia Hohan. Astăzi ea îmbracă vedete de la Hollywood şi cântăreţe cunoscute precum Taylor Swift, Jennifer Lopez sau Eva Longoria. Ce designer român a ajuns la ziua de naştere a lui Barack Obama?
Actriţa Jennifer Hudson, câştigătoarea unui premiu Oscar pentru prestaţia din filmul Dreamgirls, unde a jucat alături de Beyonce, a purtat în 2011 o rochie semnată de creatoarea de modă Maria Lucia Hohan la balul de caritate organizat pentru preşedintele american Barack Obama în oraşul natal al acestuia din Chicago, Illinois. Ea a ieşit însă pe pieţele externe dinainte să cucerească Hollywoodul, când vindea fie online fie în multibranduri.