Operatorul care a pus capăt “marii păcăleli” a subvenţiilor la achiziţia de telefoane mobile şi a renunţat să mai oblige clienţii să încheie contracte pe un an sau doi

Autor: Adrian Seceleanu 07.04.2013

T-Mobile SUA, divizia americană de telefonie mobilă a grupului german Deutsche Telekom, este primul operator care a “violat Codul nescris al conspiraţiei dintre operatorii de telefonie mobilă” punând capăt “marii păcăleli” a subvenţiilor la achiziţia de telefoane mobile şi renunţând să mai oblige clienţii să încheie contracte pe un an sau doi, scrie New York Times despre noua strategie comercială a companiei, care ocupă ultimul loc pe piaţa de comunicaţii mobile din America de Nord.

Autorul articolului, David Pogue, susţine că actualul model de business al marilor operatori de telefonie mobilă, care oferă telefoanele mobile la un preţ redus clienţilor care semnează contracte pe unul sau doi ani de zile, este echivalentul unei situaţii în care un client ar plăti rate la un credit chiar şi după ce a returnat întreaga sumă scadentă sau ar plăti o carte care nu i-ar fi livrată.

“Când cumpăraţi un telefon - un iPhone sau un Android, să spunem, plătiţi 200 de dolari. Dar, de fapt, preţul real al acestui sofisticat echipament electronic este de aproximativ 600 de dolari. Dar Verizon, AT&T şi Sprint sunt nişte companii foarte înţelepte. Ele subvenţionează telefonul. Cei 200 de dolari sunt doar un avans. Tu vei plăti restul de 400 de dolari pe durata de doi ani a contractului.

Este ca şi cum ai cumpăra o casă sau o maşină: plăteşti un avans şi apoi plăteşti diferenţa în rate. Corect?

Greşit. Iată care este diferenţa: odată ce ai încetat să mai plăteşti pentru telefonul tău mobil factura ta lunară nu va scădea. Vei continua să dai bani companiei tale de telefonie mobilă ca şi cum i-ai datora încă bani. Pentru totdeauna.

Şi pentru că am amintit de contractele pe doi ani de zile, de ce nu vă înfuriaţi din cauza lor? Ce alt serviciu din viaţa modernă vă mai leagă pentru doi ani de zile? (…) În orice altă industrie, poţi să te muţi la un rival dacă devii vreodată nemulţumit. Companiile trebuie să lucreze pentru loialitatea ta.

Dar nu şi în industria de telefonie mobilă. Dacă încerci să pleci de la operatorul tăi de telefonie mobilă înainte ca cei doi ani de contract să expire, eşti plesnit cu o penalitate de sute de dolari”, scrie New York Times.

Situaţia de pe piaţa americană s-a schimbat însă odată cu noua strategie a T-Mobile SUA, care este în urma Verizon, AT&T şi Sprint, şi care încearcă să câştige clienţi venind cu o strategie diferită.

“Săptămâna trecută peisajul de pe piaţa de telefonie mobilă americană s-a schimbat. T-Mobile a violat codul nescris al conspiraţiei dintre operatorii de telefonie mobilă. A admis că împăratul este gol. John T. Legere, directorul executiv al T-Mobile, a anunţat că operatorul pe care îl conduce nu va mai juca de acum înainte aceste jocuri.

A fost un moment Steve Jobs: când cineva este atât de sătul de cât de slab este condus un business încât îl reinventează, rescriind regulile de pe piaţă”.

La “noul T-Mobile”, scrie New York Times, “Marea păcăleală a subvenţiilor pentru telefoanele mobile s-a încheiat”, în condiţiile în care utilizatorii pot fie să cumpere mobilul cu banii jos la preţul întreh, fie să îl cumpere la fel ca o casă sau o maşină, în rate care sunt evidenţiate separat de abonamentul pentru serviciile de comunicaţii. Clientul poate alege să plătească un avans de 100 de dolari şi apoi lunar câte 20 de dolari, sau să plătească mai mult de 20 de dolari într-o lună, dacă are posibilitatea: contractul îi permite să facă acest lucru.

“Acest lucru poate părea ca o păcăleală, dar este ceva diferit în mai multe moduri. Plăteşti doar telefonul mobil. Nu plăteşti dobândă, şi ratele se opresc atunci când telefonul este achitat, iar factura scade din luna următoare, aşa cum ar trebui.”

O altă schimbare radicală este că T-Mobile SUA nu le mai cere clienţilor să semneze contracte pe un an de zile, iar aceştia pot părăsi reţeaua oricând. “Dacă într-o anumită lună o facem de oaie, părăsiţi-ne”, a spus şeful companiei. “Mergeţi în altă parte”, a adăugat el.

Noile planuri tarifare ale T-Mobile SUA includ apeluri şi mesaje nelimitate şi acces la internet nelimitat, la preţuri de 50, 60 şi 70 de dolari pe lună. Singura diferenţă între abonamente este volumul de date la viteză maximă la care au acces utilizatorii: şi care este de 500 MB (50 de dolari / lună), 2 GB (60 de dolari) sau nelimitat (70 de dolari). În cazul primelor două planuri tarifare viteza serviciilor de date scade după depăşirea celor 500 MB sau 2 GB de date.

“Toate acestea sună minunat, dar mai devreme sau mai târziu trebuie să observăm şi elefantul din cameră: T-Mobile nu îşi permite să fie altfel pentru că este pe primul loc. (…) Poate să rişte pentru că nu are nimic de pierdut. (…) Dacă planul nebunesc al T-Mobile va avea succes, aceste practici ar putea dispărea din industria de telefonie mobilă. (…) Unul dintre cei patru împăraţi a pus pe el haine reale. Întrebarea este dacă şi ceilalţi trei îl vor urma”.