Un tânăr de 29 de ani face 3 mil. euro din producţia de plicuri la Odorheiu Secuiesc. „Gândirea inginerească m-a ajutat cel mai mult în business“

Autor: Mirabela Tiron 11.04.2013
Andrei Balica, un tânăr de 29 de ani din Bucureşti, absolvent de Inginerie în cadrul Politehnicii, şi partenerul lui, Denis Manea, 31 de ani, conduc o firmă cu afaceri de aproape 3 milioane de euro anul trecut din producţia de plicuri şi servicii de direct marketing.
 
Expediţia tuturor trimiterilor poştale, de la facturi de telefon la materiale publicitare, ale clienţilor companii cu care lucrează este asigurată de Poşta Română.
 
„În 2007 am pus bazele companiei Nova Intermed Advertising, ce oferă servicii de direct marketing pe o piaţă în plină în dezvoltare. Acum am ajuns la peste 4 milioane de trimiteri lunar pentru marile companii“, a declarat Andrei Balica pentru ZF.
 
Tânărul antreprenor estimează pentru anul acesta afaceri de 10 milioane de euro pe fondul atragerii de noi clienţi, dar şi din diversificarea serviciilor, respectiv pro­ducerea de ambalaje din carton pentru shaormeriile Dristor Kebab începând cu anul trecut.
 
În prezent se ocupă de distribuţia facturilor Orange şi Telemobil (Cosmote), dar şi de furnizarea de servicii de direct marketing, inclusiv trimiterea pliantelor publicitare ale Romtelecom. Printre clienţi  i-a atras şi pe recuperatorii de creanţe, precum firma Kruk International.
 
Balica spune că deşi nu avea experienţă în acest domeniu, dezvoltând compania după absolvirea facultăţii, „gândirea ingi­nerească“ l-a ajutat.
 
El precizează că a plecat la drum cu „hainele de pe mine şi materia cenuşie“, deşi unii pun reuşita lui în afaceri pe seama tătălui său, amiral în Marină, fost  inspector-şef. Primul client important pe care l-a câştigat pe direct marketing în urma participării la o licitaţie a fost ING, un contract de 300.000 de euro.
 
„Contabila şi-a dat demisia când a văzut valoarea facturii. Era cea mai mare factură emisă la câteva luni de când începusem activitatea.“
 
În primii ani de activitate, Balica mergea la negocieri fără a spune că este proprietarul firmei, dat fiind că era foarte tânăr. „Preferam să se înţeleagă că sunt doar un angajat al companiei.“
 
În 2011, compania Nova Intermed Advertising a avut o cifră de afaceri de 11 milioane de lei (2,6 mil. euro), la zero angajaţi, şi un profit de 66.000 de lei (15.400 de euro) potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, un nivel similar fiind obţinut şi anul trecut.
 
Tânărul mai are o firmă, Emakuvert, pe care este înregistrată activitatea de pro­ducţie a plicurilor. Anul trecut, afacerile s-au ridicat la 11-12 milioane de lei (2,8 mil. euro), potrivit lui Balica.
 
Compania produce plicuri la Odorheiu Secuiesc, într-o hală închiriată. Tot aici a început de anul trecut producţia ambalajelor din carton pentru  Dristor Kebab.
 
„Am ales Odorheiu Secuiesc pentru că este o zonă defavorizată economic, unde costurile de operare sunt mai mici, iar oamenii harnici.“
 
Compania lui Balica este un integrator pe această piaţă, produce plicuri şi  expediază prin Poşta Română, după cum precizează antreprenorul. Firma oferă servicii complete de print şi producţie şi face managementul facturilor. S-au investit bani în zece maşini de transport şi în imprimante laser digitale de mare capacitate (pentru print de date variabile), dar şi în  alte echipamente de print. Pe parcursulor anilor de activitate, investiţia totală se ridică la circa jumătate de milion de euro, potrivit lui Balica, ce afirmă că nu a folosit credite bancare, ci doar surse proprii. „Ne-am născut în timp de criză şi lucrăm cu investiţii minime şi randament maxim. Eficientizăm la maxim procesele“, a spus el.
 
Antreprenorul ia în calcul şi dezvoltarea pe online, dat fiind că din ce în ce mai multe firme trimit acum extrase de conturi, facturi şi diferite informări prin e-mail şi nu prin Poştă.