Cum interacţionează la locul de muncă generaţiile de angajaţi Millennials, Y, X şi Zoomers

Autor: Corina Mirea 29.09.2013

Angajaţii care fac parte din generaţia Y (cei care au în prezent între 20 şi 35 de ani) îşi schimbă jobul, în medie, de 15 - 20 de ori pe parcursul vieţii,  fie pentru că vor să aibă un loc de muncă care le permite să dedice mai mult timp laturii personale, că nu acceptă un job care nu le place sau pentru că le este greu să funcţioneze după anumite reguli. Prin urmare, managerii sau antreprenorii care îi ameninţă cu pierderea locului de muncă nu fac decât să îi provoace pe tineri să caute oportunităţi şi în altă parte, lucru pe care oricum îl fac o dată la doi ani, în încercarea de a căpăta o nouă experienţă.



„Generaţia Y este creativă, inovatoare, relaxată, mai rapidă decât cei din generaţiile X (cu vârste cuprinse între 35  şi aproape 50 de ani) şi Zoomers (baby boomeri care refuză să îmbătrânească, cu vârste cuprinse între 50 şi 70 de ani – n.red.) şi este loială liderilor din companie, nu brandului angajatorului. Generaţia Y vrea să lucreze diferit, să inoveze şi să facă numai ceea ce îi place. Sunt copiii celor din generaţiile X şi Zoomers şi au fost crescuţi în acest spirit. Li s-a spus întotdeauna că sunt deştepţi şi că au avantajul tehnologic în faţa celor mai în vârstă. Nu poţi ameninţa generaţia Y cu restructurarea pentru că oricum aceşti tineri nu au de gând să stea prea mult într-o companie“, a spus Cheryl Cran, consultant şi autor a patru cărţi, printre care şi „101 Ways to Make Generations X, Y and Zoomers Happy at Work“.

Ea a fost prezentă săptămâna trecută la o conferinţă dedicată managerilor care vor să ştie cum să gestioneze mai bine diferenţele dintre generaţii şi cum să lucreze cu  fiecare în parte, organizată de firma de training şi consultanţă TMI Training& Consulting România (care aduce din această toamnă în România un curs despre diferitele generaţii de angajaţi).

Cheryl Cran spune că cele mai multe conflicte apar între angajaţii din generaţia Y şi cei din generaţia Zoomers, care preferă să lucreze conform unor ierarhii bine puse la punct, pe baza unor reguli impuse în mare parte de ei (majoritatea poziţiilor de con­ducere fiind ocupate de cei care au peste 50 de ani) şi fără a împărtăşi din cunoştinţele pe care le au celor mai tineri.

Pe de altă parte, cei din generaţia Y nu sunt de acord cu ierarhia organizaţională bazată pe senioritate sau pe timpul petrecut la birou, ci pe performanţă şi sunt dispuşi să lucreze în echipă.

„Un bun lider, un bun angajator trebuie să îşi dea seama de faptul că are nevoie să se adreseze fiecărei generaţii în parte. Conflictul are loc pentru că generaţia Y spune că vrea să lucreze diferit, iar cei din generaţia Zoomers spun că nu vor să schimbe nimic la modul în care fac lucrurile. Generaţia Zoomers trebuie să devină mai flexibilă, mai adaptabilă, iar cei din generaţia Y trebuie să accepte că o anumită structură se impune într-o companie“, a explicat Cran.

La mijloc însă rămân cei din generaţia X, angajaţii care au trăit şi au lucrat în me­diul structurat creat de generaţia Zoomers, dar care îşi doresc acelaşi mediu flexibil, mai mult timp pentru familie şi provocări de la locul de muncă, la fel ca generaţia Y. În următorii cinci ani însă, Cheryl Cran este de părere că tocmai generaţia X (cea mai stresată dintre toate, cu rol de mediator între generaţia Zoomers şi generaţia Y) va schimba paradigma locului de muncă.

„În următorii cinci ani vom vedea schimbări majore la locul de muncă, mai ales în ceea ce priveşte modul de lucru. Generaţia X nu va mai vrea să lucreze ca până acum, adică foarte structurat, pe baza unui model individualist. Vom vedea mai mult lucru în echipă, pe proiecte, model pe care generaţia Y îl va îmbrăţişa, dar care va fi greu de acceptat pentru cei din generaţia Zoomers. Însă cei din urmă nu vor avea decât două variante – fie se vor adapta, fie vor deveni frustraţi. Oricum companiile vor vrea să răspundă tot nevoilor celor din generaţia Y, pentru că ROI (return on investment - n. red.) este mai mare acolo“, precizează ea.

Interesant este că nu generaţia Y, cea de care actualii manageri sau antre­prenori se tem, pentru că nu îi consideră loiali sau muncitori, este cel mai dificil de gestionat, ci tinerii care au până în 19 ani, denumiţi Millennials, pentru că vor fi şi mai rapizi, mai curioşi şi mai capabili să negocieze.

„Ei s-au născut cu tehnologia în mână, dacă le dai o informaţie o verifică pe internet şi îţi demonstrează unde şi de ce ai greşit. Şi dacă sunt lăsaţi acum, la vârsta de cinci ani, să negocieze asupra felului de mâncare, când vor avea un loc de muncă îşi vor negocia cu şi mai multă convingere poziţia în companie sau salariul“, a mai adăugat Cheryl Cran.

 

Caracteristicile generaţiilor

Millennials (cu vârste până în 19 ani)

Generaţia Y (20 – 35 de ani)

Generaţia X (35 – spre 50 de ani)

Zoomers (50 – spre 70 de ani)

Angajaţii din generaţia X (cei care au vârste cuprinse între 35 şi aproape 50 de ani) sunt mai dispuşi decât cei care fac parte din generaţia Zoomers (50-70 de ani) să împartă din cunoştinţele acumulate de-a lungul carierei cu tinerii care abia fac primii paşi în viaţa profesională  

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.09.2013