Tinerii în România plătesc pentru asigurarea RCA de 5 ori mai mult decât un adult

Autor: Andreea Paul 23.02.2014

Asigurările RCA din România sunt mult mai scumpe comparativ cu cele din Germania sau Marea Britanie raportate la salariul minim pe economie. Tinerii plătesc poliţa RCA de aproape 5 ori mai mult decât persoanele mature în România, faţă de nemţi de 3 ori mai mult, iar faţă de britanici aproape de 2 ori mai mult. De ce?

Pornim de la o analiză despre ASF, raiul rudelor USL şi al salariilor complet aiuritoare, plătite din banii românilor pentru că jecmănirea lor este posibilă. Azi vă dau exemplul costurilor poliţelor de asigurare auto. Iată concluziile simple:

  1. Asigurările RCA, domeniu care se află în directa subordine a ASF, nu sunt transparente.
  2. Nu este cunoscută formula de calcul care duce la diferenţele enorme între asigurarea pentru un tânăr şi cea pentru o persoană cu vârsta de peste 30 de ani şi se ajunge la anomalii în preţuri şi riscuri de fraudă.
  3. Nu este publică valoarea de bază de la care porneşte o poliţă de asigurare şi ce costuri se adaugă apoi.

Să parcurgem dovezile în continuare.

I. Normele de aplicare pentru poliţa de asigurare obligatorie auto RCA sunt diferite în statele europene. Nu există o legislaţie europeană care să asigure un cadru unitar. Fiecare companie impune propriile norme şi valori de aplicare într-un cadru naţional de reguli şi de supraveghere.

Sistemul din România nu dispune însă de norme clare de diferenţiere a conducătorilor şi de stabilire a costurilor asigurărilor. În ţările vestice sunt criterii mai multe şi mai clare. Iau spre comparaţie două ţări etalon ca dezvoltare a sistemelor financiare: Marea Britanie şi Germania.

Pentru a asigura echitatea pentru cetăţeni este necesară o legislaţie mai bună şi mai transparentă în acest domeniu. ASF este responsabilă în mod direct de sectorul asigurărilor. Un control mai riguros şi competenţele sunt necesare pentru a garanta coerenţa în acest domeniu.

II. Diferenţele sunt mari când vine vorba despre raportarea asiguratorilor la vârsta tinerilor, care ne dezavantajează grav pe noi, românii. Concret, vârsta până la care se presupune că un tânăr prezintă un risc mai mare în trafic este de 23 de ani în Marea Britanie şi de 25 în Germania. În România, această vârstă este stabilită la 30 de ani.

Sumele care trebuie scoase din buzunar sunt diferite. Pentru a putea compara costurile poliţelor din diferite state ale Uniunii Europene am calculat valorile medii ale poliţelor de asigurare (Tabelul 1). Trei observaţii se desprind aici:


III. În România, în calculul preţului pentru asigurarea RCA nu avem o baza clară de raportare:

În Germania, fiecărui model auto care este liber să circule pe stradă îi este asigurată o clasă. Pentru calcularea valorii asigurării se iau în calcul factori precum: frecvenţa furturilor pentru respectivul tip de maşină, frecvenţa  implicării în accidente rutiere. În Marea Britanie se merge şi mai departe, se specifică dacă maşina este prevăzută cu sisteme de alarmă şi locul unde este ţinută zilnic, în mod normal. Această bază de date este actualizată anual.

Concluzia:  nu există o legislaţie clară de aplicare a normelor asigurarilor auto, fiecare societate privată este liberă să impună preţurile şi regulile după bunul plac, iar responsabilii din ASF încaseaza salarii grase din comisioanele pieţei incoerent reglementate. Românii plătesc. Pentru a asigura coerenţa este necesar un sistem de reguli de bază, clare şi transparente. Aceste norme nu trebuie să fie complicate sau inventate în bunul stil românesc, ci se pot prelua din buna practică europeană şi adaptată pentru piaţa din România. Condiţia este să avem profesionişti responsabili, numiţi la ASF, de Parlament.