Ziarul Financiar organizează astăzi cea de-a noua ediţie a HR Conference: „Ştiinţa de a aduce şi de a păstra cei mai buni angajaţi în companie“

Autor: Adelina Mihai 25.03.2014

Rezumatele celor opt conferinţe de HR organizate de ZF în perioada 2006 – 2013, apărute în articolele ZF, ilustrează principalele provocări cu care s-au confruntat şefii departamentelor de HR de-a lungul anilor: în 2006 era sesizată lipsa personalului calificat, în 2007 directorii de HR nu mai ştiau ce să facă pentru a nu le mai „fugi“ angajaţii la concurenţă pe salarii puţin mai mari, iar în 2008 s-au confruntat cu angajaţi mai pretenţioşi şi mai atenţi la promisiunile făcute de angajatori. Apoi, a urmat o perioadă în care restructurările, reorganizările sau eficientizările au fost activităţile cotidiene ale echipelor de HR din companii. După cinci ani de criză, în urmă a rămas o clasă de angajaţi care au fost capabili să îşi depăşească atribuţiile, să reziste unor presiuni din ce în ce mai mari şi să depună mai mult efort fără să beneficieze de recompense financiare semnificative. Iar această perioadă a determinat ca angajaţii să ajungă la cel mai ridicat nivel de demotivare.

Cea de-a noua ediţie a HR Conference, organizată astăzi de ZF pe tema „Ştiinţa de a aduce şi de a păstra cei mai buni angajaţi în companie- mandatul şefilor de HR în 2014“, îşi propune să aducă o serie de idei de motivare şi retenţie a talentelor, care pot fi implementate de experţii în HR de pe piaţa locală.



Care au fost principalele concluzii ale primelor opt evenimente HR Conference, organizate de ZF În perioada 2006 -2013

„În resurse umane s-a terminat boieria pentru companii“

Companiile se confruntă cu un deficit de forţă de muncă specializată, fenomen care se va amplifica după integrarea României în UE, odată cu dezvoltarea mediului de business local, s-au pus de acord participanţii la workshop-ul „Piaţa muncii se pregăteşte de schimbare“. „Nu mai e ce a fost în perioada 1991, când îmi aduc aminte că pentru un singur post am organizat testarea a 250 de persoane în Politehnică. Evident, toţi erau supracalificaţi pentru postul pe care-l ofeream şi rămăseseră 250 după ce am filtrat o dată CV-urile. Acum, dacă vrei să angajezi un programator sau un reprezentant medical, e o dramă“, a declarat atunci Adrian Stanciu, managing partner al Human Synergistics România.

„Managerii de resurse umane cer puteri executive în companii, pentru a lupta cu fluctuaţia de personal”

Fluctuaţiile negative de personal şi criza forţei de muncă existente pe piaţa autohtonă sunt cauzate în mare măsură de managementul deficitar al companiilor, care exclud din sectorul decizional şi executiv specialiştii de resurse umane. „Dacă managerul de resurse umane ar fi inclus în comitetul decizional al companiilor, problemele legate de personal ar fi astfel preîntâmpinate“, a spus Alain Cardon, specialist în coaching şi management, în cadrul conferinţei „Piaţa forţei de muncă, sub presiunea angajaţilor“.

Banii nu păstrează oamenii în companie

Există mai multe zone definitorii care transformă o companie într-un loc în care angajaţii să-şi dorească să lucreze. Comunicarea, brandul de angajator, tehnicile de retenţie, substanţa promisiunilor pe care le face o companie şi respectarea acestora sunt elemente care nu numai că aduc oamenii în companii, ci, şi mai important, îi păstrează acolo pentru mult timp, au fost de părere participanţii la conferinţa organizată în 2008  de ZF. „Indiferent de poziţia pe care o are o companie în piaţă, cel mai important este să-şi respecte promisiunile. Acestea reprezintă cei mai importanţi vectori ai companiei tale în exterior. Astfel, dacă percepţia acestora te avantajează, ai câştigat“, spunea Diana Novac, director de recrutare şi selecţie în cadrul grupului Rompetrol.

„Întoarceţi-vă la oameni şi creaţi business!”

Toată lumea stă cu ochii pe liderii din organizaţii, care trebuie să adapteze oamenii la un nou ritm de business, au fost de părere participanţii la conferinţa „Cum schimbă criza piaţa muncii“, organizată de ZF în 2009. Executivii din companii şi oamenii de resurse umane se confruntă cu o dublă provocare: pe de o parte încearcă să ajusteze costurile la nivelul vânzărilor, iar, pe de altă parte, trebuie să lupte să-i păstreze pe cei mai buni şi mai motivaţi oameni în companie.

Sfat pentru managerii de HR: Fiţi cu ochii pe angajaţii buni şi nu vă temeţi de schimbare

Directorii de resurse umane ar trebui să ajute businessul să se optimizeze, dar, în acelaşi timp, trebuie să aducă un suflu nou în companii, să determine angajaţii să fie flexibili la schimbare, pentru a obţine rezultatele dorite, fără costuri mari, au fost de părere specialiştii în resurse umane prezenţi la conferinţa „ADN-ul oamenilor pe care trebuie să-i păstrezi în companie pentru a ieşi cu bine din criză“, organizată de Ziarul Financiar în 2010.

Şefii din HR: Trebuie să ne reinventăm angajaţii. E timpul să investim în ei. Cei buni vor fi vânaţi

„Am un buget: cum să-l aloc?“, a fost întrebarea care i-a preocupat pe o mare parte dintre cei peste 120 de directori de resurse umane, consultanţi, avocaţi şi manageri generali, prezenţi ieri la conferinţa „Perspective pentru HR în 2011: Ce misiune va avea managerul de HR în dezvoltarea companiilor“, organizată de Ziarul Financiar. Ei s-au arătat mai optimişti în privinţa dezgheţării angajărilor şi a bugetelor de training anul acesta, după doi ani în care dezbaterile erau focalizate pe teme legate de posibilităţile de reducere de costuri cu angajaţii sau pe retenţia performerilor în companie pe bani mai puţini şi cu responsabilităţi mai mari.

HR-ul a obosit să facă restructurări: E timpul să ne reinventăm şi să aducem venituri în companie

Profilul directorului de resurse umane în 2012 este acela al unui executiv obosit să semneze decizii de concediere. Este timpul să se reinventeze şi să găsească noi soluţii de creştere a performanţei şi motivării angajaţilor prin lucruri simple, dar totodată să şi aducă venituri consistente în companie. Aceasta este principala concluzie la care au ajuns specialiştii participanţi la HR Conference, evenimentul dedicat sectorului resurselor umane organizat de ZF.

Criza i-a făcut pe oamenii de HR să înveţe să numere. Se face mai mult cu mai puţine resurse

Directorii de resurse umane au început să măsoare tot mai mult succesul proceselor de HR şi să îmbunătăţească indicatorii de evaluare a angajaţilor, au renunţat la beneficiile „nice to have“ din pachetele oferite angajaţilor şi încearcă să facă mai mult cu resurse mai puţine. A venit timpul ca oamenii de HR să caute agenţii de creştere din companii, să găsească metode flexibile de reducere a costurilor (de exemplu, programele de lucru part-time pentru mame) şi să lucreze mai mult la brandul de angajator. Acestea sunt doar câteva dintre lecţiile de adaptare pe care departamentele de resurse umane au fost nevoite să le înveţe în ultimii ani de criză, sunt de părere şefii din HR.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.03.2014