Forbes: Peugeot, „monstrul“ francez cu trei capete, şi-a pus bazele revenirii într-o iluzie

Autor: Bogdan Cojocaru 17.04.2014

Grupul francez Peugeot, al doilea pro­ducător auto ca mărime din Europa de Vest în funcţie de vânzări dar nepro­fitabil, şi-a pus la temelia planului de revenire iluzia că îşi poate transforma ca prin magie maşinile în produse pre­mium care aduc marje mari de profit, cum sunt autovehiculele ger­mane, scrie Forbes.

Peugeot şi brandul său Citroën au vândut 1,3 milioane de maşini anul trecut în Europa de Vest, ceea ce le-a adus o cotă de piaţă de 11,1%, mai mică doar în comparaţie cu cea a grupului german Volkswagen, de 24,8%.

Dar Peugeot pierde din cota de piaţă şi bani într-o cantitate alarmantă, de aproape 10 miliarde de dolari între 2012 şi 2013. În aceste condiţii, CEO-ul Carlos Tavares a prezentat un plan de revenire îndelung aşteptat pe care l-a numit „Înapoi în cursă“. El prevede o marjă operaţională de 2% până în 2018, când compania ar reveni pe profit, şi majorarea indicatorului la 5% între 2019 şi 2023. De asemenea, Tavares ţin­teşte un flux operaţional pozitiv de cash de 2 miliarde de euro între 2016 şi 2018.

Unii critici spun că obiectivele lui Tavares nu sunt doar lipsite de ambiţie, ci, în pofida marjei mici de profit ţintite, nici uşor de realizat din cauza competiţiei şi de asemenea stângace când vine vorba de a stopa pierderile.

„Să ţinteşti o marjă de 2% este ca un duş rece în vremuri în care Renault ţinteşte marje de 5%, Ford Europe de 5-6%, VW de 6% şi Fiat este pe cale să ia ca ţintă Luna“, spune analistul Max Warburton de la Bernstein Research.

Kristina Church, analist la Barclays, consideră că s-ar putea ca Peugeot să nu-şi poată atinge ţintele considerate în general foarte conservatoare şi pune sub semnul îndoielii reuşita planului com­paniei de a trece pe o piaţă superioară, unde va avea de înfruntat competitori cu experienţă aici precum BMW, Mercedes şi Audi, toate nume germane cu rezonanţă.