„România are o tradiţie industrială, dar riscă să o piardă pentru că tehnicienii ies la pensie şi nimeni nu-i înlocuieşte“

Autor: Iulian Anghel 25.04.2014

A venit în România în urmă cu doi ani. A traversat-o de la vest la est şi de la sud la nord, i-a vizitat toate capitalele de judeţ, a învăţat româneşte, a vorbit cu mii de oameni şi, la plecare, spune cu un reproş abia sesizabil: românii nu-şi prea cunosc ţara.



Ambasadorul Franţei la Bucu­reşti Philippe Gustin îşi încheie man­datul într-o perioadă în care relaţiile dintre România şi Fran­ţa sunt mai degra­bă reci din punct de vedere politic. Dar pragmatismul a câşti­gat teren în ultimii ani, pe măsură ce politica este simţită ca simplă retorică.

Din punct de vedere economic, Franţa este al patrulea partener al Ro­mâ­niei la importuri (3,1 mld. euro, la nivelul lui 2013) şi al treilea partener la exporturi (3,3 mld. euro, la nivelul lui 2013).

Succesul şi explicaţia excedentului balan­ţei comerciale înregistrat de Ro­mâ­nia în relaţia cu Franţa? O com­pa­nie franceză venită aici, în urmă cu vreo 15 ani, ca să producă maşini low-cost şi care a ajuns să facă 10% din ex­por­turile României şi două procente din PIB-ul ei, companie care exportă acum în Franţa sau Germania – este vorba de Renault.

Dar relaţiile economice nu se limi­tea­ză la o singură companie. Cu un stoc al investiţiilor directe de 5,2 miliar­de de euro, Franţa este pe locul al pa­tru­lea în topul investitorilor străini în România, deţinând 10% din aceste investiţii.