Expansiunea „bolnăvicioasă“ a lanţurilor internaţionale de magazine îi lasă pe micii comercianţi fără suflu

Autor: Cristina Roşca 26.05.2014
Afacerile antreprenoriale din comerţul modern rămân şi în 2014 în zodia crizei în contextul în care apetitul de consum rămâne apatic, iar lanţurile inter­na­ţionale se extind cu câteva sute de magazine pe an şi de multe ori se aşază în coasta micilor ma­gazine. Astfel, doar în acest an reţeaua Fonzi a închis toate cele şapte supermarketuri non-stop, iar cele 44 de magazine ale producătorului şi distribuitorului de carne de pui Oncos au intrat în insolvenţă.
 
Tot în 2014 lanţul de supermarketuri Profi a preluat două dintre spaţiile Cris-Tim, iar Angst a ieşit din franciza Carrefour pentru a-şi con­centra atenţia pe producţia şi comerţul de carne şi mezeluri.
 
WikiZF: Profilul companiei Carrefour România
 
În ultimii ani, marcaţi pe de-o parte de criză şi pe de alta de expansiunea agresivă a lanţu­rilor internaţionale, au dispărut circa 70.000 de mici comercianţi, potrivit datelor furnizate an­terior de reprezentanţii Metro. Acum în piaţa evaluată la circa 8 mld. euro mai există circa 70-80.000 de mici comercianţi (nu au fost incluşi jucătorii din HoReCa).
 
În ultimii ani pe această piaţă şi-au făcut loc şi lanţurile internaţionale care au lansat maga­zine de proximitate sub branduri precum Ex­press (Carrefour) sau Shop&Go (Mega Image). Carrefour spre exemplu se extinde pe acest format prin parteneriate cu magazine locale. Primul astfel de parteneriat a fost lansat în toamna lui 2011 cu lanţul de magazine Angst.
 
 
Angst: Consumul nu dă semne de revenire
 
În urmă cu câteva zile însă reprezentanţii Angst au anunţat că se retrag din acest par­te­neriat pentru a se concentra pe „ce ştim să facem cel mai bine: producţia şi comerţul de carne şi mezeluri“.
 
„Nu ne mai înscriem în nicio franciză. În această perioadă dificilă, când consumul con­tinuă să scadă, am decis să ne concentrăm pe ce ştim să facem cel mai bine“, spune Sorin Minea, preşedintele şi unul dintre acţionarii Angst.