Expansiunea „bolnăvicioasă“ a lanţurilor internaţionale de magazine îi lasă pe micii comercianţi fără suflu
Autor:
Cristina Roşca
26.05.2014
Afacerile antreprenoriale din comerţul modern rămân şi în 2014 în zodia crizei în contextul în care apetitul de consum rămâne apatic, iar lanţurile internaţionale se extind cu câteva sute de magazine pe an şi de multe ori se aşază în coasta micilor magazine. Astfel, doar în acest an reţeaua Fonzi a închis toate cele şapte supermarketuri non-stop, iar cele 44 de magazine ale producătorului şi distribuitorului de carne de pui Oncos au intrat în insolvenţă.
Tot în 2014 lanţul de supermarketuri Profi a preluat două dintre spaţiile Cris-Tim, iar Angst a ieşit din franciza Carrefour pentru a-şi concentra atenţia pe producţia şi comerţul de carne şi mezeluri.
În ultimii ani, marcaţi pe de-o parte de criză şi pe de alta de expansiunea agresivă a lanţurilor internaţionale, au dispărut circa 70.000 de mici comercianţi, potrivit datelor furnizate anterior de reprezentanţii Metro. Acum în piaţa evaluată la circa 8 mld. euro mai există circa 70-80.000 de mici comercianţi (nu au fost incluşi jucătorii din HoReCa).
În ultimii ani pe această piaţă şi-au făcut loc şi lanţurile internaţionale care au lansat magazine de proximitate sub branduri precum Express (Carrefour) sau Shop&Go (Mega Image). Carrefour spre exemplu se extinde pe acest format prin parteneriate cu magazine locale. Primul astfel de parteneriat a fost lansat în toamna lui 2011 cu lanţul de magazine Angst.
Angst: Consumul nu dă semne de revenire
În urmă cu câteva zile însă reprezentanţii Angst au anunţat că se retrag din acest parteneriat pentru a se concentra pe „ce ştim să facem cel mai bine: producţia şi comerţul de carne şi mezeluri“.
„Nu ne mai înscriem în nicio franciză. În această perioadă dificilă, când consumul continuă să scadă, am decis să ne concentrăm pe ce ştim să facem cel mai bine“, spune Sorin Minea, preşedintele şi unul dintre acţionarii Angst.