Lucrările de infrastructură au fost „îngropate“ de statul român: minus 28% în cinci luni

Autor: Andreea Neferu 10.07.2014

În lipsa unor investiţii consistente din partea statului, construcţiile de infra­structură, un sector ce ar trebui să susţină întreaga economie, au plon­jat cu 27,7% în pri­me­le cinci luni ale acestui an.

Lucrările de con­struc­ţii sunt în pi­caj direct de la începutul aces­tui an, fie­­care din­tre primele cinci luni ale lui 2014 aducând scă­deri în acest sector. În an­sam­blu, volumul de lu­crări de con­strucţii s-a redus cu 8,9% în pe­rioa­da ianuarie-mai com­pa­rativ cu ace­laşi interval al anu­lui tre­cut, cele mai accentuate scăderi în­re­gistrându-se în zona construc­ţi­ilor in­ginereşti (de in­fra­structură), de 27,7%, arată da­tele de Institutul Na­ţio­­nal de Sta­tis­tică. În luna mai, de­cli­nul pe lucrări de infrastructură a fost de 28,8% faţă de aceeaşi lună a lui 2013.

„Avem bani şi ne ba­tem joc de ei, nu fa­cem lucrările în ter­menul an­gajat. Cel mai îngrijorător şi ne­aş­teptat lucru este scă­derea lu­crărilor ingi­ne­reşti. Acest lucru ara­­tă inca­pa­ci­tatea be­neficiarilor de a de­rula pro­iecte. Situaţia în acest sec­tor ne pre­ocu­pă“, spune Cristian Pârvan, secretarul general al Aso­ciaţiei Oamenilor de Afaceri din Ro­mânia (AOAR).

Un exemplu care arată că România dispune de fon­duri pentru dezvoltarea de in­fra­struc­tură, dar nu reuşeşte să le fo­losească încă vine din zona banilor europeni, unde statul român benefi­cia­ză de o sumă de 4,4 mld. euro în perioada 2007-2013 pentru construirea de autostrăzi, căi ferate, aeroporturi sau metrou, însă până în prezent a reuşit să atragă doar o treime din aceşti bani.

România mai are la dispoziţie doar un an şi jumătate pentru a atrage restul de aproape 3 miliarde de euro puşi la dispoziţie de Uniunea Europeană.

Scăderile puternice înregistrate de lucrările de construcţii vin în contextul în care statul a pompat mai puţini bani în proiecte publice. Astfel, cheltuielile de investiţii s-au ridicat în primele 5 luni ale anului la circa 7,5 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro), în scădere cu aproape 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului Finanţelor. Cheltuielile cu investiţiile au reprezentat în perioada ianuarie-mai circa 1,1% din PIB.

„În primele 5 luni ale anului 2013 s-au plătit arierate ale Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale în sumă de circa 2 miliarde de lei (450 de milioane de euro – n. red.), precum şi arierate ale administraţiilor locale din împrumuturi din trezorerie în sumă de 800 de milioane de lei (182 milioane de euro – n.red.). Fără plata arieratelor din 2013, cheltuielile de investiţii din primele 6 luni ale anului 2014 sunt comparabile cu cele din perioada similară a anului trecut“, este justificarea Ministerului de Finanţe.