Cum schimbă mişcările din ultimele 15 luni piaţa de bricolaj. Reţele din Germania, Franţa şi Austria care aveau 64 de magazine s-au retras din România
În doar 15 luni piaţa locală de bricolaj s-a schimbat radical, ţinând cont că patru grupuri au decis să plece, alţi doi jucători au decis că este un moment bun să investească în sector, în timp ce francezii de la Leroy Merlin au găsit oportunitatea să îşi extindă rapid reţeaua. Cum vor modifica aceste mişcări piaţa?
Criza a lăsat urme adânci în rezultatele reţelelor străine din piaţa de bricolaj, ţinând cont că în 2008 piaţa era dominată de germanii de la Praktiker şi francezii de la Bricostore, iar în 2013 băcăuanii de la Dedeman au ajuns la vânzări de peste 600 de milioane de euro, mai mari decât cele realizate de Praktiker, Bricostore, BauMax şi Hornbach la un loc.
În aceste condiţii, într-o piaţă în care în prezent funcţionează în jur de 120 de magazine de bricolaj de mari dimensiuni, mai bine de jumătate dintre acestea au trecut sau vor trece prin modificări majore, ca urmare a unui amplu proces de „curăţare“ a pieţei demarat la începutul anului trecut. Mai exact, în aprilie 2013 grupul britanic Kingfisher a anunţat achiziţia celor 15 magazine Bricostore din România de la familia Bresson, la începutul acestui an omul de afaceri turc Omer Susli a preluat cele 27 de magazine ale germanilor de la Praktiker, francezii de la Leroy Merlin au anunţat recent că au ajuns la un acord cu familia Essl din Austria pentru achiziţia celor 15 magazine BauMax, în timp ce grupul german OBI îşi lichidează stocurile din cele şapte magazine locale peste care în curând vor fi trase obloanele.
Ce vor aduce nou în piaţă toate aceste mişcări?
Britanicii de la Kingfisher au venit cu un brand nou - Brico Depot - pe care l-au montat pe două foste magazine Bricostore din Bucureşti şi cu o gamă mai restrânsă de doar 12.000 de produse, dar în stocuri mai mari, în timp ce numărul de angajaţi a fost redus la o medie de 62 de oameni per depozit.