„Adevărul“ despre marile proiecte de infrastructură: doar pe 50 de kilometri de autostrăzi se mai lucrează

Autor: Andreea Neferu 21.07.2014

Doar circa 50 de kilometri de autostrăzi se aflau la începutul lunii iulie în construcţie în România, în timp ce alţi aproape 140 kilometri se aflau în perioada de proiectare sau de obţinere a autorizaţiei de construcţiei, arată o analiză ZF pe baza informaţiilor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Astfel, în prezent se lucrează efectiv pe primii 22 de kilometri ai autostrăzii Nădlac-Arad, construit în proporţie de 18%, precum şi pe lotul al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu (22 de kilometri), care are un stadiu fizic de execuţie de 82%. De asemenea, se mai realizează lucrări şi pe primii 6,5 kilometri ai autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, însă contractul pentru acest proiect, încheiat cu italienii de la Pizzarotti, se va încheia curând, pentru că CNADNR a decis să îl rezilieze şi să deruleze o nouă procedură de licitaţie. CNADNR nu a oferit date privind stadiul de execuţie al acestui „ciot“ de autostradă, însă a precizat că primii 8 kilometri ai autostrăzii Bucureşti-Ploieşti (dintre care aproape 2 kilometri sunt deja deschişi circulaţiei) sunt finalizaţi în proporţie de 59%.

După mai bine de jumătate de an în care CNADNR nu a mai răspuns solicitărilor ZF cu privire la stadiul de execuţie al şantierelor de autostrăzi, compania de drumuri a început să transmită din nou aceste informaţii.

În România există mai multe tronsoane de autostrăzi pentru care statul a semnat contracte anul trecut sau anul acesta, precum Lugoj-Deva, lot 2 (25,6 kilometri) sau Sebeş-Turda, loturile 3 şi 4 (29 de kilometri), care se află în prezent în perioada de proiectare, ceea ce înseamnă că lucrările de construcţie efectivă vor începe abia în perioada următoare. Constructorii mai au la dispoziţie doar 3-4 luni din acest an pentru lucrări, ulterior venirea iernii urmând să blocheze înaintarea şantierelor.

Absenţa unor proiecte de anvergură în infrastructura de transport şi în special în zona autostrăzilor s-a resimţit din plin în industria construcţiilor.

În lipsa unor investiţii consistente din partea statului, construcţiile de infrastructură, un sector care ar trebui să susţină întreaga economie, au scăzut cu 27,7% în primele cinci luni ale acestui an, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Per total, cheltuielile de investiţii ale statului s-au ridicat în primele cinci luni ale anului la circa 7,5 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro), în scădere cu aproape 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului Finanţelor. Cheltuielile cu investiţiile au reprezentat în perioada ianuarie-mai circa 1,1% din PIB.

CNADNR a semnat anul acesta două contracte pentru construcţia de auto­străzi, şi anume loturile 3 şi 4 din tronsonul Sebeş-Turda. Pe cei 29 de kilometri ai celor 2 loturi se realizează în prezent activităţi de proiectare, lucrările efective de construcţie urmând să înceapă la sfârşitul lunii august sau începutul lunii septembrie, potrivit estimărilor ZF pe baza informaţiilor transmise de CNADNR.

CNADNR a mai scos la licitaţie anul acesta lucrări de construcţii pentru câteva tronsoane de autostrăzi, însă nu a anunţat încă câştigătorii acestora. După ce va face acest anunţuri, urmează o perioadă de contestaţii şi ulterior de proiectare, care vor dura câteva luni, ceea ce înseamnă că procesul efectiv de construire a tronsoanelor ar putea demara abia anul viitor, potrivit informaţiilor ZF.

Printre tronsoanele de autostrăzi pe care CNADNR le-a scos la licitaţie anul acesta se numără lotul al doilea al autostrăzii Nădlac - Arad (16 kilometri), realizat deja în proporţie de 85% şi estimat să mai coste 26,5-31,8 milioane de euro, autostrada Ogra - Târgu-Mureş (14,6 kilometri plus drum de legătură de 4,7 kilometri) pentru 226 de milioane de euro, Câmpia Turzii - Ogra (37,2 kilometri) pentru 356-428 de milioane de euro, dar şi  Suplacu de Barcău - Borş (60 de kilometri finalizaţi în proporţie de 50%) pentru 219-263 de milioane de euro.

De asemenea, în prima parte a anului CNADNR a mai scos la licitaţie studii de fezabilitate pentru construcţia a 1.800 de kilometri de autostrăzi.

 

Situaţia şantierelor de autostrăzi din România

 

Nădlac-Arad, lot 1 (22,2 km)

Stadiu fizic: 18,2%

Constructori: Astaldi, Max Boegl

Termen de finalizare: ianuarie 2015

Valoare contract: 56,5 mil. euro

Plăţi realizate: 1,1 mil. euro

 

Nădlac-Arad, lot 2 (16,6 km)

Stadiu fizic: 85%

Tronsonul nu are momentan constructor, după ce contractul anterior cu firma austriacă Alpine a fost reziliat. În prezent CNADNR a reluat procedura de licitaţie pentru a găsi un nou constructor.

 

Timişoara-Lugoj, lot 2 (25,6 km)

Stadiu fizic: se află în faza de proiectare

Constructori: Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte D’Acqua

Termen de finalizare: iulie 2016

Valoare contract: 96,2 mil. euro

Plăţi realizate: 19,4 mil. euro

 

Lugoj-Deva, lot 2 (28,6 km)

Stadiu fizic: se pregăteşte documentaţia pentru obţinerea autorizaţiei de construire

Constructori: Salini, Secol

Termen de finalizare: mai 2016

Valoare contract: 127,9 mil. euro

Plăţi realizate: 19,2 mil. euro

 

Lugoj-Deva, lot 3 (21,2 km)

Stadiu fizic: se pregăteşte documentaţia pentru obţinerea autorizaţiei de construire

Constructori: Teloxim Con, Comsa, Aldesa Construcciones, Arcadis Eurometudes

Termen de finalizare: mai 2016

Valoare contract: 131,8 mil. euro

Plăţi realizate: 19,8 mil. euro

 

Lugoj-Deva, lot 4 (22,1 km)

Stadiu fizic: se pregăteşte documentaţia pentru obţinerea autorizaţiei de construire

Constructori: Tehnostrade, Spedition UMB

Termen de finalizare: mai 2016

Valoare contract: 95,3 mil. euro

Plăţi realizate: 14,3 mil. euro

 

Orăştie-Sibiu, lot 3 (22,1 km)

Stadiu fizic: 81,7%

Constructor: Impregilo

Termen de finalizare: noiembrie 2014

Valoare contract: 137,5 mil. euro

Plăţi realizate: 112,9 mil. euro

 

Sebeş-Turda, lot 3 (12,4 km)

Stadiu fizic: se află în perioada de proiectare

Constructori:Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte D’Acqua

Termen de finalizare: martie 2016

Valoare contract: 95,6 mil. euro

Plăţi realizate: 14,3 mil. euro

 

Sebeş-Turda, lot 4 (16,3 km)

Stadiu fizic: se află în perioada de proiectare

Constructori: Porr Construct, Porr Bau

Termen de finalizare: martie 2016

Valoare contract: 106,8 mil. euro

Plăţi realizate: 16 mil. euro

 

Bucureşti-Ploieşti (primii 6,5 km)

Stadiu fizic*: 58,5%

Constructori: Impresa Pizzarotti, Tirrena Scavi. Compania de drumuri a transmis in iunie o notificare de reziliere a contractului. Cei doi constructori vor finaliza anumite lucrări în vara aceasta, urmând ca CNADNR să reia procedura de licitaţie pentru finalizarea tronsonului.

 

Gilău-Nădăşelu (8,7 km)

Stadiu fizic: se află în perioada de proiectare

Constructori: Spedition UMB, Tehnostrade

Termen de finalizare: aprilie 2016

Valoare contract: 58,7 mil. euro

Plăţi realizate: 0 mil. euro