Corupţie şi trădare la Alstom, răsfăţatul miniştrilor români ai transporturilor
În România, Alstom s-a făcut remarcat mai ales printr-un contract controversat de mentenanţă a trenurilor de metrou semnat în 2003 pe 15 ani sub mandatul ministrului transporturilor de la acea vreme Miron Mitrea.
Acordul este criticat pentru că este net favorabil financiar părţii franceze. Contractul a fost renegociat în 2011 de fostul ministru al transporturilor Anca Boagiu, care susţinea atunci că a obţinut reducerea cu 30% a costurilor.
Pe lângă contractul de mentenanţă pentru Metrorex, Alstom s-a implicat, printre altele, şi într-un acord de renovare pe doi ani pentru infrastructura CFR încheiat în 2012.
Înţelegerea presupune furnizarea de substaţii, o reţea de supraveghere video şi sisteme de control locale. Dacă procurorii britanici câştigă procesul, diviziei de transport a Alstom i s-ar putea interzice să mai concureze pentru contracte publice în UE.
Sub incidenţa acuzaţiilor procurorilor intră subsidiara din Marea Britanie a grupului francez, scrie Bloomberg. Procurorii au atacat Alstom în instanţă, iar prima audiere în proces a fost săptămâna aceasta.
Biroul contra fraudelor serioase din Marea Britanie a descoperit că Alstom a plătit mită de 3,4 milioane de euro în 2001 şi 2002 pentru a primi comenzi de echipamente de semnalizare feroviară, control şi telecomunicaţii de la Delhi Metro, notează Financial Times. Procurorii au găsit, de asemenea, că grupul francez a plătit 824.000 de euro în 2001 unor oficiali polonezi pentru a-şi asigura o comandă de 62 de tramvaie destinate Varşoviei şi 2,4 milioane de euro pentru un contract de livrare a 30 de tramvaie şi lucrări de infrastructură pentru oraşul Tunis.
În Franţa, ţara de origine a Alstom, grupul a stârnit furia autorităţilor de la Paris când s-a aflat că a ascuns de guvernul socialist negocierile iniţiale privind vânzarea unor operaţiuni grupului american General Electric.
În Marea Britanie, Biroul contra fraudelor serioase a început să investigheze Alstom în 2009 şi a arestat trei membri ai boardului subsidiarei britanice în 2010. Agenţia londoneză şi-a retras acuzaţiile contra acestora, dar procurorii le-au comunicat câtorva foşti angajaţi ai grupului francez că vor fi acuzaţi în ancheta contra Alstom, potrivit unor surse apropiate situaţiei.
Subsidiara britanică a fost în cele din urmă acuzată de fapte de corupţie în iulie.