„Marea împărţeală“ a asfaltului. Transilvania şi Banatul au luat 1 mld. euro pentru autostrăzi şi drumuri naţionale în trei ani. Moldova este elevul „repetent“, care a primit doar 100 mil. euro

Autor: Andreea Neferu 21.10.2014

Transilvania şi Banatul au atras în ultimii trei ani cei mai mulţi bani pentru construcţia de autostrăzi şi reabi­litarea de drumuri na­ţionale, puţin peste 1 mld. euro, în timp ce Moldova este zona care a prins cele mai mici investiţii în şosele, doar circa 100 de milioane de euro, arată o analiză a ZF pe baza plăţilor realizate în pe­rioada 2012-2014 de către Com­pania Naţio­nală de Autostrăzi şi Drumuri Na­ţio­nale din România (CNADNR).

De altfel, în Transilvania şi Banat s-au construit în ultimii ani şi cele mai multe tronsoane de autostrăzi, motiv pentru care “nota de plată” pentru această regiune este mult mai consistentă. Spre exemplu, în această zonă s-au construit mai multe secţiuni de autostrăzi de pe fostul Coridor IV paneuropean (actualmente Axa prioritară 7), printre care Arad-Timişoara sau Deva-Orăştie. De asemenea, în jumătatea de vest a ţării a demarat procesul de reabilitare pe mai multe tronsoane de drumuri naţionale, printre care DN 12 Braşov-Topliţa, DN 14 Sighişoara-Sibiu  sau DN 19 Oradea-Sighetu Marmaţiei.

Pe de altă parte, în partea de sud a ţării (Oltenia, Muntenia şi Dobrogea) au mers către autostrăzi şi drumuri naţionale circa 328 de milioane de euro în ultimii trei ani. Cele mai importante proiecte din această zonă au fost autostrăzile A2 Bucureşti-Constanţa, respectiv A3 Bucureşti-Ploieşti.