Managerul săptămânii: Stephane Batoux, fostul executiv de la Danone, care vrea să ajungă acum cu Albalact lider pe piaţa de lactate

Autor: Mădălina Dediu Panaete 01.02.2015
 

 



Stephane Batoux, 50 de ani, francezul care conduce de jumătate de an businessul Albalact, cea mai mare companie din industria lactatelor cu capital majoritar românesc, este unul dintre cei mai de succes manageri străini veniţi la Bucureşti.

Stephane Batoux a fost şi director general al Danone România, liderul pieţei de iaurturi, înainte de a ajunge la Coca-Cola HBC România. La Coca-Cola francezul a activat timp de trei ani. Stephane Batoux a lucrat în Franţa, Italia, Rusia, Ucraina, Anglia şi în România.

Stephane Batoux a preluat la jumătatea anului trecut frâiele Albalact de la Raul Ciurtin, antreprenorul care controlează Albalact, dar care a şi condus compania din funcţia de director general. Radu Ciurtin rămâne însă preşedintele companiei, pe care a dus-o în ultimii zece ani de la afaceri de 16 milioane de euro la aproape 100 de milioane de euro.

Managerul francez povesteşte că a ajuns la Albalact, nu printr-un headhunter- metoda „clasică“ de recrutare a unui director general, ci a fost sunat chiar de Raul Ciurtin.  Stephane Batoux spune că a reuşit să cunoască mulţi oameni în România, de la oameni de business până la muzicieni sau pictori, iar într-o zi, pe vremea când era la conducerea Coca-Cola HBC România, l-a cunoscut şi pe românul care controlează Albalact.

„Nu-mi amintesc cum, dar într-o zi, când lucram deja pentru Coca-Cola, l-am cunoscut pe Raul Ciurtin. Şi am început să vorbim, mi-a împărtăşit gândul său pentru companie şi la momentul respectiv i-am dat câteva sfaturi. Ne-am mai văzut întâmplător de câteva ori după aceea. Şi când a auzit că plec de la Coca-Cola, m-a sunat şi m-a întrebat dacă nu cumva sunt interesat să mă alătur companiei. Şi aşa am ajuns aici.“

În trei ani, executivul francez vede compania pe care o conduce în poziţia de lider de piaţă. În 2013, Albalact a devenit al doilea mare jucător de pe piaţa lactatelor, după Danone România cu afaceri de 423 mil. lei (circa 96 mil. euro).

„Primul meu obiectiv este consolidarea afacerii (...). Lucrez în prezent cu echipa mea la o strategie pe următorii trei ani. Pentru anul acesta vrem să continuăm perfor­manţele pe care Albalact le-a avut în ultimii ani, adică să continuăm să creştem la cel mai înalt nivel de eficienţă, să majorăm profitabilitatea şi să continuăm să câştigăm cotă de piaţă“, a declarat Stephane Batoux la prima ieşire în presă de la numirea în funcţia de director general al Albalact.

„Cred că Albalact avea deja în plan să devină numărul unu pe piaţa lactatelor înainte să ajung eu. (...) În trei ani văd Albalact lider pe piaţa lactatelor, cu o puternică identitate în ceea ce înseamnă inovaţie şi cu o echipă de management cunoscută pe piaţă, nu doar pe cea de lactate, ci pe întreg domeniul FMCG“, crede Batoux.

Afirmaţiile lui Batoux arată o primă schimbare de macaz în planul de dezvoltare al Albalact, în condiţiile în care în mai 2014, Raul Ciurtin spunea pentru ZF că nu este interesat de export. „Ne uităm unde mai putem creşte şi mai sunt astfel de categorii, însă nu ne interesează exportul. Şansa unui producător român pentru a intra pe pieţele externe este să producă marcă privată pentru retailer, iar eu nu sunt dispus să merg în Ungaria sau în Germania, de pildă, ca să livrez pentru o reţea de magazine. Intrarea cu propriul brand pe rafturile de afară este costisitoare“, spunea Ciurtin în urmă cu mai puţin de un an. Noul CEO al Albalact pare să-l fi convins pe acţionar că dezvoltarea companiei poate veni şi de pe pieţele externe, un capitol la care businessul antreprenorial românesc stă însă mult mai rău în comparaţie cu multinaţionalele.