Piaţa farma a crescut peste cele mai optimiste aşteptări: plus 12% în T4

Autor: Ioana David 01.03.2015

Vânzările de medicamente au crescut cu aproape 12% în trimestrul patru din 2014 comparativ cu acelaşi interval al anului anterior, rezultat care a propulsat vânzările de medicamente cu 7% per total an 2014, arată datele companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.

„Evoluţia din trimestrul 4 a fost peste aşteptările noastre datorită în special performanţei segmentului OTC şi a unor produse din listele C1 şi C2 - programe naţionale şi boli cronice: creşterea trimestrială de plus 11,8% a dus o creştere pentru întreg anul 2014 de plus 6,8% în lei“, a spus Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.

Creşterea este cu atât mai suprinzătoare cu cât iniţial Cegedim prognozase o scădere a pieţei.

Medicamentele care se eliberează fără prescripţie, aşa numitele OTC-uri (over the counter), au avut un plus de aproape 14% anul trecut mai arată datele Cegedim. Creş­teri de o cifră au înregistrat atât vân­ză­rile prin spitale, cât şi cele care se eliberează pe bază de prescripţie în retail.

„Pentru anul 2015 revizuim prognoza de creştere a pieţei, de la plus 1,8% la plus 3,5% în lei, însă atragem atenţia asupra creşterii riscurilor sistemice“, a mai spus Petru Crăciun.

Creşterea din pia­ţa farma va veni însă în condiţiile în care preţurile vor scădea după ce Ministerul Sănătăţii a cerut jucătorilor să-şi actualizeze listele până pe 10 martie. Preţurile pastilelor care se eliberează pe bază de reţetă nu au mai fost modificate în ultimii cinci ani, deşi legislaţia în vigoare prevede o actualizare anuală. Preţurile se stabilesc prin raportarea la nivelul din alte 12 state. Solicitarea ministerului este contestată de reprezentanţii companiilor farmaceutice.

„Propunerile foarte recente de reducere suplimentară a preţurilor la medicamente vor avea un impact deosebit de negativ asupra sustenabilităţii întregului lanţ de aprovizionare, nu doar asupra producătorilor“, a mai spus Petru Crăciun.

2014 a adus o schimbare de lider: Sanofi a trecut în faţa Roche. Cele două companii sunt rivali mai vechi şi au mai făcut schimb de locuri şi în trecut.