Cât de simplu e să ai o afacere la Londra! (I)/ de Ozana Giuşcă

Autor: Ziarul de Duminica 29.04.2015

Ozana Giuşcă

Cea mai scurtă cale spre succesul în afaceri

101 Tactici Gratuite pentru Dezvoltarea Companiei Tale

Editura Integral

Ozana Giuşcă a urmat un MBA la Londra şi a rămas să lucreze în City. A renunţat la poziţia de manager de relaţii cu clienţii la Piraeus Bank şi, spune ea, dacă ar fi să aleagă din nou ar opta tot pentru capitala Angliei. În 2004, Ozana Giuşcă a decis să pornească şi propria afacere şi s-a specializat în consultanţă în atragerea de fonduri europene pentru companii care investesc în România. În 11 ani a avut 100 de clienţi şi a implementat proiecte în valoare de 150 de milioane de euro. De 11 ani, Giuşcă îşi ţine singură contabilitatea într-un fişier Excel, unde introduce veniturile, cheltuielile şi mişcările de numerar de la bancă, de unde i se generează raportul de profit şi pierderi, balanţa şi cash-flow-ul, pe care le raportează o dată pe an la agenţia de administrare fiscală. Taxa pe valoarea adăugată este singura raportare făcută trimestrial. Nu a făcut nici măcar un drum la Fisc, pentru că fiecare antreprenor îşi depune bilanţurile online, printr-o operaţiune simplă, care durează câteva minute. A angajat un contabil doar pentru raportarea legată de salariaţi, şi asta pentru că nu a vrut să instaleze un software pe care circa financiară îl oferea ca să gestioneze singură şi acest aspect.

A scris o carte care va fi lansată la Bookfest şi din care reproducem două fragmente, în acest număr şi în numărul următor.

 

Prefaţă

Dacă răspunzi DA! la oricare dintre afirmaţiile următoare, atunci această carte este pentru tine.

– Ai avut câteva succese în afacerea ta, dar întâmpini dificultăţi în a o creşte mai departe.

– Nu te satisface stadiul în care se află afacerea ta.

– Nu obţii destul din afacerea ta (nu obţii destulă recunoaştere sau destui bani sau n-ai reuşit pe deplin să îţi atingi toate obiectivele).

– Munca preia controlul asupra vieţii tale şi nu mai ai timp pentru familie, relaxare sau călătorii.

– Încă te mai străduieşti să-ţi câştigi existenţa.

– Munca te plictiseşte! Vrei ceva mai provocator şi distractiv.

– Îţi lipseşte ceva, dar nu eşti sigur ce anume.

– Sunt câteva domenii pe care nu le înţelegi ( de exemplu, finanţe) sau eşti încântat de produsul tău, dar nu-l poţi vinde.

– Vrei să fii sigur că ai situaţia sub control şi că afacerea ta se află pe drumul cel bun.

– Ai câteva idei pentru noi afaceri, dar nu eşti sigur cum să procedezi.

– Îţi doreşti noi provocări, dar trebuie să continui cu afacerea actuală din diferite motive (financiare, comunitare).

– Randamentul şi/sau profitul tău a început să scadă.

– Poţi anticipa un dezastru dar nu poţi spune exact ce se întâmplă.

– Cei mai buni angajaţi au început să plece.

– Ai pierdut cel mai important client.

– Consideri că oferi calitate bună, totuşi clienţii tăi nu sunt gata să plătească pentru produsele tale atât cât ţi-ai dori.

– Recent a avut loc o mare schimbare în industria companiei tale sau în mediul extern, iar asta a avut un mare impact asupra afacerii tale.

– Tu şi personalul tău munciţi prea mult, ceea ce nu este corect (având în vedere, mai ales, rezultatele obţinute).

– Consideri compania ta o victimă a crizei, a sistemului etc.

– Afacerea ta a încetat să mai servească comunitatea.

– Afacerea ta creşte rapid şi faci eforturi să o administrezi. Devine prea complexă pentru a o conduce pe cont propriu.

– Viaţa ta e prea stresantă. Ca proprietar al afacerii ai, pur şi simplu, prea multe probleme de rezolvat.

– Tu şi co-proprietarii întâmpinaţi probleme în a conduce afacerea împreună.

– Începi să te confrunţi cu probleme în afacerea ta sau doar le anticipezi, însă nu ştii ce să faci.

– Ai acumulat prea multe datorii în compania ta şi nu o mai poţi susţine.

– Pur şi simplu vrei să descoperi cele mai recente strategii folosite de companiile din clasamentul Fortune 500 pentru succesul lor.

Povestea mea

Bună, sunt Ozana Giuşcă. Aş vrea să-ţi răpesc câteva minute pentru a-ţi pune întrebările care se află în mintea oricărui proprietar al unei mici afaceri...

– CHIAR pot câştiga mai mulţi bani muncind totuşi mai puţin?

– Care este ADEVĂRATUL secret din spatele afacerilor cu profituri mari, în timp ce proprietarii lor se bucură de viaţă şi fac ce vor ei, când vor?

– Pot atrage mai mulţi clienţi cu o echipă atât de mică şi deja epuizată?

– Pot atrage clienţi mai buni şi mai importanţi, chiar dacă nu ştiu să-mi fac reclamă sau chiar dacă fac deja tot posibilul pentru afacerea mea? Pot determina mai mulţi clienţi să ne caute şi nu viceversa?

 

Mi se pun astfel de întrebări tot timpul... tocmai de aceea am scris cartea aceasta. Cea mai Scurtă Cale spre Succesul în Afaceri conţine răspunsul la toate aceste întrebări şi mult mai multe.

Dar înainte să trecem la treabă, să vă povestesc un pic despre mine.

După obţinerea MBA-ului la Cass Business School, Londra, în 2000, am lucrat în City câţiva ani. În 2003 mi-am deschis propria mea firmă de consultanţă. Am reuşit să închei cu succes vânzarea unor companii, în calitate de consilier financiar, să obţin sute de milioane în credite bancare pentru clienţii noştri, realizând astfel un venit decent. Mi-am extins echipa la 10 consultanţi, am cumpărat un apartament, apoi încă unul, apoi biroul pentru compania noastră, o maşină nouă, mi-am petrecut vacanţele prin toată lumea... eram o stea în devenire, făcând tot ce şi-ar dori majoritatea oamenilor.

Asta până spre sfârşitul anului 2008, când criza mi-a afectat afacerea grav. Dintr-odată banii au încetat să mai vină. Băncile s-au retras de la finanţarea tranzacţiilor pe care le aveam în desfăşurare; acele sute de mii de dolari în comisioane de succes pentru tranzacţiile în curs n-au mai venit, iar proiectele de consultanţă în derulare au fost suspendate. O companie fără proiecte însemna o afacere fără bani.

A trebuit să las cea mai mare parte din echipa mea să plece. M-am simţit groaznic pierzându-mi consultanţii. Pentru mine, ei făceau parte din familia mea, nu erau doar personal. Şi erau al naibii de buni în ceea ce făceau.

Cu o datorie mai mare de un milion de dolari, n-am putut să mai plătesc banca. Au urmat multe nopţi nedormite... Mi-era ruşine, convinsă că lumea mă va arăta cu degetul, acuzându-mă că nu-mi plătesc datoriile. Mă speria gândul la un potenţial rating de credit nefavorabil şi la faptul că nu voi mai putea să obţin vreodată un împrumut.

Nu făceam niciun ban, astfel încât trebuia să mă împrumut  pentru a-mi putea plăti ultimii doi angajaţi rămaşi în companie. Conduceam până la tatăl meu în fiecare weekend ca să iau mâncare pentru mine şi prietenul meu pentru săptămâna ce urma.

Fiecare apel telefonic, fiecare e-mail primit anunţa veşti proaste.

S-a întâmplat chiar ca furnizorul meu de servicii de telefonie să ameninţe întreruperea serviciilor dacă nu-mi plătesc facturile. Imaginaţi-vă cum e să încerci să salvezi o afacere fără conexiune la telefon şi internet!

„Până aici”, am decis. „Destul!” Am împrumutat şi mai mulţi bani ca să plătesc un program intensiv de patru zile de Excelenţă a Afacerilor prezentat de guru ai afacerilor precum Tony Robbins, Chet Holmes şi Jay Abraham – care a costat cât tot MBA-ul meu! Un program ce învaţă proprietarii de afaceri cum să aducă inovaţii în afaceri. Un program bazat pe strategiile şi bunele practici folosite de cele mai de succes afaceri din lume.

Când m-am înscris, am primit o cutie mare cu 32 de DVD-uri, conţinând acele strategii. Mă uitam în fiecare seară, cu hârtia şi creionul în mână. Îmi luam notiţe din multitudinea de idei măreţe pentru a-mi creşte afacerea, dar totuşi nu le puteam aplica din moment ce nu aveam timp, o echipă care să mă susţină şi nici bani.

În timpul marelui eveniment live, Tony Robbins a prezentat câteva dintre aceste strategii grandioase. Dacă nu-l ştiţi deja, Tony este acel guru care face posibil imposibilul. La un moment dat, a întrebat: „Cine dintre dumneavoastră nu se poate imagina folosind ceea ce am predat noi aici?” Eu am ridicat mâna, iar el m-a selectat. Cred că mi-a citit disperarea în ochi. Sarcina mea era să-l conving pe Tony că eram într-o situaţie imposibilă. În câteva minute m-a făcut să realizez că orice este posibil. Mă simţeam atât de puternică şi convinsă că voi putea să-mi duc afacerea la nivelul următor, încât nimeni nu-mi putea sta în cale. Totuşi, mi-am mai dat seama că, în loc să aplic strategiile în compania mea, aş putea să-i ajut pe clienţii noştri să-şi crească afacerile.

Am folosit toate acele informaţii – şi mult mai multe – pentru ceea ce se numeşte astăzi Business Lens™, un set de instrumente pentru a identifica ce nu faceţi bine sau suficient în afacerea dumneavoastră. Acesta este instrumentul care dezvăluie adevărul gol-goluţ despre afacerea dumneavoastră. Măsoară matematic distanţa dintre compania diagnosticată şi Bunele Practici. Cu cât distanţa este mai mare, cu atât compania are potenţial de creştere mai mare.

În ultimii trei ani, am ajutat personal mai mult de 100 de companii să atingă creşteri masive. Unele companii au crescut vânzările cu 30% în prima lună de lucru cu noi; altele şi-au triplat vânzările în decurs de un an. Destul de bine, nu? Ţinând cont că ei nu investesc niciun ban în această creştere şi nici nu trebuie să facă ore suplimentare. De fapt, ei muncesc mai puţin, aşa încât pot petrece mai mult timp cu familiile lor şi pot face ce le place în afara slujbei.

Economia se schimbă repede în prezent. Ca proprietar al unei companii mici, de multe ori îţi   conduci afacerea ca şi cum ai rătăci printr-o pădure, gândindu-te doar la supravieţuire. S-ar putea să uiţi de destinaţie. Cel mai probabil eşti preocupat să plăteşti următoarea factură, să te descurci cu criza după plecarea celui mai bun angajat, să compensezi pierderea acelui client important, să decizi ce fel de hârtie trebuie cumpărată pentru copiator şi alte activităţi care te ţin „ocupat” şi te fac să munceşti din greu. Însă lucrezi inteligent? Cum ar fi dacă ar exista o cale mai bună de a realiza acele vise pe care le-ai avut atunci când ai început afacerea?

O treime din proprietarii de mici companii vor să-şi crească afacerile, dar nu ştiu cum şi de unde să înceapă. Restul ar dori să-şi menţină afacerile. Realitatea este, totuşi, că 80% din afaceri eşuează în primii cinci ani, iar 96% în primii 10 ani (conform lui Michael Gerber, autorul cărţii The E-Myth.)

Acest fapt m-a inspirat să scriu această carte. Vreau să te ajut pe tine, proprietarul de companie, să te bucuri de antreprenoriat. Vreau să ajut proprietarii de mici companii ca tine chiar să atingă succesul pe care îl merită.

Această carte este o colecţie a Bunelor Practici pe care le-am văzut şi învăţat de-a lungul carierei mele de 18 ani în serviciile profesionale. Am aflat despre aceste tactici la seminarii, workshop-uri, conferinţe, summit-uri şi le-am încercat şi testat pe clienţii noştri. Dacă stăpâneşti tacticile ce urmează, vei putea concura chiar cu companii multinaţionale, din topul Fortune 500, de la egal la egal. Şi stii de ce? Pentru că şi eu folosesc exact aceleaşi tactici pe care urmează să le citeşti în această carte.

 

Din volumul cu acelaşi titlu, în pregătire la Editura Integral