Dan-Silviu Boerescu: „Noi recuperăm şi inovăm simultan, de aici rezultând o mare confuzie a valorilor, adesea imposibil de ordonat”/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea 30.04.2015

Dan-Silviu Boerescu (n. 1963), scriitor, ziarist, editor, realizator tv si creative chef, a publicat peste 30 volume (literatură, critică, antologii, literatură culinară şi oenologică). Este membru al Uniunii Scriitorilor, Chaine des Rotisseurs şi Ordo Equestris Vini Europae. A primit peste 20 de premii literare şi 10 premii culinare.



Dan-Silviu Boerescu, aflu că ai fost numit director editorial la Grupul Editorial Integral. Ce înseamnă aceasta în activitatea ta jurnalistică şi editorială?

– De câte ori îmi propun să renunţ la presă & publishing, apare o nouă tentaţie! De curând, am împlinit 30 de ani de presă şi, cum tocmai mă despărţeam de proiectul Tabu, pe care-l păstoream din 2011, m-am gândit că ar fi un bun prilej să închid acest capitol din viaţa şi cariera mea, eventual să mă reprofilez spre altceva. Aşa că am început să coordonez un local nou, The Wine Bistro, am construit un meniu, am trainuit oamenii, am dat drumul afacerii împreună cu Vinexpert şi părea că m-am liniştit. Numai că m-am reîntâlnit cu un vechi prieten, Costel Postolache, cu care lucrasem pe vremuri la Nemira şi care a fost project manager la Playboy (hăt înapoi, în 1999) şi am luat-o de la început împreună cu Integral, brandul său editorial. Întâi, am editat o carte („Sex Selfie” din ciclul „Dan-Silviu Boerescu prezintă....”), apoi două, apoi trei, apoi am scris una eu însumi, apoi am pus la cale împreună nişte colecţii („Tabloid”, „Cărţile Nanei” ...şi altele, pe care le vom anunţa în curând), apoi ne-am gândit la o revistă glossy de lifestyle („Fusion”) şi la o serie de almanahuri pentru copii, la nişte website-uri (www.efusion.ro e primul) şi tot aşa. Pofta vine editând şi se pare că nu mă pot lăsa de vechile obiceiuri!!! Şi nici de vechile amintiri, pentru că la Bookfest voi lansa o carte de „memorii premature”, dedicată în paralel experienţelor mele de la Playboy şi celor din bucătărie, care, pentru mine, e o mare bucătărie senzuală – „Confesiunile unui bucătar pervers”.

 

Deci aflu că vei lansa şi o revistă glossy, se pare că la 1 iunie. Cum se numeşte, ce cuprinde, cine colaborează, ce poţi spune despre acest proiect?

– FUSION este noul brand de magazin pe care-l lansăm. E o revistă glossy, de lifestyle generalist, care va avea între 112  şi 160 pagini lunar. Titlul rezumă plastic eterogenitatea preocupărilor mele, faptul că îmi plac mai multe lucruri deodată şi că îmi place să le combin. E ca într-o bucătărie: amesteci ingredientele, vii cu mirodenii noi, reinterpretez feluri de mâncare tradiţionale şi le transformi în mici surprize culinare, te joci cu idei felurite şi de inspiraţie diversă, refaci un puzzle care, de fapt, este harta secretă a pasiunilor tale. Am construit, în timp, publicaţii de lifestyle dedicate bărbaţilor (Playboy) sau femeilor (Tabu), acum poate că e momentul să fac o revistă unisex. Evident, voi aduce lângă mine mulţi prieteni şi vechi colaboratori, plus vedetele cu care lucrez de atâta vreme, cărora le-am influenţat cariera într-un fel sau altul, dar voi propune şi destule nume noi. Revista se va lansa pe 2 iunie în cadrul unui eveniment special la Biblioteca Naţională.

 

Ce înseamnă life-style la noi? Probabil eşti cel mai în măsură să sintetizezi.

– Într-o cultură definită perfect de Maiorescu prin tentaţia perpetuă a arderii etapelor şi tirania formelor fără fond, ecuaţia „stilului de viaţă” este una destul de complicată. Noi recuperăm şi inovăm simultan, de aici rezultând o mare confuzie a valorilor, adesea imposibil de ordonat. La români, stilul de viaţă este o intersecţie mereu labilă între capriciile personale, ipocrizia generală şi influenţele imperfect digerate venite de aiurea.  Dar, dincolo de acest mix dificil, este şi multă intuiţie, precum şi o mare bucurie de a trăi.

 

A câta publicaţie pe care o păstoreşti este cea pe care o vei lansa? Ce vrei să aduci nou?

– Am pierdut şirul, probabil că am depăşit 30-40 de publicaţii conduse, majoritatea luate de la zero, de la cele studenţeşti de altădată, trecând prin experienţa imediat post-revoluţionară de la „Phoenix”, apoi prin fabulosul conglomerat media al lui Adrian Sârbu, unde am ajuns pentru Playboy, dar am trecut şi prin Pro TV Magazin, Acasă, Acasă în bucătărie, Descoperă, Super!, Madame Figaro şi, deloc în ultimul rând, Ziarul de duminică, unde am fost lăsat să inventez o rubrică foarte personală – book.com. În ultimii ani, m-am ocupat de Tabu, începând cu faimoasa copertă cu Elena Udrea, care a stârnit atâta emoţie, aici şi peste hotare. La Fusion, voi încerca o sinteză a multor linii de forţă întâlnite în celelalte proiecte.  

 

Ai declarat că te vei ocupa, între altele, de o colecţie Tabloid care a debutat deja cu „Sex Selfie”, un titlu pe modelul „Belle de Nuit”, carte pe care ai scris-o, dar pe care nu ai asumat-o la momentul respectiv. Întâi – de ce abia acum divulgi acest fapt? Doi: în ce va consta proiectul – texte originale româneşti? Traduceri?

– „Belle de Nuit” a fost un experiment foarte reuşit de scriitură şi de marketing. Atunci, am plecat de la pretextul unui manuscris primit la redacţie, ca replică a unei cărţi celebre, care făcea deja valuri, şi, în paralel cu odiseea cărţii, am lansat un fel de reality show online pe tema identităţii autorului. La momentul respectiv, ar fi fost aiurea să nu prelungesc suspense-ul, care îi dădea ca autori ai cărţii pe Cărtărescu, Horia Gârbea, Daniel Bănulescu, Dan Chişu sau Simona Tache. Această incertitudine făcea parte din regula jocului. Acum, chiar dacă nu ştiu dacă voi fi crezut, folosesc textul altcuiva, al unui autor-femeie, şi îl lansez sub genericul „Dan-Silviu Boerescu prezintă...”. De altfel, după „Sex Selfie”, în cadrul colecţiei Tabloid, va apărea şi o continuare a acestui prim roman (cu titlul chiar ... „Tabloid”), tot aşa cum vor apărea şi alte volume, neasumate oficial, din varii motive, de autorii lor. Sunt mai mulţi autori grupaţi sub brandul meu, un fel de „fabrică de conţinut”, aşa cum ne cerea să inventăm mentorul nostru de altădată. E incredibil câte oferte de raliere la acest proiect am primit în ultimele zile! Vor fi multe texte originale ale autorilor autohtoni grupaţi voluntar în această paradigmă, care pune bazele unui altfel de proiect literar, provocator din toate punctele de vedere.

 

Ai condus şi coordonat, spui, 30-40 de reviste. Unde te-ai simţit cel mai bine?

– M-am simţit bine peste tot, faptul că nu semănau între ele şi că, în paralel, de pildă, trebuia să conduc o revistă lunară pentru bărbaţi, un ghid tv săptămânal şi un grup de publicaţii pentru femei reprezenta o provocare continuă, stimulativă.
 

Eşti unul dintre cei mai activi oameni pe care îi cunosc. Ai fost de toate: jurnalist, scriitor, editor, critic, manager. Care e domeniul în care te simţi ca peştele în apă?

– Îţi place doar părul lung al unei brunete, umărul delicat al unei roşcate sau lascivitatea unei blonde??? Numai florile de măr sau şi tocăniţa??? Berbecii sunt enciclopedişti, patronul zodiei este Leonardo da Vinci.

 

Ai fondat mai multe site-uri legate de bucătărie. „Bucătărescu...văzut, gustat, savurat” cred că a avut cel mai mare succes. Care a fost rolul lor?

– Bucatarescu.ro şi bucatarici.ro sunt active şi azi, bpt.ro („bucătăria pentru toţi”) a trecut la alt antreprenor online. Sunt pasionat de bucătăreală şi am descoperit, în timp, că şi online se pot îmbina plăcerea cu business-ul. Am spus de mai multe ori: eu trăiesc ca să mânânc, nu invers!

 

Ai fost, mai bine de un deceniu, editorul-şef al revistei „Playboy” şi ştiu din surse directe că erai bărbatul cel mai invidiat din România. Parcă pentru a turna gaz peste foc ai declarat odată că ai văzut peste o mie de femei goale. Cum a fost experienţa la Playboy, fireşte din punct de vedere cultural, din moment ce era o revistă culturală?

– Hugh Hefner, inventatorul genial – în 1953 – al revistei, spunea, în „Manualul Playboy”, că  prima amintire pe care o ai despre Iepuraşul cu Papion nu e legată de un pictorial, ci de un interviu. Prima mea amintire e legată de o antologie literară a marilor scriitori care au publicat literatură în Playboy – de la Ray Bradbury, Philip Roth şi John Updike la Garcia Marquez,  Norman Mailer, Borges sau Haruki Murakami. Am primit această carte cadou prin 92-93 şi mi-am jurat că, odată şi odată, voi scrie şi eu în Playboy. Nu numai că am scris, dar am reuşit şi să editez volumul cu pricina la începutul anilor 2000. Cât despre interviuri, lista celor pe care le-am realizat pentru Playboy  mă uimeşte până şi pe mine, de la Yoko Ono, Jeremy Irons sau Robbie Williams la Ion Iliescu, Florin Călinescu şi Radu Anton Roman. Desigur, printre paginile de literatură şi interviuri, se mai strecurau timid şi pictorialele cu Nicoleta Luciu sau Gina Pistol. Asta era Playboy!

 

Te mai ocupi de oenologie? Ai coordonat cele mai bune cărţi despre vinuri...

– Sunt Eques de Vino, adică membru în gradul cel mai înalt (avansat la această demnitate în 2014, la Viena) al Ordo Equestris Vini Europae (organizaţie fondată în sec. XIII) şi şef al Legatului Bucureşti al Consulatului România al OEVE. Cât despre cărţi, sunt implicat şi pe acest palier în oenologie. Chiar ieri, de pildă, m-am întâlnit într-o şedinţă extinsă de lucru cu Cătălin Păduraru, cel mai important critic de vin de la noi, cu care lucrez la o carte imensă despre „Cramele din România”. Vor mai fi şi alte titluri de specialitate, unele chiar la Ed. Integral. (...Şi lui Costel Postolache îi plac vinurile bune!)

 

Dar o scriere literară, oricare ar fi genul, pe când?

– M-ai prins: una dintre cărţile seriei Tabloid, „prezentată de Dan-Silviu Boerescu”, e scrisă chiar de Dan-Silviu Boerescu!