Financial Times: Tot mai mulţi tineri renunţă la ştirile televizate şi îşi iau informaţiile de pe Internet

Autor: Alexandra Marcu 16.06.2015

Milioane de tineri au renunţat să urmărească ştirile la TV în favoarea surselor online, conform unor studii realizate pe piaţa de media. Această schimbare ridică întrebări cu privire la modul în care au lucrat până acum principalele televiziuni, precum CNN, MSNBC şi Sky News şi subliniază importanţa creşterii notorietăţii Facebook-ului şi ale altor platforme, scrie Financial Times.

"Studiile demonstrează faptul că nu doar tinerii preferă mediul online, ci şi o mare parte din populaţie abandonează complet ideea de a vedea şţirile la televizor" este concluzia prezentată de Institutul Reuters pentru Studii de Jurnalism la Universitatea din Oxford.

Statele Unite ale Americii se confruntă cu una dintre cele mai mari schimbări: doar 24% dintre persoanele sub 35 de ani au spus că au urmărit un buletin de ştiri la TV anul acesta, comparativ cu anul 2013, când 37% dintre ei susţineau acest lucru.

Industria televiziunii nu a fost atât de afectată de tranziţia către online, audienţa rămânând fidelă în anumite domenii cheie, în ciuda existenţei epocii Internetului. Ştirile tradiţionale, la televizor, au rămas ameninţate de industria online, deoarece oamenii preferă să căute informaţia rapid pe internet decât să aştepte să vadă la TV cele mai importante evenimente din ziua respectivă. În acelaşi timp, companiile de tehnologie urmăresc să îmbunătăţească modul de prezentare a ştirilor utilizând reţelele de socializare, încercând să convingă posturi precum BBC şi NBC News să trimită ştirile direct către platforme precum Facebook şi Apple.

Conform unui studiu coordonat de Institutul Reuters, Facebook a fost cea mai populară reţea de socializare în toate ţările, exceptând Japonia, unde cei mai mulţi respondenţi au desemnat Youtube şi Google drept cele mai cunoscute platforme online.

Nic Newman, coordonatorul studiului, a spus că acest lucru le oferă o responsabilitate editorială mare companiilor care se ocupă de Social Media.

"În mod cert, sunt responsabilităţi editoriale şi anumite companii precum Google angajează oameni cu experienţă în domeniu. Este un lucru inevitabil pentru Facebook şi Twitter", a declarat Newman.

Serviciile de mesagerie sunt de asemenea o sursă importantă de ştiri: un sfert dintre utilizatorii de Internet din Spania au spus că au citit, următit sau discutat în ultima săptămână despre evenimentele de actualitate pe WhatsApp.

Pentru utilizatorii de Internet din SUA, Australia, Spania şi Italia, studiile arată că mediul online a fost cea mai importantă sursă de ştiri. Totuşi, pentru persoanele care nu utilizează Internetul, televiziunea este probabil încă cea mai importantă sursă de informare.

Newman spune că abilitatea publisherilor de a face bani online este ameninţată de intermediari precum Google care acaparează o foarte mare parte din piaţă, de tarifele mici la reclame şi prezenţa scăzută a acestora, în special pe dispozitivele mobile şi creşterea popularităţii programelor de tip AdBlock, care blochează anunţurile publicitare.

În Statele Unite, 47% dintre utilizatorii de Internet şi-au instalat pe cel puţin un dispoziţiv programe care blochează anunţurile publicitare, în timp ce în Marea Britanie, acest lucru este făcut doar de 39% dintre englezi, conform studiului realizat de Newman.

Multe organizaţii de ştiri, inclusiv numeroase publicaţii din SUA şi Financial Times din Marea Britanie, au introdus posibilitatea de a te abona online, acest lucru făcând parte din modul lor actual de operare.

Un studiu Reuters a arătat o reticenţă a cititorilor de a plăti pentru conţinutul publicat online pe site-urile de ştiri. Spre exemplu, în Marea Britanie 75% dintre respondenţi au declarat că ei nu ar plăti pentru ştiri indiferent de preţul acestora.

Câteva publicaţii britanice susţin că modelul de business promovat de BBC, care oferă gratuit acces la ştiri, le face dificilă taxarea cititorilor pentru conţinutul online.