Producătorii de mezeluri care „joacă“ şi în retail şi-au majorat vânzările din magazine cu 5-10% după reducerea TVA

Autor: Maria Tufan 30.07.2015
La aproape două luni de la reducerea TVA la alimente de la 24% la 9%, lanţurile de magazine proprii ale celor mai mari procesatori de carne şi mezeluri din România au înregistrat creşteri ale vânzărilor cuprinse între 5 şi 10%, acestea fiind printre primele rezultate anunţate de reţelele antreprenoriale de magazine.
 
Primele date despre impactul re­du­cerii TVA în industria alimentară au fost anunţate în ur­mă cu o lună de com­pa­nia de cercetare de piaţă Niel­sen, care indica un a­vans de 17% al consumului de ali­mente în primele două săptămâni du­pă re­ducerea TVA. Industria ali­men­ta­ră este o piaţă de 40 de miliarde de lei anual.
 
Pentru procesatorii de carne, criza a împins consumul pe cap de locuitor de la puţin peste 70 de kilograme în 2009, când a fost atins maximul din ultimul deceniu, la 58 de kilograme în 2015. În acest context, pentru a acoperi această scădere, mulţi dintre procesatorii locali s-au reorientat către deschiderea de magazine proprii răspândite pre­pon­derent la nivel regional sau către fabricarea de alte produse. În comerţ, re­ţelele antre­prenoriale au intrat în luptă cu marii re­taileri străini şi în unele cazuri au fost înghiţiţi de aceştia. Un exem­plu este re­ţeaua de maga­zine Angst, cons­tru­ită de produ­că­torul de mezeluri cu acelaşi nu­me, care a trecut iniţial în franciza Carrefour şi apoi a fost preluat de Mega Image.