America, ţara tuturor datoriilor. Criza nu i-a potolit pe americani. Cea mai mare ameninţare sunt studenţii, care sunt mai îndatoraţi ca niciodată

Autor: Bogdan Cojocaru 19.08.2015

Studenţii sunt mai îndatoraţi ca niciodată, iar creditele pentru achiziţia unei maşini sunt la nivel record.



La opt ani de când criza creditelor „subprime“ a împins SUA în criză financiară, americanii se îngroapă şi mai mult în datorii. Studenţii care au absolvit în 2015 sunt cei mai îndatoraţi din istorie, iar creditele auto au atins un nivel record.

Şi de data aceasta un cuvânt de natură să sperie iese în evidenţă: „subprime“, adică împru­muturi date unor oameni sau companii cu risc ridicat de dafault.

SUA au de refinanţat datorii de 7.100 miliarde dolari până în 2020. Analiştii de la UBS au calculat că, spre deosebire de economiile mari din Europa precum Garmania, Franţa, Spania şi Italia, costul serviciului datoriei americane va creşte în această perioadă. Până la sfârşitul anului, datoria guvernamentală a SUA va trece de 20.000 de miliarde de dolari. Spre comparaţie, anul trecut PIB-ul ţării a fost de 17.400 miliarde de dolari.

Cifrele sunt copleşitoare, însă până acum nimic nu a dat de gândit că SUA, cea mai mare economie a lumii, îşi poate pierde puterea financiară.

În schimb, lucrurile nu stau deloc aşa la nivel micro. În primul trimestru al acestui an volumul creditelor auto subprime se situa la 178 de miliarde de dolari, reprezentând aproape 20% din totalul cre­ditelor auto date americanilor (creditele auto au depăşit pentru prima dată nivelul de 1.000 miliarde de do­lari), potrivit da­telor Bloomberg. Pier­derile cauzate credit­o­rilor de acest tip de împru­mut au început să crească.

Creditarea auto sub­prime a atras multă atenţie în ultimii ani, mai ales instituţiilor creditoare aflate la începutul afacerii. Piaţa a fost inundată de companii de finanţare auto înce-pătoare care încearcă să acapareze o felie cât mai mare din afacere, inlusiv prin coborârea stan-dardelor de creditare.

Ca şi în cazul neinspiratelor credite ipotecare subprime, creditele auto subprime sunt împachetate în obligaţiuni (asset-backed se-cu­ri­ties, ABS) pentru a fi vândute investitorilor – cei care finanţează firmele de finanţare auto.

Datele pentru luna iulie arată că pierderile nete anualizate produse pen­tru ABS-uri (un indi­cator al costurilor datoriilor neperformante) au crescut cu 1,54 puncte procentuale, la 6,6%. Calculele au fost făcute de analiştii de la Nomura.

 

Începătorii care coboară standardele

Motivul? „Performanţa semnificativ mai slabă din sectorul auto subprime are drept cauză creşterea emisiunilor făcute de emitenţi cu vechime mai mică“, explică analistul Lea Overby.

Emitenţi de obligaţiuni mai mici şi mai noi pe piaţă sunt responsabili pentru 37% din vânzările de obligaţiuni subprime anul trecut. În anul anterior, ponderea era de 27%. Problema este că în goana după clienţi, companiile începătoare pot forţa şi jucătorii cu vechime să coboare standardele de creditare. Mulţi dintre jucătorii noi sunt sprijiniţi de cele mai mari firme de private-equity, care sunt presate să producă rapid profit.

În acest fel creşte emblematica industrie auto americană, cu datorii, unele subprime. Producă­torii de autovehicule speră ca anul acesta să livreze peste 17 milioane de unităţi, ceea ce ar fi o premieră începând cu 2001. Întrebarea este cât de jos pot coborî standardele de creditare astfel încât castelul de nisip să nu se prăbuşească.

Rata de respingere a împrumuturilor pentru cumpărarea unei maşini este de 3,3%, cea mai mică de când New York Fed a început să strângă date. Durata medie a creditului, atât pentru maşină nouă cât şi pentru maşină uzată, este la maximul istoric. Cu cât perioada de rambursare este mai mare, cu atât un imprumut este mai riscant deoarece este expus mai mult timp la posibilitatea apariţiei unor probleme economice sau personale. Dobânzile mai mari, când vor veni, ar putea face situaţia mai dificilă. Dacă dobânzile mici persistă, se umflă bulele de pe pieţe. Spargerea lor poate zdruncina economia.

 

Creditele studeneşti

Americanii au luat în ultimul an credite auto de 101 miliarde de dolari, ceea ce face ca ritmul în care se umflă acest tip de datorie să eclipseze creşterile tuturor celorlalte tipuri de datorii ed consum, potrivit datelor Rezervei Federale americane.

Spre comparaţie, creditele pentru studenţi au crescut cu 72 de miliarde de dolari, iar ipotecile cu 20 de miliarde de dolari. În ritm trimestrial, creşterea creditării auto este cea mai mare din ultimul deceniu. Rata delincvenţei la creditele auto era la sfârşitul anului trecut de 3,5% (atunci când debitorul a întârziat cu plata 90 de zile sau mai mult). LA creditele pentru studenţi, rata este de 11,3%.

Piaţa creditelor pentru studenţi s-a extins semnificativ în ultimii ani datorită creşterii costrurilor din învăţământ şi a apetitului pentru învăţământul universitar. Datoria studenţească totală s-a umflat în ultimii 10 ani, ajungând la 1.200 miliarde de dolari. Cei care au absolvit colegiul în 2015 sunt mai îndatoraţi decât oricare altă promoţie anterioară. Un astfel de absolvent are de rambursat datorii de aproximativ 35.000 de dolari.

Unii analişti sunt îngrijoraţi că această datorie reprezintî o ameninţare pe termen lung la adresa cheltuielilor de consum ale unui segment important de populaţie. Economia americană are ca motor principal tocmai consumul.

Ritmul lent de reambursare a determinat agenţiile de rating Moody’s şi Fitch să pună o parte din aceste credite sub observaţie.

 

Cu cât şi pentru ce este dator un american*

- Ipotecă – 69,1 cenţi

- Datorie studenţească – 9,8 cenţi

- Credit pentru maşină – 8,1 cenţi

- Card de credit – 5,9 cenţi

- Linii de credit pentru uz special (educaţie, renovare, intervenţii medicale) – 4,3 cenţi

- Altele – 2,8 cenţi

* Raportarea se face la un dolar