Un retailer local din Vrancea cu afaceri de peste 100 mil. lei: „Am fost curtaţi de o companie multinaţională, dar străinii cred că nu ne cunoaştem valoarea“

Autor: Cristina Rosca 14.10.2015

Compania Zanfir, care operează mai multe supermarketuri, un bistro şi un depozit angro în zona Moldovei, a terminat anul trecut cu o cifră de afaceri de peste 100 mil. lei, ce o poziţionează în topul celor mai importanţi jucători cu acţionariat românesc din comerţul local cu dominantă alimentară.

Pe o piaţă dominată clar de reţele străine precum Kaufland, Carre­four sau Mega Image, antre­prenorii locali continuă să deţină poziţii cheie în anu­mite zone ale ţării în contextul în care şi-au concen­trat atenţia doar pe anumite oraşe, fără a avea ambiţii naţionale.

Comerţul local cu dominantă ali­men­tară, o piaţă de 16-17 mld. euro, este astăzi controlat de cele 12 reţele străine cu 1.600 de magazine de tip hipermarket, supermarket sau discount. Acestea deţin o cotă de 57% în totalul comerţului, pe când micii antre­prenori locali mai au doar 43%. Comerţul tradiţional numără însă 70.000-80.000 de chioşcuri, alimentare şi magazine de bloc.

Expansiunea agresivă a străinilor îi face pe mulţi antreprenori fie să îşi închidă businessul, fie să vândă către o reţea internaţională. Lilieana Zanfir şi soţul său, cei care au pus bazele bsuinessului Zanfir acum circa două decenii, au însă în con­tinuare planuri de expansiune, deşi recunosc că au fost reţele străine care le-au dat târcoale. „Am fost curtaţi destul de insistent de o companie multinaţională, dar nu am ajuns la nicio înţelegere. Ei, străinii, au impresia că nu ne ştim valoarea, dar noi am angajat o firmă de specialitate care ne-a dat valoarea de piaţă şi suma la care am putea să vindem afacerea. Ştim cât valoarează exitul nostru“, spune Lilieana Zanfir.