Primul raport după reducerea TVA de la 24% la 20%. Index ZF: Preţul unui coş cu 50 de produse nonalimentare şi băuturi alcoolice s-a redus în medie cu 3%

Autor: Mădălina Dediu Panaete 05.01.2016

Un coş cu 50 de băuturi alcoolice şi produse nonalimentare precum săpun sau detergent a ajuns ieri, la trei zile după reducerea TVA de la 24% la 20%, să coste 932 de lei, cu peste 3% mai puţin faţă de finalul lunii decembrie, arată indexul ZF, care a luat în calcul preţurile afişate în magazinul online Cora Drive.

ZF a luat în considerare mai multe produse precum şampon, săpun, detergent, bere, băuturi spirtoase, vin, şerveţele, hârtie igienică, ţigări sau tigăi, toate beneficiind de TVA mai mic cu patru puncte procentuale de la 1 ianuarie 2016. În plus, ZF a făcut o cercetare simplă cu mijloace jurnalistice şi are la bază doar informaţii disponibile pe site-ul magazinelui Cora care vinde şi online. Indexul nu ia în considerare promo­ţi­ile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite produse.

De asemenea, indexul cu­prinde o mică parte din produse, în condiţiile în care într-un hipermarket pot exista chiar şi 60.000 de produse, atât alimentare, cât şi nonalimentare.

Reducerea cotei generale de TVA, de la 24% la 20%, ar trebui să conducă la scăderea preţurilor cu 3,33%, dacă măsura este transmisă integral.

În cazul coşului luat în considerare de ZF, aproape toate cele 50 de produse au avut scăderi de preţuri în jurul mediei, cu excepţia a trei produse – deodorantul Rexona, săpunul Dove şi detergentul de vase Pur – care au avut scăderi de peste 10%.

ZF nu a luat în calcul însă promoţiile realizate de retail. De exemplu, pasta de dinţi Colgate Total (100 ml) avea ieri un preţ de 10,57 lei, cu 3% mai mic faţă de preţul pe care îl avea pe 28 decembrie 2015. Totodată, o doză de bere Ursus (0,33 litri) costa ieri 2,52 lei, cu 3% mai puţin decât în ultimele zile ale anului trecut. Pe de altă parte, un săpun Dove Original (100 grame) costa ieri 2,99 lei, cu peste 8% faţă de finalul anului trecut.

Reducerea cotei TVA la 20% a venit după ce la jumătatea anului trecut taxa a scăzut la 9% la alimente. Dacă reducerea TVA la alimente a adus cu sine o promovare intensă din partea retailerilor precum Carrefour, Auchan, Profi sau Lidl care anunţau că taie preţurile odată cu intrarea în vigoare a măsurii, în cazul scăderii cotei generale cu TVA retailerii au fost mai rezervaţi. Doar Carrefour a anunţat că reduce preţurile în avans.