Cel mai mare retailer se îndreaptă spre afaceri de 2 miliarde de euro. Doar cinci companii din România au mai sărit acest prag

Autori: Cristina Roşca , Alina-Elena Vasiliu 12.01.2016

Kaufland îşi stabilise acest obiectiv pentru 2018, însă l-a atins cu trei ani mai devreme datorită expansiunii rapide, politicii de preţuri mici şi reducerii TVA la alimente.



Lanţul german de hipermarketuri cu preţuri mici Kaufland a ajuns la finalul anului trecut la afaceri de 2 mld. euro la o reţea de 107 magazine, potrivit estimărilor ZF, după un decembrie  foarte bun ca urmare a reducerii TVA la alimente la jumătatea anului. În 2014, ultimul an pentru care există date publice, Kaufland a avut o cifră de afaceri de 1,8 mld. euro, după un avans de 10% comparativ cu anul anterior. Şi la jumătatea lui 2015 avansul de două cifre s-a menţinut, businessul crescând de la 830 de milioane de  euro (3,7 mld. lei) la 921 de milioane de euro (4,1 mld. lei).

Avansul businessului Kaufland în România a fost susţinut de deschiderea a cinci hipermarketuri anul trecut, de reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% la 1 iunie şi de ajungerea la maturitate a unor magazine deschise anterior. Contactaţi de ZF, repre­zen­tan­ţii Kaufland nu au răspuns până la închi­de­rea ediţiei solicitării privind rezultatele finan­ciare pentru 2015. Ei au precizat însă că redu­cerea TVA s-a tradus într-o creştere a vân­zărilor pe final de an.

„Am observat o creştere sensibilă a vân­ză­rilor faţă de luna decembrie din anul an­te­rior. O parte importantă a creşterii de vân­za­re a fost generată de reducerea TVA“, au spus re­pre­zentanţii Kaufland România, care au pre­cizat că ultima lună din an ajunge să reprezinte 10% din vânzările dintr-un an. După redu­ce­rea TVA la alimente consumul de astfel de pro­duse a crescut cu peste 20% din iunie până în noiembrie, potrivit datelor INS. Consumul per ansamblu a crescut în primele 11 luni din 2015 cu peste 8%.

Kaufland devine primul comerciant român care depăşeşte pragul de 2 mld. euro afaceri anuale după ce businessul a crescut con­stant, an de an, pe fondul unei expansiuni sus­ţinute şi al unei politici de preţ adaptate pieţei locale. Nemţii au pariat puternic pe preţuri mici în contextul în care începând cu 2009 românii au devenit tot mai atenţi pe ce îşi cheltuie banii. Astfel, Kaufland a reuşit să ajungă liderul comerţului românesc după rezultatele din 2011, poziţie pe care şi-a menţinut-o până astăzi.

WikiZF: Profilul companiei Kaufland

ZF a scris încă din vara lui 2014 că nemţii de la Kaufland şi-au stabilit obiectivul: afaceri de 2 mld. euro până în 2018. Ei au reuşit însă să îl atingă cu trei ani mai devreme.

Cu un busi­ness de 2 mld. euro, lanţul de hipermar­ke­turi controlează singur 12% din comerţul local alimentar şi circa 22% din comerţul modern. Doar cinci companii din România au mai atins acest prag - Dacia şi câte două entităţi ale grupurilor Petrom şi Rompetrol.

Dintre jucătorii din comerţ doar Metro Cash&Carry s-a mai apropiat de acest nivel al businessuluiîn 2007, când grupul raporta vânzări de 1,7 mld. euro în România. Ulterior însă cifra de afaceri a intrat pe o pantă descendentă iar nemţii au ajuns din liderul comerţului ocupantul locului trei potrivit ultimelor date publice, aferente anului 2014.

Kaufland a deschis anul trecut cinci hipermarketuri, ajungând la o reţea de 107 magazine. Anul trecut a fost de altfel cel mai „sărac“ în deschideri de la intrarea pe piaţă a nemţilor acum 11 ani, situaţie ce s-a datorat unei serii de evenimente precum schimbarea managementului local şi scandalurile de corupţie şi arestările de la nivelul primăriilor. Au ajuns însă la maturitate magazinele deschise în anii anteriori, aşa că businessul îşi va menţine trendul ascendent.

Grupul german Schwarz, cel mai mare grup de retail de la nivel european după cifra de afaceri, care deţine în portofoliu brandurile Lidl şi Kaufland, merge spre afaceri de 3 mld. euro în România, potrivit estimărilor ZF. Nemţii sunt prezenţi local cu ambele branduri, Kaufland fiind de altfel liderul comerţului local după cifra de afaceri.

Cele două companii - Kaufland şi Lidl - au obţinut anul trecut afaceri ce merg spre 3 mld. euro, în creştere faţă de 2014 când s-au situat la circa 2,5 mld. euro, potrivit estimărilor ZF. Avansul vânzărilor a fost susţinut de expansiune pe de-o parte, dar şi de revenirea consumului pe de alta. Lanţul de magazine de tip discount Lidl a terminat anul cu peste 190 de magazine după nouă deschideri. Şi în acest caz numărul de deschideri a fost sub estimările iniţiale, de peste zece magazine noi în 2015. Afacerile Lidl au fost de circa 800 mil. euro în 2014, iar oficialii discounterului spuneau că nu mai e mult până la pragul de 1 mld. euro, fără a înainta însă un orizont de timp.