Comerţul tradiţional a pierdut 20.000 de chioşcuri şi 8 mld. lei în şapte ani
Comerţul tradiţional mai număra la finalul anului trecut 54.000 de mici magazine, cu afaceri de 33,3 mld. lei, cu aproape 20.000 de unităţi mai puţin decât în 2008. În aceeaşi perioadă, cifra de afaceri a comerţului tradiţional a scăzut cu circa 8 mld. lei, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare Euromonitor.
La polul opus, retailerii internaţionali şi-au extins reţelele de patru ori în aceeaşi perioadă, până la 1.700 de hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount şi cash&carry. Mai mult, în ultimii ani au început să parieze pe magazine de proximitate, care scot din joc micii chioşcari.
Jucătorii din comerţul modern spun că expansiunea lor nu distruge comerţul tradiţional alb, ci cel negru şi gri, care ajungea acum 2-3 ani la o treime din totalul comerţului tradiţional potrivit informaţiilor din piaţă.
„Profi aduce comerţul civilizat şi fiscalizat şi confortul retailului modern până în cele mai diverse zone (...). Piaţa din România nu este nici pe departe saturată“, spune Daniel Cîrstea, directorul general al lanţului de supermarketuri Profi, al doilea cel mai extins jucător din comerţul modern.
La polul opus, Feliciu Paraschiv, proprietarul reţelei de magazine Paco, cu un total de şapte unităţi şi afaceri de peste 50 mil. lei spune că „orice economie, oricât de dezvoltată ar fi ea, are o componentă neagră sau gri. Acum noi, în România, trebuie să punem în balanţă ce este mai avantajos, să avem o componentă de vânzări la negru în comerţ, dar cu bani care sunt cheltuiţi tot local, deci rămân în circuitul economic românesc, sau un comerţ modern puternic şi alb, cu reţele precum Lidl care repatriază tot profitul în ţara-mamă.“