Românii plătesc mai mult pentru motorină decât austriecii chiar dacă au aceeaşi TVA şi importă mai puţin petrol

Autor: Roxana Petrescu 18.01.2016

Peste 90% din petrolul necesar acoperirii consumului din Austria este importat. În cazul României, procentul este mai mic, de 65%. Ambele ţări au de la 1 ianuarie aceeaşi TVA după ce România a trecut de la o taxă de 24% la una de 20%. La pompe însă, un român plăteşte pe un plin de motorină cu 5% mai mult decât un austriac, chiar dacă în fiecare lună aduce acasă de cinci ori mai puţini bani.

De la 1 ianuarie, data de la care a intrat în vigoare noua valoare a TVA, preţul carburanţilor la pompele din România a scăzut în medie cu 3%, în prezent litrul de motorină coborând sub pragul de 4,5 lei, cel mai mic nivel înregistrat pe piaţa locală în ultimii cinci ani de zile.

Cea mai mare parte a ieftinirii carburanţilor, fenomen care a generat o creştere a cererii de circa 10% în primele nouă luni ale anului trecut, a fost determinată însă de prăbuşirea barilului de petrol, care la finalul săptămânii trecute scăzuse sub pragul de 30 de dolari, cel mai mic nivel din ultimii 12 ani.

În ciuda scăderii preţurilor, România continuă să fie o piaţă mai scumpă pentru şoferi decât cea din Germania, Austria, Ungaria, Polonia sau Luxemburg, ţări cu o putere de cumpărare net superioară României şi care recurg la importuri mai mari în procente pentru acoperirea cererii interne.