Lista ţărilor în care litrul de motorină este mai ieftin decât în România

Autor: Roxana Petrescu 23.01.2016

Potrivit statisticilor europene, un litru de motorină costa pe 11 ianuarie un euro la pompele din România. În Austria însă, acelaşi litru de motorină costa 0,9 euro, iar în Luxemburg litrul de carburant putea fi achiziţionat cu 0,8 euro. Atât România, cât şi Austria au de la 1 ianuarie aceeaşi TVA. În România, mai bine de 35% din necesarul intern de petrol este acoperit din producţia internă, aproa­pe în totalitate de Petrom, singurul pro­du­cător local de petrol şi gaze, controlat în proporţie de 51% de austriecii de la OMV. În Austria însă, mai bine de 90% din necesarul pieţei este asigurat prin importuri.

În total, din preţul unui litru de motorină celelalte taxe reprezintă circa 0,42 euro în cazul României, în timp ce în Austria acestea au o valoare de 0,41 euro pe litru. Diferenţa majoră este generată însă de preţul fără taxe al carburantului, adică de suma care rămâne practic în buzunarele petroliştilor.

Cât îşi opresc petroliştii dintr-un litru de motorină?

Dacă în Austria preţul fără taxe pentru un litru de motorină este de 0,4 euro în România acesta este de 0,44 euro pe litru. Mai mult, fără taxe un litru de motorină este mai scump în România decât în Suedia, Irlanda, Ungaria, Luxemburg, Polonia, Germania sau Franţa.

Preţul fără taxe al unui litru de motorină include toate costurile legate de obţinerea acestuia, achiziţia petrolului, costurile legate de procesare, transportul până la pompe, cheltuielile cu salariile angajaţilor şi desigur marja de profit pe care şi-o aplică fiecare companie petrolieră în parte.

Cel puţin pe partea de salarii, petroliştii din România au costuri mai mici cu forţa de muncă. Potrivit informaţiilor disponibile, salariul mediu net în România este sub pragul de 450 de euro, în timp ce în Austria media salarială este de peste 2.100 de euro. Un german câştigă lunar peste 2.600 de euro, iar în Luxemburg salariul mediu net este de peste 3.100 de euro, dar în toate aceste state litrul de motorină este mai ieftin decât în România.

Nici pe partea de aprovizionare a rafinăriilor, costurile din România nu ar trebui să fie mai mari decât cele din Austria. Spre exemplu, Petrom procesează exclusiv petrolul din producţia proprie, ceea ce presupune costuri de transport de la câmpurile de extracţie la poarta rafinăriei mai reduse, în timp ce rafinăriile operate de Rompetrol sau de Lukoil primesc petrolul chiar de la grupurile-mamă.

Marjele pe care şi le aplică firmele petroliere la distribuţia produselor, de unde ar putea veni diferenţele, nu sunt publice. Din rapoartele publicate însă de OMV pe 2014 de exemplu, rezultă că la nivel de grup austriecii au lucrat la o marjă de 2%, în timp ce Petrom a avut o marjă a profitului de aproape 10%. În primele nouă luni ale anului trecut, profitul OMV aproape a dispărut, compania lucrând la o marjă aproape de zero, în timp ce Petrom, chiar dacă a pierdut aproape 60% din profit a înregistrat o marjă de 7%. 

În primele trei trimestre ale anului trecut şoferii din România au avut nevoie de 4,5 milioane de tone de carburanţi, două treimi din această cerere fiind vânzările de motorină. Cea mai mare parte a vânzărilor de carburanţi se realizează pe partea de retail, circa un sfert din consum fiind reprezentat de sectorul comercial. În total, în România sunt active circa 2.000 de benzinării.

Cu acest număr, România se află mult în spatele unor state precum Cehia, cu peste 3.750 de staţii, sau Austria, cu 2.640 de puncte de alimentare, în ciuda suprafeţei considerabil mai mare faţă de cele două ţări amintite.