Ramona Jurubiţă, KPMG: Dilema anului 2016 constă în următorul lucru: Ne îndreptăm spre o relaţie de antagonism cu autorităţile fiscale, sau spre o relaţie de sinergie?

Autor: Ştefan Stan 20.01.2016

Dilema anului 2016 constă în următorul lucru: Ne îndreptăm spre o relaţie de antagonism cu autorităţile fiscale, sau spre o relaţie de sinergie? Avem un an în care vorbim de foarte multe măsuri de relaxare fiscală, dar cu ce vin ele la pachet? Vorbim de o relaxare în adevăratul sens al cuvântului? Avem o relaxare doar pe hârtie sau şi în practică? Cred că vom fi în măsură până la sfârşitul acestui maraton să tragem o concluzie în legătură cu această întrebare, a declarat Ramona Jurubiţă, Partener Coordonator Servicii de Asistenţă Fiscală & Legal, KPMG in Romania, în cadrul conferinţei Relaxare fiscală, litigii şi amnistie in 2016. Cu ce preţ?. 

Relaţia de antagonism înseamnă foarte scurt şi plastic o relaţie de tip poliţist-infractor între autoritate fiscală şi contribuabil, cu consecinţele aferente: foarte multe controale, documente, declaraţii, dări, audienţe, care trebuie îndreptate înspre autoritatea fiscală. Întrebarea este cu ce preţ şi cine trebuie să suporte aceste consecinţe. Pe de altă parte, într-o relaţie de sinergie vorbim de altceva. Vorbim de o relaţie de respect şi încredere reciprocă. Sunt foarte multe acţiuni care sunt întreprinse, nu numai la nivelul României în materia conformării voluntare, ci şi la nivel global, a explicat Jurubiţă.

”Dacă am o proprietate pe care o deţin oriunde într-un stat, să zicem în UE, nu poate rămâne nedeclarată. Acel bun trebuie declarat unei autorităţi fiscale”. 

”Când vorbim de tipul de relaţie nu putem să nu ne uităm la strategia Anaf până în 2017 şi să vedem direcţiile. Observăm câteva obiective mari: combaterea evaziunii fiscale şi lupta împotriva acestui fenomen, care este un lucru pozitiv precum şi creşterea conformării voluntară sau creşterea eficienţei colectării”, a mai spus ea. 

Ce a mai declarat Ramona Jurubiţă: 

În momentul în care sunt schimbări favorabile introduse în legislaţie, dacă aplicarea lor este greu de realizat, adică o persoană fizică care are şi clădiri rezidenţiale şi nerezidenţiale, se duce şi întreabă dar nimeni nu ştie, deja vorbim de un impas. Foarte multe persoane sunt încă în ceaţă legat de acest subiect.

Cred că este o utopie să avem doar două zile să completezi toate formularele de taxe.

Controalele sunt abordare din mai multe direcţii.

Ne-am uitat pe cele mai recente statistici ANAF. S-a observat o scădere cu aproximativ 13% a controalelor fiscale, dar o creştere semnificativă a controalelor antifraudă, cu peste 70%, ceea ce înseamnă un singur lucru: sunt foarte multe situaţii, aspecte, tranzacţii, controale, pe care inspectorii fiscali le tratează ca şi suspiciune de evaziune fiscală, respectiv celebrele cheltuieli înregistrate pentru care nu am suficiente documente justificative, societatea este suspectă că a înregistrat cheltuieli fictive.

Îmbunătăţirea conformării voluntare este al doilea obiectiv. Am avut o serie de legi privind amnistia fiscală, cea mai importantă priveşte restanţele care încă există la 30 sept. Este un pachet bun în aceea ce priveşte deblocarea arieratelor. Dacă ne uităm pe statistici, acest indicator a înregistrat o creştere faţă de 2014, dar ce observăm în practică este că această legislaţie se aplică foarte greu. Autorităţile fiscale sunt reticente în ceea ce priveşte aplicarea acestor prevederi, invocând diverse lucruri, precum ”nu avem procedură internă”.

Despre creşterea eficienţei colectării. Trebuie să luăm în calcul faptul că inspectorii fiscali au un obiectiv de reducere a pierderilor fiscale. Acestea sunt supuse unor analize mult mai critice şi mai detaliate.