Cine este “milionarul invizibil” care cumpără liderul pieţei locale de lactate

Autor: Dana Ciriperu 31.01.2016

“Niciun interviu şi doar două fotografii publice cunoscute”. Aşa începea descrierea lui Emmanuel Besnier, preşedintele grupului Lactalis, în publicaţia franceză Les Echos în anul 2011. De atunci, la portretul lui Besnier, astăzi în vârstă de 45 de ani, s-au mai adăugat titluri precum “miliardarul invizibil” sau “omul invizibil din industria brânzeturilor din Franţa”, însă în continuare prezenţa sa cu declaraţii în presa internaţională este extrem de redusă.

Lactalis, care are în România brandul LaDorna din 2008, a semnat în 27 ianuarie un acord cu acţionarii majoritari ai Albalact Alba Iulia pentru preluarea companiei. Albalact este liderul pieţei locale de lactate. În România, grupul LaDorna deţinut de Lactalis nu este în top cinci.

Emmanuel Besnier a condus o politică de achiziţii extrem de agresivă în urma căreia Lactalis a devenit cel mai mare producător de lactate din lume, cu afaceri de 17 mld. euro, peste 60.000 de angajaţi şi 200 de fabrici. Lactalis este şi al 15-lea cel mai mare grup de agrobusiness din lume, cu 61% din business venind din Europa.

“Lovitura” care a propulsat businessul Lactalis pe primul loc în industria mondială a laptelui a fost dată în 2011 când francezii au preluat Parmalat, companie italiană pe care au salvat-o de la faliment şi care a adus în grup 14.000 de angajaţi.

Dacă pe site-ul grupului francez Lactalis există o biografie a lui Michel Besnier, care a murit în anul 2000 şi i-a lăsat pe mână un grup care începea să crească pe pieţele externe, despre Emmanuel Besnier sunt doar menţiunile legate de preluarea mandatului în 2000 la vârsta de numai 29 de ani şi de poziţia sa actuală.

Potrivit revistei Forbes, Besnier are o avere estimată la 7,5 miliarde de dolari şi este al unsprezecelea cel mai bogat francez. Fratele său, Jean-Michel, mai mare cu doi ani, are o avere de 2,9 miliarde de dolari, potrivit aceleiaşi surse, iar cei doi, împreună cu sora lor Marie controlează grupul Lactalis.

Ca structură a portofoliului Lactalis face mai mult de o treime din business din brânzeturi şi 25% din lapte, brandul President camembert şi laptele UHT fiind pariurile care au ghidat evoluţia Lactalis. Producătorul are însă o prezenţă mai redusă pe segmentul de iaurturi, acolo unde un alt grup francez face legea (Danone).

Una dintre tranzacţiile derulate în mandatul lui Emmanuel Besnier a fost preluarea brandului LaDorna din România în 2008, într-o tranzacţie estimată la 70-90 mil. euro. LaDorna este un brand creat de Jean Valvis. La opt ani de la preluarea brandului LaDorna, achiziţia din România nu este menţionată nicăieri pe site-ul grupului francez Lactalis, deşi intrarea din 2007 pe piaţa croată prin achiziţia Dukat sau o tranzacţie în Polonia sunt  amintite.

Dacă până în urmă cu trei, patru zile România era o piaţă nesemnificativă pentru francezi, acordul semnat în 27 ianuarie cu acţionarii majoritari ai Albalact, liderul pieţei locale de lactate, ar putea schimba modul în care francezii se uită la piaţa locală. Prin această tranzacţie, Lactalis devine lider al pieţei şi îşi trece în portofoliu mărcile Zuzu, Fulga, Rarăul, Albalact sau Poiana Florilor. Afacerea din România a Lactalis este condusă potrivit celor mai recente date disponibile de italianul Gianpaolo Manzonetto (venit din Parmalat România), în timp ce Albalact este condusă de francezul Stephane Batoux.

 

Cum a început povestea Lactalis

Povestea Lactalis a început în 1933 în localitatea franceză Laval unde Andre Besnier pornea la drum cu un angajat. Forţat de moartea tatălui, Michel Besnier preia în 1955 frâiele companiei la numai 27 de ani, într-un moment în care producătorul francez avea 50 de angajaţi. În anii ’70 compania capătă amploare după lansarea brandului President, cel mai important brand din portofoliul Lactalis şi astăzi. În 1980, familia Besnier dă startul achiziţiilor în Franţa, dar şi afara ţării, politică ce va contribui la creşterea businessului Lactalis până la 17 mld. euro anul trecut.

Din 2000, după moartea lui  Michel Besnier, unul dintre cei trei copii ai săi, Emmanuel preia conducerea grupului Lactalis la numai 29 de ani.