România are peste 500 de produse tradiţionale. Ce fac producătorii pentru "ştampilă"

Autor: Mădălina Dediu Panaete 22.02.2016

Peste 510 de mărci româneşti au primit atestatul de produs tradiţional din 2013 şi până la începutul anului, fiind incluse în această categorie produse de panificaţie, lactate, mezeluri, peşte, legume sau băuturi, arată datele de la Ministerul Agriculturii.

Între produsele tradiţionale româneşti intră şi brânză produs de Ţaga, realizat de Fabrica de Brânzeturi Transilvania în fabrica deţinută de FrieslandCampina sau cârnaţi de pleşcoi Valmar, produs de compania cu acelaşi nume din judeţul Buzău.

 

Ce înseamnă un produs tradiţional?

Acesta este un produs:

-       alimentar fabricat pe teritoriul naţional şi pentru care se utilizează materii prime locale;

-       care nu are în compoziţia lui aditivi alimentari;

-       care prezintă o reţetă tradiţională;

-       are  un mod de producţie şi/sau de prelucrare şi un procedeu tehnologic tradiţional şi care se distinge de alte produse similare aparţinând aceleiaşi categorii.

 

Pentru a putea beneficia de „ştampila” tradiţional, produsul trebuie să fie conform unui caiet de sarcini pe care îl realizează compania care îl deţine. Acesta este practic elementul principal din cadrul documentaţiei care trebuie să fie depusă de producător, conform datelor afişate pe site-ul Ministerului Agriculturii.

Caietul de sarcini trebuie să cuprindă mai multe elemente şi anume: numele produsului, descrierea caracteristicilor produsului tradiţional, a materiilor prime, a ingredientelor folosite, a metodei de producţie, a ambalării, dar şi capacitatea de producţie realizată sau referinţe bibliografice cu regerire la vechimea produsului.