Mitul marilor companii cu pierderi din România se destramă: Jumătate din profitul firmelor din România este realizat de companiile cu peste 500 de salariaţi
În anul 2000, companiile cu peste 500 de angajaţi aveau pierderi atât de mari încât anulau profiturile făcute de celelalte categorii de companii. În 2014 situaţia s-a schimbat.
Cele 700 de companii din România din categoria companiilor foarte mari (cu peste 500 de salariaţi) au realizat 50% din profitul întregului sistem de companii din România în 2014, arată o analiză realizată de prof. dr. Cezar Mereuţă, cercetător asociat al Centrului de Macromodelare Economică al Academiei Române.
„În 2014, firmele cu peste 500 de salariaţi, care în total sunt 700 în România (adică 0,15% din numărul total de companii din România), au acoperit 50% din profitul întregului sistem. Ca urmare, companiile cu peste 500 de salariaţi sunt actualele motoare ale profitabilităţii generale a sistemului de companii din România. Şi ele sunt foarte puţine, ele reprezintă în cifră de afaceri vreo 33% din cifra de afaceri a întregului sistem, dar aduc 50% din profit“, a explicat profesorul Mereuţă.
În opinia sa, pe lângă Consiliul Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, trebuie să existe o organizaţie similară care să urmărească cu atenţie activitatea companiilor mari şi foarte mari, prin prisma importanţei colosale pe care aceste companii o au asupra profitabilităţii sistemului naţional de companii din România.
„În categoria marilor companii avem perlele din sectorul energetic: Transgaz, Romgaz, Transelectrica, Hidroelectrica etc. Miturile marilor companii româneşti cu pierderi se demitizează. Percepţia faţă de companiile foarte mari trebuie să se schimbe chiar dacă au rămas, e adevărat, câteva companii foarte mari cu capital majoritar de stat cu pierderi - cum e cazul companiilor de căi ferate, Tarom, Poşta Română şi Oltchim“, a mai spus Mereuţă. El a mai precizat că în ultimii 15 ani de analiză s-a conturat şi un „mare câştigător“, acesta fiind compania Automobile Dacia, care are un indice de volum al cifrei de afaceri de 18 ori mai mare în 2014 faţă de anul 2000.
„Automobile Dacia este de departe lider, este o companie profitabilă, de doi ani încoace este liderul companiilor din România după cifra de afaceri, este cel mai mare exportator şi îndeplineşte toate condiţiile pentru a fi numită cea mai dinamică şi catalizatoare companie din România. Compania a avut cea mai mare influenţă asupra accelerării PIB-ului României prin industria de componente auto pe care a atras-o“.