Mitul marilor companii cu pierderi din România se destramă: Jumătate din profitul firmelor din România este realizat de companiile cu peste 500 de salariaţi

Autor: Adelina Mihai 15.02.2016

În anul 2000, companiile cu peste 500 de angajaţi aveau pierderi atât de mari încât anulau profiturile făcute de celelalte categorii de companii. În 2014 situaţia s-a schimbat.



Cele 700 de companii din Ro­­mâ­nia din categoria com­­­pa­ni­ilor foarte mari (cu peste 500 de salariaţi) au realizat 50% din profitul întregului sistem de companii din Româ­nia în 2014, arată o analiză rea­lizată de prof. dr. Cezar Mereuţă, cer­­­cetător asociat al Centrului de Ma­cro­mo­delare Economică al Aca­demiei Române.

„În 2014, firmele cu peste 500 de sa­la­riaţi, care în total sunt 700 în România (adică 0,15% din numărul total de com­pa­nii din România), au acoperit 50% din pro­fi­tul întregului sistem. Ca ur­mare, com­­pa­niile cu peste 500 de sala­riaţi sunt actualele mo­toare ale pro­fita­bilităţii generale a sis­temului de com­panii din Ro­mânia. Şi ele sunt foarte pu­ţine, ele repre­zintă în cifră de afaceri vreo 33% din cifra de afaceri a între­gu­lui sistem, dar aduc 50% din profit“, a explicat pro­fesorul Mereuţă.

În opinia sa, pe lângă Consiliul Na­ţio­nal al Întreprinderilor Mici şi Mijlo­cii, tre­buie să existe o organizaţie simi­la­ră care să urmă­rească cu atenţie acti­vitatea compani­ilor mari şi foarte mari, prin pris­ma impor­tan­ţei colosale pe care aceste companii o au asu­pra pro­fitabilităţii sistemului naţional de companii din România.

„În categoria marilor companii avem perlele din sectorul energetic: Trans­gazRomgazTranselectricaHidro­electrica etc. Miturile marilor com­­panii româneşti cu pierderi se demi­tizează. Percepţia faţă de com­pa­niile foarte mari trebuie să se schimbe chiar dacă au rămas, e adevărat, câteva com­panii foarte mari cu capital ma­jo­ritar de stat cu pierderi  - cum e cazul com­paniilor de căi ferate, Tarom, Poşta Română şi Oltchim“, a mai spus Mereuţă. El a mai precizat că în ultimii 15 ani de ana­liză s-a conturat şi un „mare câş­tigă­tor“, acesta fiind com­pa­nia Auto­mobile Dacia, care are un in­di­ce de volum al ci­frei de afa­ceri de 18 ori mai mare în 2014 faţă de anul 2000.

„Automobile Dacia este de departe li­der, este o companie profitabilă, de doi ani încoace este liderul companiilor din România după cifra de afaceri, este cel mai mare exportator şi îndeplineşte toa­te condiţiile pentru a fi numită cea mai dinamică şi catalizatoare companie din România. Compania a avut cea mai mare in­fluenţă asupra accelerării PIB-ului României prin industria de com­ponente auto pe care a atras-o“.