Grupul MOL intră în clubul local al miliardarilor în euro, propulsat de achiziţia italienilor de la ENI şi de volumele mai mari care au atenuat scăderea preţurilor

Autor: Roxana Petrescu 25.02.2016

Clubul miliardarilor în euro s-a completat cu un nou membru, grupul petrolier ungar MOL reuşind pentru prima dată de la intrarea pe piaţa locală să treacă de pragul de un miliard de euro, potrivit estimărilor ZF. În acest moment, pe baza ultimelor rezultate financiare disponibile, România are 15 companii care se înscriu în clubul miliardarilor în euro.

„A fost înregistrată o creştere puternică pe pieţele din România şi Cehia unde volumele din retail au avansat cu 20 de procente şi 166% în ultimul trimestru din 2015 faţă de perioada similară a anului trecut. Acesta a fost mai ales rezultatul unei creşteri anorganice“, se arată în raportul financiar publicat ieri de grupul petrolier ungar MOL.

În total, datele companiei arată că pe piaţa din România a fost înregistrat un avans al vânzărilor de 17% până la 586.000 de tone de benzină şi motorină vândute în segmentul de retail. MOL a terminat anul cu 202 puncte de alimentare.

Compania nu a publicat şi rezultatele financiare, ci numai pe cele legate de evo­luţia vânzărilor în volume.

MOL s-a poziţionat ca unul dintre cei mai agresivi jucători din piaţa petrolieră locală, acest statut fiind reconfirmat în vara anului 2014 când compania i-a eliminat printr-o tranzacţie de 50 de milioane de euro pe rivalii de la ENI.

Astfel, MOL a preluat cele 42 de benzinării sub brandul Agip prin care italienii mai erau activi pe piaţa locală, aceasta fiind una dintre cele mai interesante reţele din punctul de vedere al poziţionării staţiilor de alimentare.

Compania a finalizat procesul de rebranding al staţiilor, dar, potrivit celor mai recente informaţii, cele două businessuri nu sunt pe deplin integrate într-o singură structură de business.

Astfel, în acest moment MOL îşi desfăşoară activităţile pe piaţa din România prin intermediul a două companii, şi anume, MOL România Petro­leum Products şi MOL Retail Comerţ, fosta ENI România.

Potrivti datelor de la Ministerul Finan­ţelor, în 2014 MOL România Petroleum Products a generat un business de 4,35 de miliarde de lei (978 de milioane de euro), în timp ce MOL Retail Comeţ a terminat anul 2014 cu afaceri de 496 de milioane de lei (111,6 milioane de euro).

Deşi în ansamblu volumele de carburanţi au crescut anul trecut la nivelul pieţei, valoarea vânzărilor a fost afectată de scăderea preţurilor în urma prăbuşirii barilului de petrol.

Potrivit datelor ZF, anul trecut media de preţ a fost cu circa 10-12% mai mică faţă de cea din 2014.

Ţinând cont de faptul că vânzările MOL au crescut în volume cu 17% ajutate mai ales de preluarea fostului ENI România, este de aşteptat ca businessul cumulat al grupului pe cele două companii prin care este prezent pe piaţa locală să treacă de pragul de un miliard de euro.

Anul trecut cererea de carburanţi la nivelul pieţei a crescut cu circa 5,4%, potrivit datelor publicate de jucătorii din piaţă, principalul factor care a susţinut această evoluţie fiind scăderea preţurilor la pompă.

Desigur, şi evoluţia generală a economiei a ajutat sectorul, iar jucătorii îşi menţin prognozele optimiste şi în  ceea ce priveşte evoluţia vânzărilor pentru anul acesta.