GfK: Românii au cumpărat produse mai scumpe după reducerea TVA la alimente

Autor: Cristina Rosca 05.04.2016
Reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% începând cu 1 iunie 2015 s-a simţit în vânzările de produse de îngrijire personală şi a locuinţei care au crescut cu 6-8%, românii alocând banii rămaşi către produse „de răsfăţ“.
 
La polul opus, vânzările de ali­mente proaspete au stagnat, iar cele de ali­­mente ambalate au scăzut uşor, cu 2%, arată datele companiei de cerce­tare de piaţă GfK. Acest declin poate fi dat de scăderile de preţuri ca urmare a re­du­cerii TVA, care dacă a fi fost trans­misă integral ar fi trebuit să se reflecte într-o reducere de 12% a preţurilor la raft. Per ansamblu, piaţa de bunuri de larg consum (FMCG) a avansat uşor anul trecut în valoare, cu un plus de 1,5%. Anual, românii cheltuie 16-17 mld. euro pe bunuri de larg consum ali­mentare şi non-alimentare, valoarea pieţei fiind relativ constantă în ultimii ani, cu variaţii de doar câteva procente.