Un nou eşec: România pierde în favoarea Poloniei o investiţie de 500 mil. euro a Daimler într-o uzină de motoare

Autor: Bogdan Alecu 04.05.2016

România pierde investiţii majore pe bandă în favoarea ţărilor vecine, după ce ani la rândul companiile străine au atras atenţia că fără infrastructură şi fără investiţii majore în şcoli şi universităţi nu vor veni să construiască uzine şi fabrici importante. La opt ani după ce am pierdut investiţia într-o uzină auto, acum România pierde o investiţie pentru o uzină de motoare.

Daimler AG, compania care deţine brandul Mercedes-Benz, a anunţat astăzi oficial că va investi 500 de milioane de euro în construcţia unei noi uzine de motoare. În cursă pentru această uzină era şi România, unde la Sebeş Daimler produce prin compania locală Star Transmission cutii de viteze. Aceasta este cea mai mare investiţie pe care România în ultimii ani în favoarea unei alte ţări din Europa Centrală. Noua uzină ar fi asigurat 1.500 de noi locuri de muncă bine plătite.

La începutul lunii aprilie Costin Borc, vicepremier, ministru al economiei, tehnocrat şi fost director general al CRH, declara în cadrul deschiderii noii fabrici de cutii de viteze a Daimler de la Sebeş faptul că „investiţiile străine reprezintă o prioritate pentru Guvernul României şi implicit pentru mandatul meu ca ministrul al economiei. La rândul ei, România este o soluţie pentru investitori”. Pe de altă parte, la fel precum în 2014 când a fost demarat proiectul de 300 mil. euro, nu exista o autostradă fără întreruperi între Sebeş şi Sibiu, iar promisiunea guvernului de atunci, condus de Victor Ponta, de a avea o autostradă până la Nădlac nu s-a concretizat.  

Polonezii se lăudau deja se săptămâna trecută cu faptul că Mercedes-Benz va investi într-o uzină, potrivit publicaţiei Rzeczpospolita, nemţii fiind interesaţi să construiască noua fabrică în oraşul Jawor, din Silezia Inferioară, Polonia.

În Ungaria, la Kecskemet, nemţii au anunţat un plan suplimentar pentru a extinde uzina de vehicule în urma unei investiţii de 600 mil. euro. România a pierdut în 2008 investiţia în favoarea Ungariei la acea vreme, din cauza lipsei unui plan concret pentru a dezvolta infrastructura rutieră şi de a construi autostrăzi, dar şi de specula imobiliară cu terenuri, potrivit presei de la acea vreme. Pe de altă parte, acum Mercedes-Benz produce în Ungaria 180.000 de maşini anual şi vrea să ajungă la 300.000. valoarea maşinilor produse acolo fiind de peste 9 miliarde de euro, dublu comparativ cu Dacia.

Markus Schaefer, membru în consiliul de administraţie al Mercedes-Benz Cars şi supply chain manager declara la începutul lunii aprilie, în cadrul evenimentului de inauguare a investiţiei de 300 mil. euro în extinderea fabricii de transmisii că la Sebeş vor fi dezvoltate noi proiecte ce ţin de trenul de rulare, ceea ce poate însemna atât componente cât şi motoare.

În condiţiile în care doar cu transmisiile automate cu cinci şi şapte trepte, Star Transmission a ajuns în top 10 exportatori ai României anul trecut, pe poziţia a zecea, cu noua cutie cu nouă trepte, care în viitor se va regăsi pe cel puţin 80% din maşinile produse dar şi cu motoare, Daimler ar putea ajunge chiar cel mai mare exportator, depăşind Automobile Dacia, care trimite la export maşini, cutii de viteze şi motoare în valoare de peste 4,5 miliarde de euro anual.

Potrivit lui Falk Pruscha, director general Star Transmission şi Star Assembly, compania locală a Daimler poate trece în acest an de pragul de un miliard de euro, în condiţiile în care de la un singur schimb în prezent, până la finalul anului noua cutie 9G-Tronic va fi produsă în trei schimburi.

Noua cutie cu nouă trepte se regăseşte pe 20 de modele Mercedes-Benz, iar potenţialul său este de a ajunge la peste 800.000 de unităţi anual, produse la Stuttgart şi Sebeş, însă compania nu a specificat niciun detaliu legat de mixul de producţie. Cu un preţ mediu de 3.000 de euro, dacă jumătate din producţie ar fi la Sebeş, numai transmisia cu 9 trepte ar aduce exporturi de 1,2 miliarde de euro, suficient pentru top trei exportatori.