Consumul a crescut cu 20% în primul trimestru şi rămâne pe plus până la finalul anului. Toate segmentele sunt pe plus, creşterea economiei în ansamblul său îşi spune cuvântul
Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consum, a avansat cu aproape 20% în primele trei luni ale anului în contextul în care au fost pe plus toate segmentele de piaţă, respectiv alimentele, bunurile nealimentare şi carburanţii.
Reducerea cotei generalizate a TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016 şi majorarea salariilor bugetarilor au fost unii dintre cei mai importanţi factori care au influenţat consumul în 2016.
„Toate segmentele sunt pe plus, creşterea economiei în ansamblul său îşi spune cuvântul. Bineînţeles că au ajutat şi reducerea TVA şi creşterea salariului bugetarilor“, spune Radu Timiş, proprietarul procesatorului de carne Cris-Tim, unul dintre cei mai importanţi jucători din piaţa de profil.
Evoluţia pozitivă va continua şi în următoarele luni, însă avansul urmează să se mai tempereze, cred jucătorii din piaţă. Legea dării în plată ar putea avea un impact negativ, însă efectul ar putea fi contrabalansat de creşterea salariului minim de la 1.050 de lei la 1.250 de lei începând cu 1 mai 2016 şi de faptul că 2016 este an electoral.
Iulian Stanciu, CEO-ul şi acţionarul minoritar al eMag, este de părere că în următoarele luni consumul va continua să crească, însă în a doua jumătate a anului am putea vedea o temperare a avansului în contextul în care legea dării în plată ar putea să frâneze creditarea.
Această situaţie ar urma să se reflecte asupra vânzărilor de apartamente şi deci şi asupra vânzărilor de bunuri de larg consum, precum electrocasnice sau mobilă.