Piaţa de electro-IT: liderii se detaşează de urmăritori după creşteri pe piaţa internă, dar şi la export
Piaţa locală de electro-IT a crescut anul trecut cu 13%, până la 2,3 mld. euro (10,2 mld. lei), acesta fiind cel mai puternic avans din regiune, de aproape două ori mai puternic decât cel din Ungaria sau Slovacia. Evoluţia pieţei de electro-IT aminteşte de perioada de boom, când creditul cu buletinul îi încuraja pe români să cumpere maşini de spălat, frigidere şi laptopuri.
Galopul de anul trecut şi cel din 2014 vin să compenseze o parte din pierderile pe care această piaţă le-a suferit în primii ani de criză. Alături de pieţele de construcţii şi auto, piaţa de electro-IT a fost printre cele mai afectate, pierzând jumătate din valoare în 2009-2010. Îngheţarea creditării, lipsa încrederii în viitor şi modificarea comportamentului de consum au dus vânzările de televizoare, frigidere şi calculatoare de la 2,5 mld. euro în 2008 la 1,2 mld. euro în 2010, cel mai slab an din ultimul deceniu.
Apoi, a început revenirea, însă România este încă departe de alte state. Spre exemplu, la cheltuiala medie per capita – cel mai important indicator pentru această piaţă şi totodată un indice al nivelului de dezvoltare al economiei - piaţa locală este codaşă. Astfel, anual un român cheltuie pe produse electro-IT 114,5 euro. Prin comparaţie, în Ungaria suma este cu 55% mai mare.