Piaţa auto a crescut cu 6,9% la cinci luni, avansul fiind de doar 0,9% la autoturisme

Autor: Mediafax 21.06.2016

În luna mai, vânzările de autoturisme au înregistrat o scădere accentuată, de 20,8%, după ce fuseseră pe minus şi în aprilie, situaţie explicabilă în condiţiile aşteptatei începeri a Programului “Rabla”.

Autoturismele, care reprezintă 77,6% din vânzările consemnate în prime cinci luni din 2016 (35.889 unităţi), înregistrează o creştere de 0,9%, iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), una de 34,3%.

La autoturisme, topul mărcilor este condus de Dacia, cu 9.593 unităţi (26,7% cotă de piaţă, pe un volum în scădere cu 27,8% faţă de 2015), urmată de Volkswagen cu 3.863 unităţi (10,8% cotă de piaţă, volume în creştere cu 14,4% faţă de 2015); Skoda 3.788 unităţi (10,6% din total piaţă, volume în creştere cu 15,8%); Renault 2.581 unităţi (7,2% cotă de piaţă, volume mai mari cu 17,3%); Ford 2.368 unităţi (6,6% din total piaţă, volume în creştere cu 4,6%) şi Opel, 1.522 unităţi (4,2% din total piaţă, volume mai mari cu 31,4%).

In ceea ce priveşte autoturismele hibride sau 100% electrice, se remarcă o creştere

Importantă, de 63,6% (dar pe volume mici, respectiv 247 de unităţi în 2016 faţă de 151 în 2015).

In funcţie de ţara de provenienţă, conduce România, 24,3%, urmată de Germania, Cehia, Spania şi Franţa.

Vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au scăzut puternic, cu 30,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere consistentă, de 18,4%.

Vânzările realizate în luna mai 2016 şi cele din primele cinci luni ale acestui an, au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din totalul pe primele 5 luni fiind de 89% (vs. 11% pers. fizice), iar în cazul autoturismelor, de 87% (vs. 13% pers. fizice).

Procentele arată o situaţie diferită de cea de anul trecut când, după cinci luni raportul persoane juridce vs.persoane fizice în cazul autoturismelor era 81% vs. 19%. "Este deci evident, efectul de aşteptare generat în piaţă de către Programul 'Rabla, care, în acest an, a întârziat extrem de mult", remarcă APIA.

Importurile de autoturisme rurale au crescut cu un consistent 25%, ceea ce face ca raportul dintre maşinile second-hand şi cele noi să fie în creştere, de aproximativ 4 la 1.

Pe plan european, vânzările de autoturisme au urcat cu 9,9%), practic, cu o singură excepţie (Olanda), toate celelalte state membre UE fiind pe plus.

În primele cinci luni, s-au fabricat în România 165.370 autovehicule, cu 6,9% mai puţin decât în perioada similară din 2015. Dintre acestea, 144.336 au fost produse de către Dacia şi 21.034 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 83.320 unităţi (cu 15.6% mai mult decât în primele cinci luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (25.234 unităţi, cu 5,6% mai puţin decât în 2015), Ford B-MAX (21.034 unităţi, cu 3,2% mai puţin decât în 2015), Dacia Logan MCV (18.634 unităţi, +1,0%), şi Dacia Logan (17.148 unităţi,
mai puţin cu 55,6% faţă de 2015).

Exporturile s-au redus cu 4,5%, la 152.083 unităţi, cel mai livrat model fiind Dacia Duster (81.729 unităţi), în creştere faţă de 2015 cu 19,5%, urmat de Dacia Sandero(22.537 unităţi, -1,8%), Ford B-MAX (20.895 unităţi, - 3,6%), Logan MCV (17.142 unităţi, -1,9%) şi Dacia Logan (9.780 unităţi, -66%).

În total, 92% din producţie a fost exportată, în timp ce anul trecut acest procent era ceva mai mic, de 89,7%.