O piaţă care arată la zi cum merge economia şi mai ales cum merge consumul. Topul transportatorilor rutieri este dominat de firme româneşti

Autor: Bogdan Alecu 16.08.2016

Cele mai mari zece companii de transport rutier au rulat aproape 3 mld. lei anul trecut şi au creat 1.000 de locuri de muncă în 2015



Cele mai mari zece companii de transport rutier, care îm­pre­ună deţin mai multe mii de camioane, au rulat anul tre­cut afaceri de 2,92 mld. lei, în creş­te­re cu 14% faţă de anul anterior, potrivit da­telor de la Finanţe centralizate de ZF, evo­luţia acestui segment fiind de cele mai mul­te ori legată de evoluţia economiei în ge­neral. Anul trecut s-au vândut în Ro­mâ­nia aproa­pe 7.000 de camioane noi, în creş­tere cu 45%, ritm de creştere păstrat şi în prima jumătate a aces­tui an.

Creşterea businessurilor transportato­ri­lor reflectă direct activitatea economică şi consumul.

Cea mai mare companie rămâne Aqui­la, cu un business de 674 mil. lei, în creştere cu 13%. Totodată, Aquila este şi transpor­tatorul rutier cu cel mai mare număr de salariaţi, 2.000. Printre clienţi se numără Uni­lever, Ferrero, Philips, Wrigley, Lavaz­za, Coca Cola, Mars şi Perenna. Compania este con­trolată de oamenii de afaceri Alin Donciu şi Cătălin Vasile din Ploieşti.

Din punctul de vedere al profitului net, cele mai mari zece au înregistrat o dublare a câşti­gului net, fără a lua în calcul companiile pe pierdere, la 88,4 mil. lei. Cea mai profita­bi­lă firmă a fost Carrion Expedition, cu un profit net de 28 mil. lei, de peste trei ori mai mare faţă de 2014. Compa­nia specializată în transpor­tul de pro­duse horticole cu temperatură contro­la­tă administrează aproape 1.100 de vehi­cu­le de transport, atât deţinute direct, cât şi ale colaboratorilor.

Cea mai mare creştere a profitului net a fost înregistrată de Internaţional Lazăr Com­pany, compania controlată de Ion Lazăr, care anul trecut a preluat inclusiv activele edy Spedition. Profitul net a urcat de la 3,2 mil. lei în 2014 la 25,5 mil. lei anul trecut.

Cele mai mari probleme cu care se con­frun­tă transpor­tatorii acum sunt legate de creş­terile de peste 50% ale po­liţelor RCA. „Creşterile foarte mari la po­liţele de asigu­ra­re vor atrage pierderi deoarece toate con­trac­te­le sunt negociate la un anumit tarif, cu com­pa­niile, iar acestea nu sunt dispuse să accepte o creştere“, a spus Cristian Dolofan, acţio­na­rul firmei de transport Dolo Trans Olimpic.