ZF Live. Agil Trans, un mic transportator de mărfuri din România, cu 20 de camioane: „În 2014 plăteam un RCA de 3.000 de lei/an pentru o maşină de 16 tone, acum plătesc 22.000 lei. RCA-ul este o piatră de moară pentru noi. Ne reduce marja de profit cu cel puţin 20%“

Autor: Bianca Dorobanţu 04.10.2016

Agil Trans, o companie de transporturi de măr­furi rutiere din Româ­nia, a ajuns să plătească pen­tru o maşină de 16 tone un RCA (asigurare obligatorie) de 22.000 de lei, de peste 7 ori mai mare faţă de suma de 3.000 de lei, cât platea în urmă cu doi ani, a spus Andi Iancu, pro­prietarul companiei, în cadrul ZF Live.

„În urmă cu doi ani, pentru o maşină de 16 tone plăteam un RCA de 3.000 de lei/an, acum am ajuns să plătesc 22.000 de lei. Nu înţeleg această creştere, nu se justifică.“ El mai spune că deşi asigurările obli­­gatorii se plătesc la timp de către trans­­portatori, în cazul daunelor lu­cru­rile stau diferit, iar acestea nu sunt su­por­tate la timp.

„După ce mă pui să plătesc 22.000 de lei, Autoritatea pentru Suprave­ghe­re Financiară (ASF) şi Guvernul sunt în discuţii pentru plafonarea tarifelor RCA la suma de 7.500 de lei/an pentru un camion de 16 tone. Păi nu este tot o creş­tere de peste 100%? Aceasta este pri­ma problemă, să-ţi vină nişte chel­tu­ieli pe care nu ai cum să le bugetezi, de la 3.000 la 22.000 de lei. (...) Când am primit oferta de asigurare, direc­torul de lo­gistică m-a sunat, crezând că au greşit o cifră, că au pus un zero în plus la sumă.“

Costul RCA-ului reduce marja de profit a companiei Agil Trans cu cel puţin 20%, a mai spus Andi Iancu.

„RCA-ul este o piatră de moară pentru noi. Ne reduce marja de profit cu cel puţin 20%. Rămân la părerea că industria este grea, marja de profit nu este mare şi se face cu multă greutate.

Regimul asigurărilor a fost un fel de Caritas, noi am dat banii, dar ei n-au făcut nimic cu ei, n-au plătit. Totuşi, Caritas mai plătea la câţiva, ca să-i atragă. De unde vine creşterea?“

Contactată de ZF, Florentina Almă­ja­nu, director general al Uniunii Naţio­nale a Societăţilor de Asigurare din Ro­mânia (UNSAR), nu a dorit să co­menteze declaraţiile proprietarului com­paniei Agil Trans, Andi Iancu.

Problemele apar în momentul în care apar şi daunele, chiar dacă asigu­ra­rea obligatorie este plătită, consideră Andi Iancu. „Să zicem că aş putea să plă­tesc 22.000 de lei la cea mai mică daună, însă lucrurile nu se întâmplă aşa cum ar fi normal. De aici începe adevărata tragedie, asigurare ai, dar până când îţi vezi banii pentru daună trece timp.“

„Eu am destule maşini, clientul mă înţelege, dar zice la un moment dat că el trebuie să-şi transporte marfa indiferent de situaţie“.

Transportatorii au protestat în nenu­mărate rânduri pe fondul scumpirii tarifelor RCA, după ce acestea au crescut şi cu 300%, cerând guvernului să emită o ordonanţă de urgenţă prin care să limiteze tarifele RCA.

Astfel, la jumătatea lunii septembrie Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi asociaţiile transpor­tatorilor au ajuns la o înţelegere privind preţul la RCA, aceasta urmând să însumeze 7.500 de lei pentru un camion de 16 tone, în timp ce asigurătorii au spus că îngheţarea tarifelor RCA încalcă normele europene şi pe cele locale, iar România ar putea fi sancţionată.

De asemenea, legea RCA, care a trecut de Senat, ar aduce schimbări precum intrarea pe piaţa RCA a unui asigurător controlat de stat, dar şi introducerea unui preţ de referinţă calculat de ASF. Legea prevede şi limitarea costurilor logistice ale asigurătorilor la un nivel maxim de 25% din valoarea primei, dar şi luarea în calcul a istoricului de daună al şoferului în cazul companiilor de transport, amendamente cerute de asociaţiile transportatorilor. Gu­vernul a emis o hotărâre de urgenţă care in­clude aceleaşi prevederi, cu excepţia intrării în piaţa RCA a unui asigurător de stat.

Tarifele la RCA au fost majorate ca urmare a doi factori principali, res­pec­tiv implementarea de la începutul acestui an a cerinţelor mai dure de capital Solvency II, care însemnă costuri mai mari pentru companii care sunt însă transferate în tarife şi falimentul companiilor Astra şi Carpatica, consideră Viorel Vasile, CEO al Safety Broker.

„S-au întâlnit aceste două aspecte în decursul a doi ani: pe de o parte preţurile au crescut, iar asigurătorii fug de volumul de 50% din piaţă pentru că trebuie să vină cu majorări de capital de la firmele-mamă, care nu sunt dispuse. (...) Asigurătorii nu vor să vândă RCA-ul pentru camioane pentru că produce daune destul de mari.“

De asemenea, Viorel Vasile mai con­sideră că RCA-ul va ajunge la un preţ de 8.600 de lei, faţă de norma impusă de 7.500 de lei, pentru că la această sumă se adaugă marja comercială şi rata de profit. „Având în vedere situaţia, 8.600 de lei faţă de 20.000 de lei este o performanţă.“

CEO-ul Safety Broker consideră că decizia autorităţilor de a plafona tarifele la RCA prin lege nu este o măsură economică şi nu va avea efectele scontate, spunând că nu transportatorii ar trebui să fie cei care fac legea privind RCA-ul. 

În comparaţie cu RCA-ul, costul poliţei Casco (asigurarea auto facultativă) este mai uşor de suportat, consideră Andi Iancu.

Agil Trans este o companie de transporturi rutiere de mărfuri, axată pe distribuţia de electrocasnice în proporţie de 70%. „Whirlpool România este clientul nostru, noi facem distribuţia secundară, luăm produse din depozitul lor şi le ducem în toată România“, a mai spus Andi Iancu.

Cifra de afaceri a Agil Trans a crescut de la 700.000 de euro la 1 milion de euro în ultimii doi ani, iar numărul de camioane a crescut de la 13 la 20, potrivit lui Iancu.

O altă problemă existentă pe piaţa transporturilor semnalată de proprietarul Agil Trans este lipsa de pregătire a oamenilor.

„Mi-am achiziţonat un camion nou pentru transportul alimentelor perisabile, iar de un an nu există lună să nu ajung în service. Într-un an de zile ducându-mă în fiecare lună, observ că mi se dă răspunsul că trebuie să primim piese din Italia sau dintr-o altă ţară, să vedem ce zic cei de acolo. (...) Este o mare problema legată de oameni, mi-e frică de varianta în care mecanicul român intervine peste un motor nou, din experienţă spun că atunci când a început să umble la el, n-a mai fost ce era“, a spus Andi Iancu.

Cauza lipsei oamenilor bine pregătiţi este vizibilă în toate domeniile şi se datorează dispariţiei şcolilor de meserii, este de părere proprietarul Agil Trans.

„Este o mare problemă să găseşti oameni de calitate. Abordarea este greşită. Când oamenii vin la interviu, nu sunt pregătiţi, n-au unde să se pregătească. Aş fi tare fericit să avem şcolile de meserii măcar la nivelul doctoratelor, nu poţi ştii de toate şi să nu fii bun la nimic. În acest sector se munceşte cu foarte multă responsabilitate, n-ai voie să greşeşti“.

Salariul unui şofer de tir în cadrul Agil Trans ajunge la 1.000 de euro net, având în vedere complexitatea activităţii depuse, a mai spus Andi Iancu.

El mai consideră că piaţă transporturilor este în creştere. „Piaţa are potenţial, este în creştere, dar trebuie foarte multă tenacitate ca să te menţii într-o piaţă în care te loveşti la fiecare pas de probleme“.

În ce priveşte stadiul în care se afla infrastructura din România în urmă cu doi ani şi stadiul în care se află acum, proprietarul Agil Trans spune că dacă atunci spera la construcţia unei noi autostrăzi, Bucureşti – Piteşti – Sibiu, după doi ani, dimpotrivă, avem cu o autostradă mai puţin.

„Acum doi ani trăiam cu speranţa că o să avem o autostradă măcar în faza de început Bucureşti – Piteşti – Sibiu, acum, după doi ani am ajuns să avem cu o autostradă mai puţin, una s-a închis (lotul trei al autostrăzii Sibiu-Orăştie, n. red)“.

Tronsonul Sălişte-Cunţa al autostrăzii Sibiu-Orăştie a fost inaugurat în toamna anului 2014 şi închis în septembrie 2015 , din cauza unor crăpături în asfalt, după ce Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a reziliat contractorul cu constructorul Salini-Impregilio.