Cum s-a schimbat faţa comerţului local în ultimul deceniu. O piaţă marcată de tranzacţii, dispariţii de branduri şi un război tot mai dur între străini şi români

Autor: Cristina Roşca 27.10.2016

Comerţul alimentar local, cu afaceri de 16-17 mld. euro anual, este dominat de străinii care au ajuns la 60% cotă de piaţă 

Trei tranzacţii cu valori cuprinse între 100 şi 260 de milioane de euro s-au semnat pe piaţă în ultimii cinci ani, iar alte mutări importante sunt aşteptate în perioada următoare 

Brandurile de magazine Red (Mega Image), XXL Mega Discount (Rewe), AB Cool Food (Mega Image) şi Billa (Rewe) au dispărut sau urmează să dispară de pe piaţă.



Două mutări importante au loc în această perioadă în co­merţul alimentar local, res­pectiv închiderea magazinelor XXL Mega Discount şi vânzarea reţelei de supermarketuri Profi.

Vânzarea Profi către un fond de investiţii, mutare aşteptată să se finalizeze până la finalul anului, ar putea deveni cea mai mare tranzacţie de pe piaţa locală de retail. Profi, reţea controlată de fondul de investiţii polonez Enterprise Investors, numără peste 460 de unităţi sub mai multe branduri şi formate, având estimate pentru acest an afaceri de 3,5 mld. lei (780 mil. euro). Profi este singura reţea din comerţul modern local care este controlată de un fond de investiţii. De altfel, în cursa pentru preluarea lanţului de supermarketuri se află acum alte patru fonduri de investiţii, respectiv KKR, Mid Europa Partners, Pamplona Capital şi BcPartners, potrivit surselor din piaţă.

Tranzacţia este estimată de sursele din piaţă la peste 250 de milioane de euro, în contextul în care până acum cea mai mare mutare din retailul autohton a fost vânzarea hipermarketurilor Real către Auchan.