Dezvoltatorii primei reţele de „benzinării“ electrice din România. Vrem să construim singuri staţiile. Acum facem partea de cercetare

Autor: Roxana Petrescu 28.10.2016

Renovatio e-charge, prima reţea de „benzinării“ electrice din România, ar putea ajunge în doi ani de zile la 50 de staţii rapide. Un plin la o astfel de unitate se face în mai puţin de jumătate de oră. Pe suta de kilometri, costurile cu alimentarea sunt de peste 3 ori mai mici faţă de un combustibil tradiţional.

 

Renovatio e-charge, prima reţea de „benzinării“ electrice din România, ar putea ajunge în doi ani de zile la 50 de staţii rapide. Un plin la o astfel de unitate se face în mai puţin de jumătate de oră. Pe suta de kilometri, costurile cu alimentarea sunt de peste 3 ori mai mici faţă de un combustibil tradiţional.



„Din prima jumătate a anului trecut am început să fim activi în partea de mobilitate electrică. Ne-am uitat la ce se întâmplă în Vest şi cre­dem că acesta va fi un domeniu care va lua am­ploare“, spune Alexandru Teodorescu, unul dintre acţionarii grupului Renovatio, firma care se află în spatele dezvoltării reţelei Renovatio e-charge.

Renovatio este unul dintre cei mai mari dezvoltatori de proiecte de energie verde din România, activitatea companiei în acest sector suprapunându-se chiar cu perioada de boom a pieţei.

Printre cei care au cumpărat proiectele dezvoltate de Renovatio se numără EDP Renovaveis (EDPR), divizia de energie regenerabilă a grupului Energias de Portugal. EDP Renovaveis a investit, potrivit calculelor ZF, aproape 800 de milioane de euro în România, într-un parc de proiecte de energie regenerabilă de 521 MW, din care 471 MW sunt proiecte eoliene, restul fiind solare.

 

La început

În acest moment, Renovatio a ajuns la o reţea de 14 staţii electrice, prima fiind deschisă în parcarea Kaufland din Barbu Văcărescu (Bucureşti). Din acestea, trei staţii sunt rapide, iar până la finalul anului vor fi montate alte 4 unităţi, câte una în Cluj şi Sibiu şi încă două în Bucureşti.

„Pentru staţiile rapide, încărcarea bateriei, de la 0 la 80%, durează mai puţin de 30 de minute, iar în cazul celor obişnuite încărcarea durează 2-5 ore.“

Mobilitatea electrică este încă la început în România, fiind înregistrate mai puţin de 200 de maşini, dar este o opţiune care poate deveni interesantă mai ales în contextul în care costurile de alimentare sunt mult mai mici faţă de combustibilul tradiţional. Mai mult, dezvoltarea tehnologiei poate duce la scăderea preţurilor maşinilor din această categorie, acum acest tip de autombil fiind o opţiune destul de exclusivistă.

„Deocamdată am investit banii noştri. Acum cumpărăm staţiile de la producători, furnizorul nostru de echipamente fiind compania portugheză Efacec. De asemenea, suntem autorizaţi de ABB pentru montarea staţiilor lor electrice.“

 

Staţii electrice made in Ro?

Teodorescu spune însă că inginerii companiei deja ştiu să construiască aceste staţii, nefiind exclus ca pe termen lung Renovatio să-şi facă propriile unităţi.

„Ştim să facem şi noi aceste staţii, iar pe viitor ne dorim să ajungem să le construim. Cochetăm cu această idee şi cred că suntem pe drumul cel bun. Deocamdată facem partea de research.“

Extinderea reţelei ia în calcul mai ales locuri semipublice aşa cum sunt parcările centrelor comerciale sau ale hipermar­keturilor, în acest fel fiind evitat şi procesul lung de avizare pe care l-ar presupune conectarea la reţeaua de electricitate.

„Eu acum mă leg de reţeaua internă a loca­ţiei, devin un subconsumator. Este o solu­ţie pe care o preferăm pentru că altfel ar trebui să trecem prin toate etapele de avi­zare.“

În funcţie de tipul staţiei, investiţia fluctuează semnificativ.

„Diferenţa de preţ dintre o staţie rapidă şi una obişnuită este şi de la unu la zece. În timp ce o staţie obişnuită costă între 1.500 şi 2.000 de euro, una rapidă trece de 22.000 de euro, cost la care se adaugă şi execuţia conexiunii care poate fi chiar jumătate din valoarea staţiei. În 2-3 ani, ţinta noastră este de a ajunge la 50 de staţii rapide.“

Ideea de dezvoltare a companiei a fost de a se asocia cu firme precum Kaufland pentru a monta staţiile în incinta parcărilor, planul fiind de a avea o reţea cu o dispunere naţională, chiar dacă în general utilizarea maşinilor electrice este destinată mai ales transportului în oraşe.

„Ceea ce am vrut noi să facem a fost de a dezvolta anumite axe. Prima a fost Constanţa-Arad. Va urma Bucureşti-Ploieşti-Braşov-Sighişoara-Târgu Mureş-Cluj-Oradea, iar a treia etapa va fi conectarea Iaşiului.“

 

Sistemul de plată

Până în prima jumătate a anului viitor, alimentarea la staţiile electrice va fi suportată de Renovatio, compania lucrând acum la un sistem de taxare. Realizarea acestuia nu este tocmai uşoară pentru că în acest moment în funcţie de natura consumatorului, preţul energiei este complet liberalizat sau încă mai cuprinde o parte reglementată.

„Încă lucrăm la sistemul de taxare, dar cred că vom merge pe un sistem la minut, această metodă fiind potrivită şi pentru a stimula consumatorul să nu-şi lase maşina la încărcat mai mult decât este nevoie. Accesul în staţie se va face în baza unui card, iar la finalul lunii clientul va fi primi o factură. Sistemul de tarifare la minut este folosit şi în pieţele mai dezvoltate.“

Teodorescu spune că faţă de combustibilul tradiţional, alimentarea maşinii cu energie este semnificativ mai ieftină.

„În medie, o sută de kilometri pot fi parcurşi cu circa 13 kWh, ceea ce presupune un cost de încărcare de 8,5 lei pe preţuile de azi pentru consumatorii casnici. Energia la staţie va fi mai scumpă pentru că totuşi ea va include şi partea de amortizare.“

În acest moment, un litru de motorină costă aproape 5,2 lei iar pentru o sută de kilometri în oraş sunt necesari circa 7 litri, adică aproape 35 de lei pentru călătorie.  

 

Schimbarea consumatorului

Dincolo de investiţia în staţii, Renovatio încearcă să convingă şi companiile să treacă la flote de maşini electrice.

„Încercăm să stimulăm adopţia maşinilor electrice de către marile companii şi în paralel mergem cu dezvoltarea staţiilor electrice. Avantajul unui client de a colabora cu noi şi nu direct cu o companie auto este faptul că noi avem deja cercetarea de piaţă făcută şi putem veni cu o propunere croită pe profilul fiecărei companii. Există însă o reticenţă faţă de adopţia unei maşini electrice.“

Trecerea la maşina electrică este şi un lucru legat de costuri, dar şi de mentalitatea consumatorului.

„Planificarea traseelor trebuie să fie mai riguroasă. În continuare maşina electrică este pentru oraş. Pe de altă parte, alimentarea unei astfel de maşini nu te rupe din rutina zilnică. Te duci la mall, faci shopping sau te uiţi la un film, maşina se încarcă. Acesta este viitorul.“

 

 

Info box despre benzinăriile electrice

Sursa: Renovatio