Video ZF Live. Familia Pogonaru, proprietara Veranda Mall: De la 100 mil. euro în sus ne putem gândi la vânzarea proiectului

Autor: Bianca Dorobanţu 08.11.2016
Veniturile totale din chirii în primul an sunt estimate la 7,5 milioane de euro. Carrefour plăteşte o chirie fixă minimă şi un procent din vânzări, având un contract pe 30 de ani.
 
Familia Pogonaru, care controlează mallul Veranda, deschis la finalul lunii oc­tom­brie în zona Obor din Ca­pi­tală, sus­ţine că ar putea lua în calcul vân­za­rea mal­lu­lui în cazul în care ar fi pro­pusă o ofertă de la 100 milioane de euro în sus.
 
„Ne-am gândi foarte serios, ca să fiu sincer (în cazul în care ar fi făcută o ofertă de vânzare a mallului de peste 100 mil. euro - n. red) “, a spus Andrei Pogonaru, respon­sabil de proiectul Veranda, fiul lui Florin Pogonaru, invitat la ZF Live.
 
Florin Pogonaru spune că o decizie de ase­menea anvergură ar urma să fie dis­cutată înainte de întreaga familie. „Este consensul familiei, dar ar trebui să ne întâlnim şi să discutăm. Noi vrem să fim cel mai mare asset management inde­pen­dent din România. Vrem să cons­truim ceva care durează mai mult de pe­rioa­da imediată, poate creăm un fond de real-estate. Este o problemă de decizie stra­tegică pentru familie, pe care o vom lua împreună“, a spus el în cadrul emi­siunii.
 
Compania-mamă a mallului este Pro­fessional Imo Partners SA, care deţine 100% din Veranda Obor SA, compania de proiect şi cea care operează centrul comercial. În Veranda Obor, Andrei Pogonaru are o singură acţiune, iar restul sunt controlate de Professional Imo Partners SA, fosta Prodplast Imobiliare.
 
În locul unde se află Veranda Mall a fost fabrica de materiale plastice Prod­plast. Fa­brica a fost mutată la marginea Bucu­reştiului pentru ca mallul să poată fi construit. Mutarea şi escavarea fabricii a durat trei ani. Investiţiile în mallul Ve­randa se ridică la peste 60 mil. euro. „In­­ves­tiţiile în construcţia mallului au fost de 60-70% banii familiei şi al SIF Moldova, iar 30% prin credit bancar de la Raif­feisen“, a spus Andrei Pogonaru.
 
În total, mallul are 67.000 mp construiţi dintre care 30.000 mp sunt pentru închiriere. Proiectul se poate extinde.
 
Veniturile înca­sate în primul an din închirierea spa­ţiilor ar putea ajunge la 7,5 mil. euro, potrivit lui Andrei Po­gonaru. „În retail ne bazăm pe chirii fixe şi variabile. Rezultatul primei săptămâni a depăşit cu mult aşteptările noastre. Lanţul CCC a avut cel mai bun weekend de la deschidere din istorie în România.“
 
În mall se regăsesc retaileri precum hi­per­marketul Carrefour, magazinul H&M, CCC, Deichmann, Piazza Italia sau Pimkie, alături de care se va afla şi re­tai­lerul german C&A sau Altex, LC Waikiki, Noriel sau Farmec Cluj. De ase­me­nea, Veranda găzduieşte şi primul ma­gazin al retailerului franez de fashion Tati din România. Arhitecţii care au stat în spa­tele conceptului mallului sunt brita­nicii de la Chapman Taylor, prezenţi în 96 de ţări.
 
Pe lângă aceştia, la arhitectura mallului au mai lucrat arhitecţii de la Stu­dio 10 M şi cei de la Sqauare One, iar cos­turile totale alocate arhitecturii au depăşit 1 mil. euro, a mai spus Andrei Po­go­naru.
 
El mai spune că pe spaţiul verde al mallului vor fi organizate evenimente precum târgul de Crăciun, iar de asemenea, au fost construite un patinoar sau spaţii de joacă pentru copii.
 
Deşi numărul de vizitatori aşteptat în primele zile de la deschiderea mallului au fost de 80.000, Andrei Pogonaru spune că au fost 150.000 de vizitatori.  „În cele mai optimiste variante ne aşteptăm la 20.000 de vizitatori pe zi şi s-ar putea să depăşim. Estimăm că bonul mediu ar putea ajunge între 20 şi 50 de lei.“
 
De asemenea, chiria medie pe metrul pătrat în mallul Veranda este de 25 de euro.
 
Florin Pogonaru, tatăl lui Andrei Pogonaru, spune că decizia privind construirea mallului a fost luată înainte de criză.  „Ne-am gândit înainte de criză şi nu ne-am gândit la mall, ci mai întâi la un proiect rezidenţial. Criza ne-a învăţat să fim mai relaxaţi în privinţa utilizării spa­ţiului la maximum. Proiectul era supra­dimensioant, avea o componentă comer­cială. În continuare astăzi s-a ajuns la o ocupare a proiectelor rezidenţiale şi am decis să o extindem pe cea de pe retail.“
 
Andrei Pogonaru consideră că în Bucureşti ar mai putea fi construite cel puţin încă două malluri. În comparaţie, el spune că în Budapesta, capitala Ungariei se află 50 de malluri.
 
El mai spune că pe lângă varianta încasării unei chirii fixe, de la retaileri mai poate fi încasat şi un turnover, procent din cifra de afaceri. „Toţi chiriaşii, în afara instituţiilor bancare sau agenţii de turism, ne plătesc în cifra de afaceri“.
 
Ca suprafaţă care ar putea fi închiriată, mallul ar putea ajunge la 50.000 de metri pătraţi.
 
„Există multi chiriaşi cu care nu am iniţiat discuţii,  de exemplu, cu brandul Inditex (care deţine Zara, Bershka, Pull and Bear sau Masimo Dutti), pentru că deja eram full.“
 
Florin Pogonaru mai spune că în cazul în care fiul său, Andrei, nu s-ar fi ocupat de proiectul mallului, probabil s-ar fi ajuns la vânzarea terenului pe care s-a aflat fabrica de plastice.
 
„Dacă eram singur, probabil ajungeam la o asemenea soluţie (vânzarea – n. red.), dar venind Andrei cu energie şi entuziasm, a preluat şi şi-a asumat toată chestiunea aceasta. Nu am făcut niciodată deciziile în vid. Am avut întotdeauna o discuţie. (...) Odată ce a venit tănăra generaţie trebuie să o laşi să-şi asume repsonsabilităţile.“