Video ZF Live. Familia Pogonaru, proprietara Veranda Mall: De la 100 mil. euro în sus ne putem gândi la vânzarea proiectului
Autor:
Bianca Dorobanţu
08.11.2016
Veniturile totale din chirii în primul an sunt estimate la 7,5 milioane de euro. Carrefour plăteşte o chirie fixă minimă şi un procent din vânzări, având un contract pe 30 de ani.
Familia Pogonaru, care controlează mallul Veranda, deschis la finalul lunii octombrie în zona Obor din Capitală, susţine că ar putea lua în calcul vânzarea mallului în cazul în care ar fi propusă o ofertă de la 100 milioane de euro în sus.
„Ne-am gândi foarte serios, ca să fiu sincer (în cazul în care ar fi făcută o ofertă de vânzare a mallului de peste 100 mil. euro - n. red) “, a spus Andrei Pogonaru, responsabil de proiectul Veranda, fiul lui Florin Pogonaru, invitat la ZF Live.
Florin Pogonaru spune că o decizie de asemenea anvergură ar urma să fie discutată înainte de întreaga familie. „Este consensul familiei, dar ar trebui să ne întâlnim şi să discutăm. Noi vrem să fim cel mai mare asset management independent din România. Vrem să construim ceva care durează mai mult de perioada imediată, poate creăm un fond de real-estate. Este o problemă de decizie strategică pentru familie, pe care o vom lua împreună“, a spus el în cadrul emisiunii.
Compania-mamă a mallului este Professional Imo Partners SA, care deţine 100% din Veranda Obor SA, compania de proiect şi cea care operează centrul comercial. În Veranda Obor, Andrei Pogonaru are o singură acţiune, iar restul sunt controlate de Professional Imo Partners SA, fosta Prodplast Imobiliare.
În locul unde se află Veranda Mall a fost fabrica de materiale plastice Prodplast. Fabrica a fost mutată la marginea Bucureştiului pentru ca mallul să poată fi construit. Mutarea şi escavarea fabricii a durat trei ani. Investiţiile în mallul Veranda se ridică la peste 60 mil. euro. „Investiţiile în construcţia mallului au fost de 60-70% banii familiei şi al SIF Moldova, iar 30% prin credit bancar de la Raiffeisen“, a spus Andrei Pogonaru.
În total, mallul are 67.000 mp construiţi dintre care 30.000 mp sunt pentru închiriere. Proiectul se poate extinde.
Veniturile încasate în primul an din închirierea spaţiilor ar putea ajunge la 7,5 mil. euro, potrivit lui Andrei Pogonaru. „În retail ne bazăm pe chirii fixe şi variabile. Rezultatul primei săptămâni a depăşit cu mult aşteptările noastre. Lanţul CCC a avut cel mai bun weekend de la deschidere din istorie în România.“
În mall se regăsesc retaileri precum hipermarketul Carrefour, magazinul H&M, CCC, Deichmann, Piazza Italia sau Pimkie, alături de care se va afla şi retailerul german C&A sau Altex, LC Waikiki, Noriel sau Farmec Cluj. De asemenea, Veranda găzduieşte şi primul magazin al retailerului franez de fashion Tati din România. Arhitecţii care au stat în spatele conceptului mallului sunt britanicii de la Chapman Taylor, prezenţi în 96 de ţări.
Pe lângă aceştia, la arhitectura mallului au mai lucrat arhitecţii de la Studio 10 M şi cei de la Sqauare One, iar costurile totale alocate arhitecturii au depăşit 1 mil. euro, a mai spus Andrei Pogonaru.
El mai spune că pe spaţiul verde al mallului vor fi organizate evenimente precum târgul de Crăciun, iar de asemenea, au fost construite un patinoar sau spaţii de joacă pentru copii.
Deşi numărul de vizitatori aşteptat în primele zile de la deschiderea mallului au fost de 80.000, Andrei Pogonaru spune că au fost 150.000 de vizitatori. „În cele mai optimiste variante ne aşteptăm la 20.000 de vizitatori pe zi şi s-ar putea să depăşim. Estimăm că bonul mediu ar putea ajunge între 20 şi 50 de lei.“
De asemenea, chiria medie pe metrul pătrat în mallul Veranda este de 25 de euro.
Florin Pogonaru, tatăl lui Andrei Pogonaru, spune că decizia privind construirea mallului a fost luată înainte de criză. „Ne-am gândit înainte de criză şi nu ne-am gândit la mall, ci mai întâi la un proiect rezidenţial. Criza ne-a învăţat să fim mai relaxaţi în privinţa utilizării spaţiului la maximum. Proiectul era supradimensioant, avea o componentă comercială. În continuare astăzi s-a ajuns la o ocupare a proiectelor rezidenţiale şi am decis să o extindem pe cea de pe retail.“
Andrei Pogonaru consideră că în Bucureşti ar mai putea fi construite cel puţin încă două malluri. În comparaţie, el spune că în Budapesta, capitala Ungariei se află 50 de malluri.
El mai spune că pe lângă varianta încasării unei chirii fixe, de la retaileri mai poate fi încasat şi un turnover, procent din cifra de afaceri. „Toţi chiriaşii, în afara instituţiilor bancare sau agenţii de turism, ne plătesc în cifra de afaceri“.
Ca suprafaţă care ar putea fi închiriată, mallul ar putea ajunge la 50.000 de metri pătraţi.
„Există multi chiriaşi cu care nu am iniţiat discuţii, de exemplu, cu brandul Inditex (care deţine Zara, Bershka, Pull and Bear sau Masimo Dutti), pentru că deja eram full.“
Florin Pogonaru mai spune că în cazul în care fiul său, Andrei, nu s-ar fi ocupat de proiectul mallului, probabil s-ar fi ajuns la vânzarea terenului pe care s-a aflat fabrica de plastice.
„Dacă eram singur, probabil ajungeam la o asemenea soluţie (vânzarea – n. red.), dar venind Andrei cu energie şi entuziasm, a preluat şi şi-a asumat toată chestiunea aceasta. Nu am făcut niciodată deciziile în vid. Am avut întotdeauna o discuţie. (...) Odată ce a venit tănăra generaţie trebuie să o laşi să-şi asume repsonsabilităţile.“