Agrobusiness: Renasc cooperativele? „Ne ajută să vindem mai bine şi să cumpărăm mai ieftin“

Autor: Roana Rotaru 10.11.2016
Doar 1% din totalul producăto­rilor agricoli din România sunt orga­ni­zaţi în prezent în cooperative, iar ţinta este ca până în 2020 ponderea lor să ajungă la 20%.

Din cele aproape 200 de coope­ra­ti­­ve agricole care au reuşit să aibă ru­la­je în 2015, cele mai mari vânzări to­ta­le le-a înregistrat cooperativa agri­colă Dobrogea Sud, formată din 43 de mem­bri, un business de peste 15 mil. eu­ro care a tranzacţionat 50.000 de to­ne de cereale şi oleagi­noa­se anul trecut.

În contrast, BayWa, cea mai ma­re cooperativă din Germania deţine un busi­ness de 15 mld. euro anual ce tran­zac­ţionează 25 mil. tone de cerea­le şi seminţe oleaginoase într-un sezon. „Fidelitatea membrilor a dus la creş­terea cifrei de afaceri. Dacă legis­la­ţia grupurilor de producători ne obli­gă să vindem 75% din producţie prin co­ope­­rativă, sunt membri care vând 100% prin cooperativă pentru că gă­sim oferte mai bune“, a declarat pen­tru ZF Ionuţ Lungoci, director exe­cu­tiv al cooperativei agricole Dobro­gea Sud. Constantin Mocanu, directorul co­ope­rativei Braicoop, care a avut vân­zări de circa 7 mil. euro anul tre­cut din comercializarea cerealelor şi oleagi­noa­selor, spune că principalele avan­ta­je ale aso­cierii sunt obţinerea unor pre­ţuri mai bune pentru mate­riile prime.

roana.rotaru@zf.ro