Guvernul stă pe un munte de 21 mld. lei pe care îl mai poate cheltui în ultimele două luni din an, fără să depăşească deficitul programat

Autor: Iulian Anghel 30.11.2016

Reducerea deficitului bu­getar de la 0,5% din PIB în septembrie la 0,2% din PIB în octombrie are drept suport unele plăţi sezoniere mai mari către bugetul de stat (în special la plata impozitului la profit), arată o analiză a economiştilor de la UniCredit Bank.

La zece luni, impozitele din profit plătite statului au fost de 14,5 mld. lei, în creştere cu 11% faţă de perioada similară a anului anterior (un plus nominal de 1,4 mld. lei).

Scăderea deficitului bugetar în octombrie faţă de septembrie a fost în stare să surprindă, cu atât mai mult cu cât deficitul bugetar programat pentru 2016 este de 3% din PIB, iar, la zece luni, el a ajuns la 0,17% din PIB, faţă 0,5% din PIB în septembrie. Acest lucru înseamnă că statul mai are la îndemână de cheltuit, doar din deficit, 21 de miliarde de lei pentru a se încadra în deficitul de 2,95% din PIB prevăzut în legea bugetului.

O analiză a bugetului general consolidat la zece luni arată însă că această situaţie ideală a bugetului are un cost: investiţiile totale (din buget şi din fonduri UE) au scăzut cu 15%, deşi, pe tot anul, ele sunt programate să crească cu 11%.

Potrivit datelor bugetului, chel­tuielile în programele cu fonduri euro­pene sunt, la zece luni din an, cu

7,7 mi­li­arde de lei mai mici decât în aceeaşi perioadă a anului trecut pentru că veniturile din fonduri UE la buget sunt cu 7,5 miliarde de lei mai mici. Investiţiile statului (cheltuielile de capital) sunt cu 1,8 miliarde de lei mai mari, un plus de 20% faţă de primele zece luni din 2015, plus care nu compensează însă căderea veni­turilor/cheltuielilor din fondurile UE. Analiza UniCredit remarcă la rândul ei acest lucru: nu se fac cheltuieli de investiţii din cauza unor întârzieri în finanţarea unor proiecte din cadrul noului exerciţiu financiar 2014-2020.

Dacă privim în anii trecuţi, nu apare ca un pericol ca banii să nu fie cheltuiţi, întrebarea este pe ce şi cum. În oc­tombrie 2015, excedentul bugetar era de peste 1% din PIB (9 miliarde de lei).

În noiembrie încă bugetul era pe excedent - un plus de 0,7% din PIB -, dar s-a dus pe un deficit de 1,4% din PIB în decembrie după ce guvernul a cheltuit 15 miliarde de lei pe plata facturilor restante (în special pentru investiţii).

Sunt, aşadar acum peste 20 de miliarde de lei de cheltuit la discreţie în ultimele două luni din an, dar analiza Unocredit arată: acest fapt va conduce foarte probabil la o creştere bruscă a lichidităţilor din piaţă. Anul trecut Finanţele au indundat piaţa monetară în decembrie cu 15 miliarde de lei contibuind la căderea Robor şi la deprecierea leului, după cum au remarcat la acea vreme macroeconomiştii.

Partea pozitivă a fost că cele 15 miliarde de lei cheltuite în decembrie 2015 peste venituri au mers în investiţii. Anul acesta cheltuielile totale ale statului cu investiţiile (din buget şi din fonduri UE) sunt în primele zece luni de 19 miliarde de lei, faţă de aproape 38 de miliarde de lei cât este programul. Este posibil ca statul să cheltuiască în decembrie mai mult pentru că obiceiul lui e să-şi plătească facturile la final de an pentru a putea controla deficitul bugetar - în condiţiile în care salariile trebuie plătite la zi, dar cheltuielile cu investii pot fi amânate şi ani de zile.