Trump i-a pus pe jar pe producătorii auto germani. I se vor conforma noului „tiran“ sau i se vor opune?

Autor: Bogdan Cojocaru 09.01.2017

Preşedintele ales al SUA Donald Trump a lansat pe Twitter un asalt asupra producătorilor auto care se folosesc de Mexic ca bază de producţie ieftină pentru piaţa americană.

Companiile germane se simt presate de ameninţările protecţioniste ale nou­lui lider de la Casa Albă şi deocamdată speră că acesta le va remarca investiţiile din SUA şi le va ierta că produc în Mexic, de unde nu au de gând să plece.

Producătorii auto germani sunt motoare de bază ale industriei auto din Europa de Est, regiune care, prin forţa de muncă ieftină, concurează cu Mexicul ca bază de producţie. 

Trump se foloseşte de mesaje pe Twitter pentru a intimida constructorii auto, cerându-le să mute producţia în SUA, cel puţin pentru modelele care vor fi exportate pe acea piaţă. El ameninţă  că va pedepsi companiile cu o taxă de import de 35%. În ultimele zile politicianul a luat la ţintă pe reţeaua de socializare Ford, General Motors şi Toyota. Producătorii auto germani au scăpat deocamdată de „mânia“ online a lui Trump, dar nu se simt deloc con­fortabil. Oameni din interiorul acestei industrii speculează că preşedintele va ataca la început un vânat mai mare.

„Companiile auto se confruntă cu presiuni enorme“, a declarat pentru Handelsblatt, sub rezerva anonimatului, un executiv al unui producător auto din Germania.

BMW, producător auto german, a anunţat că nu va renunţa la fabrica de un miliard de euro pe care o are în Mexic la San Luis Potosi - o sfidare la adresa lui Trump, după cum interpretează această decizie Neweurope.eu. Însă BMW va investi şi în Carolina de Sud, în SUA. Compania este cel mai mare exportator de autovehicule din SUA în funcţie de valoarea vânzărilor.

Situaţia este mai complicată pentru Volkswagen, care produce în Mexic, unde este prezent de aproape jumătate de secol, aproximativ 500.000 de auto­vehicule pe an.

The New York Times scrie că Oliver Schmidt, un executiv al VW, a fost arestat în SUA de FBI sub acuzaţia de conspiraţie la fraudă. Arestarea are legătură cu scandalul dispozitivelor cu care VW şi-a dotat unele dintre maşini pentru a păcăli testele de poluare executate în laborator. Ziarul american citează două surse apropiate situaţiei. Schmidt a condus departamentul ame­rican al VW de conformare la legislaţia din 2014 până în martie 2015.

Publicaţia scrie că în procesele introduse de statele New York şi Massachusetts contra executivului acesta este acuzat că a jucat un rol important în eforturile companiei de a ascunde dispozitivele ilegale de autorităţile americane.

 

Schmidt ar fi al doilea angajat al VW arestat de autorităţile americane în scandalul emisiilor nocive.

VW şi Departamentul american de Justiţie se apropie de încheierea unui acord pentru ca guvernul să închidă investigaţiile civile şi penale legate de scandalul emisiilor poluante, scrie Reuters. Compania germană va plăti probabil o amendă mai mare de trei miliarde de dolari.

Ca reacţie la atacurile lui Trump la adresa constructorilor auto care produc în Mexic, Herbert Diess, directorul pentru mărcile VW, a spus că producătorul auto va rămâne în Mexic deoarece această ţară reprezintă „o piaţă foarte importantă pentru companie“. Diess a explicat că VW va ţine deschisă fabrica mexicană de la Puebla, unde asamblează Jetta şi Gold MK7, dar şi că acesta a investit masiv în SUA, la Chattanooga, unde are „una dintre cele mai moderne uzine“. VW se va decide în 2018 unde va fabrica maşini electrice, scrie Handelsblatt.

Subsidiara premium Audi şi-a deschis în toamna trecută o fabrică la San Jose Chiapa pentru a produce SUV-uri Q5. Compania se aşteaptă ca  până la sfârşitul acestui an să livreze 150.000 de Q5. Circa 30% din producţia anuală a Audi din Mexic este destinată pieţei americane.

Potrivit unor surse ale Handelsblatt, VW va urma o strategie cu două direcţii în ceea ce priveşte America de Nord până când politicile promise de Trump devin ceva concret. Astfel, compania intenţionează să continue să producă în Mexic şi să-şi majoreze în acelaşi timp investiţiile în SUA.

VW a investit aproape un miliard de euro în fabrica din Chattanooga, Tennessee, pentru asamblarea SUV-urilor Atlas, proiectate special pentru piaţa americană. Compania speră că Trump va remarca investiţia din SUA şi va trece cu vederea prezenţa din Mexic.

„SUA nu sunt doar o piaţă importantă, ci şi un centru de producţie strategic“, explică Matthias Wissmann, preşedintele Asociaţiei Germane a Industriei Auto.

Şi Daimler se extinde în Mexic. Producătorul maşinilor Mercedes Benz intenţionează să construiască o fabrică acolo împreună cu Nissan. Un purtător de cuvânt al companiei a anunţat că aceasta nu are de gând să-şi schimbe planurile din cazua ameninţărilor lui Trump cu introducerea unor taxe vamale mari.

Surse din interiorul Daimler au afirmat pentru Handelsblatt că producătorul auto are în plan producerea în Mexic a unor modele pe care nu le asamblează nicăieri în altă parte. De asemenea, Daimler se extinde şi în SUA. Compania a investit în ultimii ani cinci miliarde de dolari pentru creşterea producţiei la uzina din Alabama. Producătorul desfiinţează locuri de muncă din Germania şi creează altele la o nouă fabrică pe care o are în Carolina de Sud pentru asamblarea modelului Mercedes-Benz Sprinter.

Matthias Wissmann asigură că în cele din urmă politicile lui Trump îi vor ajuta pe producătorii auto germani având în vedere prezenţa solidă pe care o au în industria auto din SUA.

De asemenea, producătorilor germani le va fi benefică şi atitudinea prietenoasă a lui Trump faţă de combustibilii fosili. Preşedintele vrea să retragă un standard nou de consum de combustibil, iar aceasta va permite Mercedes şi BMW să vândă în SUA maşini care în Europa nu ar putea circula pentru că nu respectă standardele de mediu.