Ispita protecţionismului este mare şi în Franţa, nu doar în SUA: Le Pen se visează un Trump al Europei care cere constructorilor auto francezi să se retragă cu producţia în Franţa

Autor: Bogdan Cojocaru 11.01.2017
Dacă ar fi să dăm crezare avertismentelor lui Donald Trump şi ale companiilor auto care asamblează în Mexic şi vând în SUA, fabricile mexicane sunt în pericol de a fi desfiinţate. Iar Trump vrea să construiască un gard între SUA şi Mexic - un dezastru pentru economia mexicană, o economie emergentă cu forţă de muncă ieftină şi dependentă de investitorii străini. S-ar putea întâmpla acelaşi lucru şi în Europa?

Încurajată de atenţia pe care Trump a căpătat-o din partea întregii lumi cu promisiunile şi politicile sale nonconformiste, din Franţa Marine Le Pen a anunţat că dacă va fi aleasă preşedinte va căuta să repatrieze producţia de autovehicule franţuzeşti şi de alte bunuri industriale. Aşa cum Trump speră să facă în SUA, scrie Reuters. Ca şi Trump, Le Pen, liderul formaţiunii de extremă dreapta Frontul Naţional, are o retorică puternic antiimigraţionistă. Şi, ca şi Trump în cursa pentru Casa Albă, nu este cotată cu cele mai mari şanse pentru preşedinţia Franţei. Prima rundă a alegerilor franceze este programată pentru aprilie anul acesta.

Trump a ameninţat că va impune tarife mari (sau taxe, încă nu este clar ce vrea preşedintele ales al SUA) pentru autovehiculele fabricate în străinătate pentru a fi vân­dute în SUA, spunând că această practică distruge lo­curi de muncă americane. Conducătorul Americii a lă­udat decizia Ford de a renunţa la construirea unei uzine în Mexic şi intenţia Fiat Chrysler Automobiles de a crea 2.000 de locuri de muncă la fabricile sale din SUA.

Întrebată dacă ar vrea să vadă că la fel vor face şi constructorii auto francezi Renault şi PSA Peugeot Citroën, liderul Frontului Naţional a spus: „Trump implementează măsuri pe care eu le cer de ani de zile“. Într-un interviu pentru televiziunea France 2, ea a descris noile politici americane ca fiind „patriotism economic şi protecţionism inteligent“.

„Nu m-ar deranja să le explic companiilor franceze că nu pot evita taxele pe care ar trebui să le plătească în Franţa, că nu se pot duce în alte ţări fără a suporta con­se­cinţele. Trebuie făcută o alegere, una din patriotism“.

Atât Renault cât şi Peugeot au operaţiuni semnificative de producţie în Europa de Est şi Spania, cu lanţuri mari de aprovizionare în aceste regiuni. Automobile Dacia, deţinută de Renault, este unul dintre cei mai mari exportatori ai României.

Şi alţi candidaţi din alegerile franceze din primăvară, inclusiv socialistul Arnaud Montebourg şi independentul de stânga Jean-Luc Melenchon, au lăudat atitudinea lui Trump faţă de Ford.

Agenda protecţionistă şi antiglobalizare au ajutat-o pe Le Pen să câştige sprijin masiv în campania sa. Cele mai multe sondaje de popularitate arată că politicianul va intra în cea de-a doua rundă a alegerilor, din mai, pe care o va pierde în faţa republicanului Francois Fillon.Însă aşa cum au demonstrat-o rezultatele celor mai recente alegeri şi referendumuri din lumea occidentală, sondajele trebuie privite cu foarte mare prudenţă.

Sergio Marchionne, CEO-ul grupului italo-american Fiat Chrysler, a avertizat la începutul săptămânii că ar putea închide fabricile din Mexic dacă Trump impune tarife suficient de mari pentru maşinile vândute în SUA, notează Financial Times.

"Este posibil ca, dacă sunt impuse tarife economice, şi dacă acestea sunt suficient de mari, producţia de orice din Mexic să devină neeconomică şi să trebuiască să ne retragem. Chiar este posibil.", a spus Marchionne. Chrysler produce 503.000 de autovehicule pe an în Mexic, la două fabrici, şi este puternic dependent de exporturile către America de Nord: 86% din maşini au fost vândute în SUA şi Canada în 2015.

Industria auto mexicană a înflorit sub Acordul de Comerţ Liber Nord American (pe care Trump vrea să-l desfiinţeze), producând 3,4 milioane de autovehicule pe an în uzine construite de lideri ai sectorului precum Ford, GM, Nissan şi Volkswagen.

O amprentă puternică asupra industriei auto şi a industriei în general din Europa de Est o au şi companiile germane. Însă Reuters asigură: ÑSă nu vă aşteptaţi la un protecţionism în stilul Trump din partea Germanieiî.

Germania analizează cum poate bloca achiziţiile străine de companii nemţeşti după un val de preluări de câtre companii din China. Însă angajamentul guvernului faţă de comerţul liber este mai puternic decât teama de a pierde tehnologie strategică şi va limita orice schimbare, notează Reuters.

Cancelarul german Angela Merkel este un adept convins al comerţului liber şi a adoptat motto-ul "Dând formă unei lumi interconectate" pentru preşedinţia germană de anul acesta a G20. Merkel a stabilit ca scop pentru această preşedinţie rezistenţa în faţa instinctelor protecţioniste ale lui Trump.